آیت‌الله خاکریز اول هجمه به امام(ره) و رهبری بود

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۲۷

امام جمعه مردم تهران برای پرهیز از درگیری به نماز جمعه برنگشت

مناسبات ارتباطی نزدیک آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با برادر کوچک‌ترش باعث شده تا محمد هاشمی روایت‌های متعددی از کنشگری آیت‌الله در بزنگاه‌های مختلف تاریخ سیاسی کشور را در خاطر داشته باشد. روایت‌هایی که از منظر او باید از آنها محافظت کرد تا در مواقع ضروری در اختیار مردم و دوستداران اعتدال و میانه‌رو قرار بگیرد. محمد هاشمی که در طول تمام سال‌های «تحصیل»، «مبارزه» و «مدیریت» در بخش‌های گوناگون نظام همواره در کنار برادر بزرگ‌تر خود اکبر هاشمی‌رفسنجانی بوده، بعد از فوت آیت‌الله هم زمانی که صحبت از آیت‌الله می‌شود؛ از دیدگاه‌های برادر دفاع می‌کند و می‌گوید: «همیشه به دلایل مختلف آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مورد هجمه عده‌یی بودند.»

هجمه‌هایی که به اعتقاد محمد هاشمی در جبهه داخلی از سوی طیف‌های تندرو و افراطی همواره پیگیری شده و حتی بعد از فوت وی هم دنبال می‌شود. در کنار این موارد، برادر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با ایلنا، درباره موضوعاتی چون دلایل رد صلاحیت آیت‌الله در انتخابات سال92، نقش آیت‌الله در انتخاب حسن روحانی، نحوه ورود گروه‌های میانه‌رو و اصلاح‌طلب به انتخابات سال96، ضرورت رسیدن به نامزد واحد انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و... نیز صحبت کرده است.


تندروها در برابر تفکر اعتدال

برادر و رییس دفتر آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تخریب‌کنندگان هاشمی در طول این سال‌ها نتیجه‌یی عایدشان نشد، گفت: «کسانی که در داخل دست به تخریب ایشان می‌زنند از تیپ افراد تند و فاقد اخلاق هستند، عده دیگری نیز معلوم نیست از کجا تحریک شده‌اند و تازگی هم ندارد. ریشه حمله به آقای هاشمی و برخوردها با ایشان به امروز و دیروز بر نمی‌گردد؛ زمانی مطرح کردند ایشان خاکریز اول است و اگر می‌‌خواهیم امام(ره) را تخریب کنیم ابتدا باید هاشمی را مورد حمله قرار دهیم، روز دیگر هم مطرح کردند اگر می‌خواهیم رهبری را مورد هجمه قرار دهیم باید هاشمی را تخریب کنیم.»

محمد هاشمی در ادامه با اشاره به ماجرای نمازجمعه به این نکته اشاره کرد: «دلایل خاصی وجود داشت، آیت‌الله هاشمی به دلیل مسائل شخصی تریبون نماز جمعه را کنار نگذاشت بلکه معتقد بود؛ جایگاه نماز جمعه مقدس است نباید به صحنه‌های درگیری و زدوخوردها تبدیل شود. ایشان بنا به مصلحت نظام از حضور در نمازجمعه صرف‌نظر کردند و تصمیم گرفتند برای حفظ جایگاه این نماز در نظام جمهوری اسلامی ایران دیگر پشت تریبون آن قرار نگیرد. از طرف مردم به دفعات به ایشان گفته شد که به تریبون نمازجمعه بازگردند، بار‌ها مردم و گروه‌های مختلف هنگامی که با ایشان دیدار داشتند، این موضوع را مطرح کردند. آیت‌الله هاشمی معتقد بودند تا وقتی که شرایط مختص به جایگاه نمازجمعه رعایت نشود، بر نخواهند گشت.


تلاش برای اجماع میانه‌روها

برادر رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اصلاح‌طلبان همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد روحانی خواهند گذاشت؟ گفت: «اصولگرایان می‌خواهند چندین گزینه در انتخابات داشته باشند تا بتوانند از امکانات مناظره استفاده و در مناظر‌های انتخاباتی به قول خودشان ائتلاف کنند و سایر نامزد‌ها به نفع یک نفر انصراف بدهند. باید به یاد داشته باشیم، انتخاب گزینه دیگر در کنار روحانی باعث ریزش رای او می‌شود؛ زیرا هر شخصی که وارد میدان رقابت می‌شود برای خود میزانی رای دارد که می‌تواند آرای نامزد اصلی را کاهش دهد. درون جناح اصلاح‌طلب بعضا اگر چنین مسائلی مطرح می‌شود، عمدتا توسط اشخاص گفته می‌شود. ما نمی‌بینیم در شورای اصلاح‌طلبان یا یکی از احزاب آن چنین مطالبی مطرح شود، عموما این نوع حرف‌ها از سوی شخص گفته می‌شود.»

هاشمی در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که دلیل رد صلاحیت آیت‌الله هاشمی چه بود؟ گفت: «در‌‌ همان سال همگان به خوبی می‌دانستند، آیت‌الله هاشمی پیروز میدان انتخابات خواهد بود. اصولگرایان به خوبی می‌دانستند، ایشان ۳۰میلیون رای دارد وقتی رد صلاحیت شدند، جریان تند عناوینی مانند کنترل هاشمی را به کار می‌بردند، آنها صلاح کشور را در این می‌دانستند که آیت‌الله هاشمی پیروز میدان نباشد از این جهت هم رد صلاحیتش کردند.»

وی در ادامه گفت: «به خاطر دارم وقتی که ایشان رد صلاحیت شدند، مردم بسیار ناراحت و سرخورده شدند و مرتب به دفتر ایشان می‌آمدند و ابراز نگرانی می‌کردند. سال ۹۲ برای نخستین بار در تاریخ انقلاب و انتخابات شاهد بودیم، آیت‌الله هاشمی از یک نفر نام بردند و صراحتا به مردم معرفی کردند، بر اثر خواسته مردم رسما اعلام کردند به روحانی رای بدهید.»

هاشمی درباره مشکلاتی که بر اثر سوءمدیریت‌های دولت قبلی ایجاد شده گفت: «هنگامی که روحانی دولت را تحویل گرفت، رشد اقتصادی منفی 5.5 و تورم بالای ۴۰درصد بود. بیکاری در کشور بیداد می‌کرد. بر خلاف ادعایی که مطرح می‌کردند در دولت احمدی‌نژاد سالانه فقط ۱۴هزار نفر وارد بازار کار می‌شدند در مقابل حدود ۷۰۰هزار نفری که امروز شاهدش هستیم. اگر به عملکرد دولت روحانی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که مثبت گام برداشته است. امروز ما شاهد رشد اقتصادی 9.5درصد هستیم. چگونه ما از منفی 5.5 درصد به سمت رشد 5.4 درصد گام برداشته‌ایم؟ تفاضل این دو با هم 9.5 درصد می‌شود که بسیار موفقیت‌آمیز است.»


روحانی نتوانسته نظر بزرگان نظام درباره رفع حصر را جلب کند

رییس دفتر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به تلاش‌های روحانی برای رفع حصر گفت: «اختیارات و مسولیت‌های یک رییس‌جمهور محدود به حوزه اختیارات اوست. وی برای تحقق برخی وعده‌های خود باید با دیگر قوا وارد مذاکره شود. مساله‌یی مانند شکستن و رفع حصر در حوزه اختیارات رییس‌جمهوری نیست. در مورد رفع حصر به نظر می‌رسد، روحانی نتوانسته تاکنون آن‌گونه که باید و شاید نظر مسوولان و بزرگان نظام را جلب کند تا حصر شکسته و ممنوع‌التصویری خاتمی برطرف شود.»

هاشمی درباره پرونده بابک زنجانی به این نکته اشاره کرد: «مردم توقع دارند که مشخص شود در پشت پرده چه اتفاقاتی رخ داده است، فرض کنید که بابک زنجانی را اعدام کردند این به معنی پاک کردن صورت مساله است که منجر به بسته شدن پرونده می‌شود. اظهارنظرهای متفاوتی در این باره وجود دارد. آن چیزی که مردم و مسوولان می‌خواهند شفاف‌سازی است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر