اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۴۳

ضمانت‌های سه‌گانه برای شفاف‌سازی‌ شبه‌دولتی‌ها

در قانون مذکور که در مهر‌ سال جاری توسط ریاست محترم جمهور جهت اجرا ابلاغ شده مرجع ثبت شرکت‌ها مکلف است امور ثبتی شرکت‌هایی که موضوع این بند هستند را درصورت دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار انجام دهد. از طرفی سازمان بورس فقط در شرایطی به این شرکت‌ها مجوز می‌دهد که این شرکت‌ها از قبل گزارش‌های مالی‌شان را از طریق کدال ارسال کرده باشند.

به گزارش «تعادل» به نقل از سنا، قانون شفافیت شبه‌دولتی‌ها با استناد به بند 6 اصل 44 قانون اساسی اول تیر 93 در مجلس به تصویب رسید و از 15بهمن 93 لازم‌الاجرا شد. با گذشت دو سال از تصویب، تقریبا هیچ کدام از نهادها، موسسات و شرکت‌های شبه‌دولتی گزارش شفاف و استانداردی از فعالیت‌های اقتصادی‌ خود به سازمان بورس اعلام نکردند. گفته می‌شود تعداد شرکت‌های مشمول حدود 19هزار شرکت و موسسه است. با این رویه بود که مجلس بار دیگر به فکر افتاد با تصویب اصلاحیه‌یی، ضمانت‌های اجرایی لازم را برای انتشار گزارش شرکت‌های شبه‌دولتی فراهم آورد.

بنابراین کمیسیون اقتصادی مجلس اقداماتی را در جهت تصویب ضمانت اجرایی لازم این قانون کلید زد و «قانون اصلاح مواد (3)، (6) و (24) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی» در جلسه علنی یک‌شنبه 7شهریور 1395 از تصویب نمایندگان گذشت. این اصلاحیه در 17شهریور 1395 به تایید شورای نگهبان رسید و طی نامه مورخ 5 مهر 1395 ریاست‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شد. اخیرا هم سازمان بورس و اوراق بهادار در فراخوانی جدید به دستگاه‌های مشمول، از آنها خواست اطلاعات مالی خود را شفاف‌سازی و آن را نزد این سازمان افشا کنند. براساس این قانون، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موضوع ماده (5) قانون محاسبات عمومی، نهادهای نظامی و انتظامی کشور، سازمان‌ها و موسسات خیریه کشور، نهادها و سازمان‌های وقفی و بقاع متبرکه، کلیه صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری، نظیر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و وابسته به دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است و نهادهای انقلاب اسلامی موظفند اطلاعات کامل مالی خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند.


پرونده 2059 شکایت در

بازار سرمایه بسته شد

از کل شکایات واصله به مدیریت پیگیری تخلفات سازمان بورس در سال جاری، 1730مورد درخصوص ناشران، 298مورد درخصوص کارگزاران، 26مورد درخصوص نهادهای مالی غیرکارگزار و مابقی از سایر اشخاص است. بیشترین شکایات هم مربوط به عدم پرداخت سود بوده است. سامانه رسیدگی به تخلفات و شکایات (سمتا) از ابتدای امسال 2227 شکایت را ثبت کرده که کارشناسان این مدیریت در مقام رسیدگی به آن با ناشران اوراق بهادار، نهادهای مالی، تشکل‌های خودانتظام یا واحدهای نظارتی سازمان مکاتبه کرده‌اند.

به گزارش «تعادل»، مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار، با اعلام این خبر به پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: تاکنون از این تعداد، 2059شکایت بایگانی و مختومه شده و 168مورد در حال بررسی و رسیدگی است که تعداد شاکیان حقیقی 2156 و شاکیان حقوقی 71 شخص هستند. به گفته سیدمرتضی شهیدی، از کل شکایات واصله به این مدیریت در سال جاری، 1730مورد درخصوص ناشران، 298مورد درخصوص کارگزاران، 26مورد درخصوص نهادهای مالی غیرکارگزار و مابقی از سایر اشخاص است. گفتنی است مدیریت پیگیری تخلفات درراستای تحقق اهداف قانون بازار اوراق بهادار و انجام تکالیف سازمانی، ضمن رسیدگی به گزارش‌های تخلفاتی واصله، اقدام به رسیدگی به شکایات در حوزه بازار سرمایه نیز می‌کند.

مدیر پیگیری تخلفات سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: میانگین زمان پاسخ دهی به شکایات از ابتدای سال تاکنون 27.4 روز است که در 494 مورد، از طریق استعلام از واحدهای سازمانی پاسخ‌دهی صورت پذیرفته و در 1072 مورد از خود متشاکی درخواست پاسخ شده است. وی اظهار داشت: از این تعداد شکایات، بیشترین آن مربوط به عدم پرداخت سود به تعداد 840 مورد است که این مدیریت در تلاش است در راستای احقاق حقوق سرمایه‌گذاران اقدام به تمهید زمینه‌های اعتماد در بازار سرمایه کرده و با شفافیت کامل به رسیدگی تخلفات و شکایات بپردازد.


فرصت 3ماهه برای اصلاح ساختار اساسنامه صندوق‌ها

سازمان بورس در ابلاغیه‌یی مجوز تاسیس، تمدید یا افزایش سقف برای صندوق با ساختار تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت را منوط به تبدیل این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کرد.

به گزارش «تعادل»، تعیین نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، نحوه تمدید فعالیت و افزایش سقف «صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت» و «تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت» از سوی مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس به تمام صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثبت شده در نزد این سازمان ابلاغ شد.

در این ابلاغیه که نام محمدرضا معتمد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در پای آن آمده با استناد به مصوبه شماره 440 هیات‌مدیره سازمان بورس در تاریخ 14 دی‌ماه 1395 نصاب سرمایه سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، همچنین نحوه تمدید فعالیت و افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت اعلام شده است.

بر اساس این گزارش، با اصلاح نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت توسط امور نهاد‌های مالی، از این پس صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل 5 درصد و حداکثر 20 درصد از ارزش کل دارایی‌های صندوق در سهام، حق تقدم سهام و قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران و گواهی سپرده کالایی پذیرفته شده در بورس هستند. سازمان بورس تاکید کرده، موافقت با افزایش سقف یا تمدید فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت موجود، منوط به احراز شرایط این بند خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر