بازگشت شادابی به بازار سرمایه

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۴۲

گروه بورس|

تالار شیشه‌یی بورس تهران دیروز شاهد معاملاتی به نسبت پر حجم با پیشرو شدن گروه خودرویی‌ها و معدنی‌ها بود. کف قیمتی سهام برای بسیاری از فعالان بازار عاملی شد تا دست به خریدهای قابل توجهی روی نمادهای خودرویی، معدنی، فلزات، رایانه‌یی و حتی قندی بزنند.

به گزارش«تعادل» بر این اساس، دیروز بازار سهام شاهد فضایی به نسبت پرحجم و شاداب‌تر از روزهای گذشته بود و با صف‌های خرید روی برخی نمادها تقویت نماگرهای بازار رخ داد. همچنین اقبال برای خرید سهام شرکت‌های خدماتی در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن درحالی دیروز به اوج خود رسید که همزمان در گروه پتروشیمی‌ها نیز پایان اصلاح قیمتی در برخی نمادها، افزایش تقاضا و جمع‌آوری سهام در کف‌ قیمت را در پی داشت. براساس این گزارش، نمادهای معاملاتی ایران خودرو، ملی صنایع مس ایران، سایپا، توسعه معادن روی ایران، پارس‌خودرو و آسان پرداخت پرشین دیروز ازجمله نمادهایی بودند که شاخص کل را تا 254واحد ارتقا داده و به رقم 78هزار و 876 واحد رساندند. در طرف مقابل نماد پالایش نفت اصفهان بیشترین تاثیر منفی را در شاخص گذاشت. پس از این نماد گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری غدیر و زامیاد بیشترین تاثیر کاهشی را در دماسنج بازار داشتند.


رفت و آمدهای نمادها

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران، لامیران، آهنگری، تراکتورسازی ایران، حق تقدم سهام خرید بانک انصار، گروه دارویی البرز، سیمان شرق، زامیاد، اوراق مشارکت پرشیا، اوراق اجاره سایتل و اوراق اجاره«صخابر» از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر، ذوب‌آهن اصفهان، حق تقدم خرید سهام سبحان دارو، شکر، گروه صنعتی بوتان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران متوقف شدند.


استقبال از نمادهای خودرویی

بازار سهام با افزایش تقاضا در گروه خودرویی‌ها و رنج شدن قیمت سهام در این گروه تا سقف کامل همراه بود. در این گروه پایان اصلاح قیمتی همچنین افزایش انتظارها برای وقوع اتفاقات مثبت پسابرجامی همچنان مبنای تحلیل خریداران سهام است. در نماد ایران‌خودرو که بیشترین تاثیر را در شاخص گذاشت بیش از ۸۰ درصد از عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقوقی و کمتر از ۲۰درصد عرضه‌ها مربوط به سهامداران حقیقی بود. به طوری که از مجموع این فروش‌ها ۱۹میلیون و ۴۹۶سهم به سهامداران حقیقی رسید و سهامداران حقوقی نیز ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم را خریداری کردند. این نماد دیروز شاهد صف خریدی به حجم ۲۱میلیون و ۵۸۴ هزار و ۱۷۰بود و تعداد ۲۸۶خریدار در قیمت ۲۷۱تومانی وجود داشت. در خرید و فروش‌های این نماد ۳۴۸خریدار حقوقی و تنها ۱۰خریدار حقیقی وجود داشت. در واقع ایران‌خودرو برای آگهی واگذاری سهام مدیریتی «خگستر» دیروز معامله 25.5میلیون سهمی ایران‌خودرو به ارزش کمتر از 7میلیارد تومان با وجود تثبیت صف خرید 21میلیون سهمی را در پی داشت. همچنین روز گذشته نماد شرکت زامیاد با تعدیل 99درصدی با کاهش 6 درصدی روی قیمت 95تومان بازگشایی شد.

داد و ستدهای معدنی‌ها و فلزات

دیروز گروه سرب و روی با تداوم افزایش قیمت‌های جهانی با صف‌های خرید پایدار و عرضه‌های کم حجم حقوقی‌ها روبه‌رو شد. همچنین در گروه دوقلوهای سنگ آهنی با توجه به افزایش عرضه، سهام در یک حجم بزرگ بین حقوقی‌ها رد و بدل شدبر این اساس در گروه‌ فولادی‌ها دیروز افزایش سرمایه ذوب‌آهن اصفهان درحالی به تایید سازمان بورس رسید که نماد معاملاتی این شرکت به دلیل آنچه ابهام در گزارش‌ها و اطلاعات اعلامی به بازار توصیف شد از سوی ناظر بازار متوقف شده است. در فولاد مبارکه نیز کمتر از 90میلیون سهم به ارزش بیش از 12.5میلیارد تومان کد به کد شد.


معاملات درون گروهی

ازجمله معاملات درون‌گروهی دیروز می‌توان به معامله‌یی در نماد پتروشیمی جم اشاره کرد که در آن ۹۶میلیون سهم به ارزش ۹۱میلیارد و ۵۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تنها در یک معامله کد به کد شد که این معامله سبب شد نماد پتروشیمی جم بیشترین ارزش داد و ستدهای دیروز را از آن خود کند همچنین در نماد فولاد مبارکه اصفهان ۸۶میلیون و ۸۲۶هزار سهم به ارزش بیش از ۱۲میلیارد تومان تنها در یک معامله درون‌گروهی مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه بر این، حق تقدم پارس‌خودرو دیروز بار دیگر با داد و ستد بیش از ۲۲۷میلیون سهم بیشترین حجم معامله را به خود اختصاص داد. از دیگر گروه‌هایی که دیروز با روند رو به رشدی مواجه شدند، می‌توان به گروه رایانه اشاره کرد. در این صنعت تقریبا تمامی نمادها با رشد قابل ملاحظه‌یی روبه‌رو شده‌اند به طوری که به عنوان نمونه در نماد آسان‌پرداخت پرشین که در ماه‌های گذشته وارد بورس شد شاهد ۵ درصد رشد قیمت نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بودیم. این نماد برای بار دیگر دیروز نیز شاهد صف میلیونی خرید بود اما باید به این نکته هم توجه داشت که بیش از ۶۴ درصد از خریداران این نماد، سهامداران حقوقی بودند و تنها چیزی حدود ۳۵درصد از خریداران، سهامداران حقیقی را شامل می‌شدند. علاوه بر این نزدیک به ۸۰ درصد از عرضه‌کنندگان نیز سهامداران حقوقی بودند.


نماگرهای تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 25دی ماه 95 با افزایش 254واحدی روی رقم 78هزار و 876 واحد ایستاد. شاخص کل هموزن نیز با افزایش 110واحدی عدد 12هزار و 260واحد را برای خود ثبت کرد. دیروز همچنین شاخص آزاد شناور با افزایش 478واحدی به عدد 86 هزار و 705واحد رسید. شاخص بازار اول نیز درحالی با افزایش 167واحدی به عدد 56 هزار و 113واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 612 واحدی عدد 167هزار و 152واحد را تجربه کرد. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 245میلیارد و 500 میلیون تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن یک میلیارد و 66 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 56 هزار و 754 نوبت داد و ستد بود.


داد و ستدهای فرا بورس

نخستین روز از هفته معاملاتی جدید فرابورس ایران با نقل و انتقال 172میلیون ورقه به ارزش بیش از 128.1میلیارد تومان در 20هزار و 116دفعه به پایان رسید. در معاملات روز شنبه 25دی ماه روند معاملات در بازار سهام فرابورس با دادوستد 90میلیون سهم به ارزش بیش از 28.5میلیارد تومان همراه شد که در این میان نماد «غشهداب» متعلق به شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با معامله 22.8میلیون سهم به ارزش 3.7میلیارد تومان بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را تجربه کرد. این نماد همچنین به عنوان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی با بیشترین رشد قیمت حدود 5 درصد نیز شناخته شد. در همین حال شاخص کل فرابورس پس از رشد بیش از 2واحدی تا اواسط ساعات معاملاتی با افت همراه شد و در نهایت نزدیک به یک واحد ریزش کرد. به این ترتیب آیفکس تحت تاثیر معاملات منفی در نمادهای «هرمز»، «مارون» و «شراز» در ارتفاع 829 واحدی ایستاد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر