تاکید سه‌جانبه بر موفقیت اجلاس سرنوشت‌ساز آستانه

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۲۶

حسین جابری‌انصاری، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان که روز جمعه برای شرکت در نشست سه‌جانبه با میخاییل بوگدانوف و سدات اونال معاونان وزارت خارجه روسیه و ترکیه عازم مسکو شده بود، پیرامون ترتیبات برگزاری اجلاس آستانه که قرار است چهارم بهمن ماه در قزاقستان برای حل و فصل بحران سوریه برگزار شود به گفت‌وگو و رایزنی پرداخت.

در این نشست سه جانبه که با حضور سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه آغاز شد طرفین توافق کردند، رایزنی‌های خود را برای برگزاری موفق اجلاس آستانه و کمک به حل بحران سوریه ادامه دهند.

در همین رابطه جابری‌انصاری بلافاصله پس از بازگشت به تهران از مسکو صبح روز گذشته طی تماسی تلفنی با فیصل مقداد، قائم‌مقام وزارت خارجه سوریه درخصوص آخرین تحولات مربوط به نشست آستانه و اجلاس سه جانبه روز جمعه در مسکو رایزنی و تبادل نظر کرد. طرفین در این گفت‌وگو بر ادامه رایزنی و هماهنگی ایران و سوریه برای کمک به حل سیاسی بحران این کشور و موفقیت گفت‌وگوهای آتی سوری- سوری در آستانه قزاقستان تاکید کردند.

گفتنی است، سفر جابری‌انصاری به مسکو و مذاکرات وی با نمایندگان روسیه و ترکیه در پی نشست سه جانبه وزرای خارجه 3 کشور در سی‌ام آذر ماه صورت گرفته است.

در پایان این مذاکرات وزرای خارجه ایران، ترکیه و روسیه بیانیه‌یی را تصویب کردند که دربرگیرنده مبارزه با داعش و جبهه النصره، فراخوان جهانی برای همکاری علیه تروریسم، حفظ تمامیت ارضی و یکپارچگی سوریه، رد راهکار نظامی برای حل بحران کنونی، اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت، کمک فراگیر به سوری‌ها، لزوم اجرای نظام خروج آزادانه مردم از مناطق درگیری و تحت سلطه تروریست‌ها همچنین پشتیبانی از برگزاری مذاکرات سوری-سوری در قزاقستان است.


بررسی راهکارهای رسیدن به موفقیت در آستانه

در همین رابطه و با توجه به ابهاماتی که درخصوص اجلاس آستانه و زمان برگزاری آن وجود داشت، وزارت خارجه روسیه روز گذشته با صدور بیانیه‌یی در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد: تهران، مسکو و آنکارا به عنوان حامیان برنامه مذاکرات صلح سوریه بین نمایندگان دولت و مخالفان که قرار است 23ژانویه

(4 بهمن) در شهر آستانه قزاقستان برگزار شود، تلاش می‌کنند.

به گزارش ایرنا، وزارت خارجه روسیه ضمن اعلام این موضع نوشت: هیات‌های روسی، ایرانی و ترکیه‌یی در مسکو راهکارهای رسیدن به موفقیت بیشتر در مذاکرات سوری آستانه را بررسی کردند.

در این بیانیه آمده است: در نشست مسکو که روز جمعه برگزار شد، میخاییل بوگدانف نماینده رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه و معاون وزارت امور خارجه، حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران و سدات اونال معاون وزارت خارجه ترکیه شرکت داشتند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در ابتدای نشست بر اهمیت ادامه همگرایی3کشور با هدف حل بحران سوریه و پیشبرد امور مربوط به مذاکرات آستانه تاکید کرد.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است که طرف‌های شرکت‌کننده در نشست مسکو بر اهمیت مذاکرات آستانه تاکید کرده و آن را در راستای اجرای توافق‌های به دست آمده منجر به صدور قطعنامه 2336 شورای امنیت سازمان ملل برای تامین آتش‌بس پایدار و بلندمدت در سوریه و ادامه مبارزه با گروه‌های تروریستی دانستند.

در این بیانیه آمده است: مذاکرات آستانه همچنین برای تحرک‌بخشی به روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه مطابق قطعنامه 2254شورای امنیت و تصمیم‌های گروه بین‌المللی حامیان این کشور مهم و ضروری است.


همگرایی نتیجه‌بخش ایران و روسیه

لازم به ذکر است، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه کشورمان همچنین علاوه بر مذاکرات یاد شده، دیداری دو جانبه با میخاییل بوگدانف نماینده ویژه پوتین در امور خاورمیانه نیز داشت. وی در این نشست دو جانبه که جمعه شب صورت گرفت با نتیجه‌بخش خواندن همگرایی‌های ایران و روسیه همچنین اعلام و اقدام ترکیه برای پیوستن به روند حل بحران سوریه تنها رویکرد چاره‌ساز را همکاری جدی طرف‌های مختلف با هدف برقراری صلح و آرامش در این کشور خواند.

وی همچنین تاکید کرد که جمهوری اسلامی همیشه درباره گسترش دامنه خطر تروریسم ناشی از بحران‌های خاورمیانه‌یی هشدار داده است.

بوگدانف، نماینده رییس‌جمهوری روسیه در امور خاورمیانه نیز در این مذاکرات گفت: تلاش‌ها و فعالیت‌های مثلث ایران، روسیه و ترکیه می‌تواند موفقیت مذاکرات صلح سوریه در آستانه را بیشتر کند.

مقام روسی همچنین درباره این نشست دو روزه که قرار است براساس توافق طرف‌های مذاکره‌کننده، چهارم بهمن ماه با حضور نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان پشتیبانان مذاکرات آغاز شود، اظهار کرد: با تهران به عنوان شریک اصلی برای حل بحران سوریه تلاش می‌کنیم و انتظار هم نداریم که همه مسائل در یک جلسه نتیجه داشته باشد.

وی همچنین افزود: اکنون ایران، روسیه و ترکیه به عنوان طراحان برقراری آتش‌بس فراگیر درحال هماهنگی برای اقدام‌های خود با هدف پیشرفت در حل مشکل سوریه هستند.


تلاش 3 جانبه برای احیای شریان آب دمشق

از سوی دیگر پس از برگزاری نشست معاونان وزارت خارجه ایران، ترکیه و روسیه در مسکو یک منبع دیپلماتیک روس در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که روسیه همکاری نزدیکی با ایران، ترکیه و سازمان ملل دارد تا شریان حیاتی آب در دمشق را که ماه گذشته(میلادی) قطع شده است هر چه سریع‌تر احیا کنند. این منبع دیپلماتیک همچنین گفت که دیپلمات‌های روس این مساله را روز پنج‌شنبه با سازمان ملل مطرح کرده‌اند.

به گفته این منبع دیپلماتیک، سازمان ملل درخصوص اینکه احتمالا شبکه آبرسانی دمشق به دلیل حملات گروه‌های مسلح در این منطقه آسیب جدی دیده باشد، ابراز نگرانی کرده است اما به طور قطع نمی‌داند که چه گروهی این کار را انجام داده است.

گفتنی است استفان دمیستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه نیز هفته گذشته هشدار داد که این مساله می‌تواند برای مذاکرات پیش روی آستانه برای حل بحران سوریه تعیین‌کننده باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر