روی موج خبر

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۳۲

رهبر معظم انقلاب درباره جایگزین رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم می‌گیرند؛ ایسنا براساس قوانین تاسیس و آیین‌نامه مجمع تشخیص مصلحت نظام، هرگونه تصمیم‌گیری درباره ریاست این نهاد از جمله نصب و عزل رییس مجمع، بر عهده مقام معظم رهبری است. بر این اساس با فوت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رهبری تصمیم می‌گیرند که آیا تا پایان دوره‌ فعلی، این نهاد با نایب‌رییس اداره شود یا رییس جدید حدود یک ماه زودتر برسر کار بنشیند. در پی درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، جلسه‌ دو هفتگی مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز برگزار نشد.

اعلام آمادگی خانواده هاشمی برای میزبانی مردم در مرقد امام(ره)؛ ایلنا خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ضمن قدردانی از حضور انبوه و کم‌نظیر علاقه‌مندان ایشان در مراسم تشییع، تدفین و بزرگداشت اعلام کردند که در مراسم شب هفتم آن مرحوم در مرقد امام خمینی(ره) میزبان ملت شریف ایران خواهند بود. مراسم هفتمین روز درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، امروز (یک‌شنبه) با حضور خانواده آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و یادگاران امام راحل ساعت ١٥ تا ١٧ در حرم امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

مسعود سلطانی‌فر دبیر شورای عالی جوانان شد؛ ایرنا رییس‌جمهوری در اجرای ماده 4 اساسنامه شورای عالی جوانان و طی حکمی، مسعود سلطان‌فر را به‌عنوان دبیر شورای عالی جوانان منصوب کرد. در بخشی از حکم روحانی آمده است: «در اجرای بند (10) ماده (4) اساسنامه شورای عالی جوانان مصوب 1371.5.6 شورای عالی انقلاب فرهنگی، به موجب این حکم به عنوان «دبیر شورای عالی جوانان» منصوب می‌شوید. توفیق شما را در انجام شایسته وظایف محوله با رعایت اصول قانونمداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید از خداوند بزرگ مسالت دارم.»

ایران هنوز پیام مشخصی را از کویت دریافت نکرده است؛ ایسنا بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در مورد اظهارات اخیر مقامات کویتی مبنی‌بر اینکه قرار است پیام شورای همکاری خلیج‌فارس را به ایران منتقل کنند، اعلام کرد: ایران تاکنون از مجاری دیپلماتیک و رسمی پیشنهاد و تاریخ مشخصی را از برادران کویتی دریافت نکرده است. این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: به محض دریافت هرگونه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران این موضوع را مورد بررسی قرار می‌دهد و در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.

مناظره یا محاکمه؛ ایرنا یک منبع آگاه در صدا و سیما گفت که حضور سید عباس عراقچی در برنامه متن حاشیه به دلیل خودداری وی از روبه‌رویی با منتقد برجام لغو شده است. قرار بود رییس ستاد پیگیری اجرای برجام ساعت 22 جمعه در برنامه متن و حاشیه شبکه 3 حضور یابد و آخرین وضعیت اجرای برجام را گزارش دهد ولی ساعت قبل از شروع برنامه به او اطلاع دادند که برنامه شکل مناظره پیدا کرده و قرار است یکی از منتقدان برجام مقابل او در استودیو حضور یابد. به این ترتیب این برنامه نه یک «فرصت برای پاسخگویی دولت» که «بهانه‌یی برای به محاکمه کشیدن» آن بود و لذا رییس ستاد پیگیری اجرای برجام آن را نپذیرفت.

منتقدان ابلاغیه انتخاباتی وزارت کشور را خوب نخوانده‌اند؛ فارس وزیر کشور درخصوص ابلاغیه ۱۹ماده‌یی اخیر وزارت کشور به استانداران گفت: انتخابات در پیش است اما این ابلاغیه انتخاباتی نیست بلکه بیان عملکرد دولت است؛ کسانی که می‌گویند انتخاباتی است ابلاغیه را خوب نخوانده‌اند. عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه مراسم ختم پدر اخوان‌اسماعیلی اظهار داشت: خیر، این ابلاغیه انتخاباتی نیست.

وضعیت اضطراری علیه ایران تمدید شد؛ ایلنا «باراک اوباما» که تا 6روز دیگر از قدرت کنار می‌رود، در نامه‌هایی به کنگره وضعیت اضطراری در قبال ایران، کوبا، ونزوئلا، زیمبابوه و روسیه را تمدید کرد. کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما در نامه خود به سنا و مجلس نمایندگان نوشته است که وضعیت اضطراری ملی اعلام شده در قبال ایران در ۱۵ ماه مارس سال ۱۹۹۵ باید تا بعد از ۱۵ مارس سال ۲۰۱۷ ادامه یابد. اوباما همچنین گفته است: در حالی که تحریم‌های هسته‌یی علیه ایران در چارچوب برجام لغو شده است، شماری از تحریم‌های غیرهسته‌یی علیه این کشور همچنان به قوت خود باقی است.

3نفر ماجرای کامل پرونده امام موسی صدر را می‌دانند؛ فارس هانیبال قذافی پسر چهارم رهبر سابق لیبی در لبنان بازجویی شد و مطالبی در خصوص امام موسی صدر بیان کرد. هانیبال در پاسخ به این مساله که چه کسی ماجرای کامل پرونده امام موسی صدر را می‌داند، گفت: سه نفر؛ سیف الاسلام قذافی برادرش که در لیبی در زندان است. عبدالسلام جلود (نخست‌وزیر وقت) و المعتصم قذافی برادر (دیگرش) که در اتفاقات لیبی کشته شد. پسر قذافی در این جلسه از آمادگی کامل خود برای همکاری جهت حل (معمای) پرونده خبر داد و زمانی که از او سوال شد که چگونه می‌خواهد این کار را بکند، پیشنهادش را تکرار کرد و گفت که «به محض آزادی‌ام، من می‌توانم با طرف‌های اصلی که در دولت وقت لیبی بوده‌اند، تماس بگیرم و مساله را به سرانجام برسانم.»

تیم ترامپ باید برجام را با قدرت اجرا کند؛ ایرنا سامانتا پاور، نماینده امریکا در سازمان ملل در آخرین نشست خبری گفت که حفظ توافق هسته‌یی ایران و گروه 1+ 5 موسوم به برجام برای ما بسیار مهم است و تیم «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری بعدی امریکا باید آن را با قدرت اجرا کند. وی تصریح کرد: من فکر می‌کنم که ما در دولت بعدی، باید در اجرای برجام بسیار با قدرت عمل کنیم و در عین حال به برقراری ارتباطات با ایران ادامه دهیم.

جای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خالی می‌ماند؛ ایسنا معاون کل سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری گفت: آیت‌الله هاشمی‌ با مدیریت بحران و دلسوزی فراوان از همه‌چیز خود گذشت تا کشور را به مقصد خود برساند. مرتضی بانک در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی که با حضور وزیر دادگستری، محسن هاشمی، استاندار کرمان و مسوولان استان برگزار شد، با بیان اینکه جای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خالی است، ادامه داد: جای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خالی می‌ماند، اما حضور پرشکوه مردم در مراسم تشییع پیکر ایشان نشان داد، حقیقت وجود آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی برای مردم نمایان بود، اما حماسه همراهی مردم با ایشان در تاریخ ماندگار خواهد شد.

دستور لاریجانی برای پیگیری مشکلات تجمع‌کنندگان مقابل مجلس شورای اسلامی؛ ایسنا نادر قاضی‌پور در تذکری که در جلسه علنی دیروز مجلس مطرح کرد با اشاره به تجمع جمعی از بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی و بازنشستگان مقابل مجلس گفت: حدود هزار نفر از جوانان مقابل مجلس تجمع کردند و بنده از ریاست مجلس می‌خواهم یک نفر از نمایندگان را برای پیگیری مشکلات این عزیزان جلو در مجلس بفرستد یا پیامی در این رابطه بدهند تا این عزیزان بدانند که مجلس به فکرشان است. علی لاریجانی نیز قاضی‌پور را مامور رفتن به میان جمع تجمع‌کنندگان کرد و افزود: به نظر بنده خود شما از همه مناسب‌ترید تا به جمع آنان بروید و با آنها صحبت کنید. ان‌شاء‌الله مجلس مشکل این عزیزان را پیگیری خواهد کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر