با مرور خاطرات آیت ‌الله در‌می‌یابم چرا او را مرد بحران‌ها می‌خواندند

۱۳۹۵/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۱۵

گروه: سیاسی




شامگاه شنبه، آیت‌الله با بازگشت به خانه طبق عادت همیشگی یک روز دیگر از عمر 82 ساله خود را بر دفتر خاطرات ثبت می‌کند، اما هفته‌ای که با روزنگاری‌های او آغاز می‌شود در همان روز نخست برای همیشه پایان می‌گیرد. پایانی بر خاطرات مجاهدت‌های مرد بحران‌ها، که اکنون به دست فرزندش سپرده می‌شود تا محسن هاشمی از آن به‌ عنوان بازخوانی زندگی پدر یاد کند. فرزند ارشد آیت‌الله در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی آخرین روز خاطرات خود را شنبه نوشته بودند و روز یکشنبه را ننوشته بودند، یادآورشد: حین جمع‌آوری خاطرات که اسناد جنبی را نیز جمع‌آوری می‌کردیم، انگار دوباره زندگی ایشان را با کمک خودشان بازخوانی می‌کردم. وقتی خاطرات ایشان را مرور می‌کنم در می‌یابم که چرا بسیاری از افراد ایشان را مرد بحران‌ها می‌دانستند. آیت‌الله هاشمی تمام اطلاعات و گزارشات را به دقت می‌خواندند و اطلاعات ایشان از کشور بسیار بالا بود و از این جهت با تجربه ایشان برای ما وضعیت مطلوبی برای یادگیری وضعیت کشور و کارهایی که باید انجام شود، فراهم می‌شد.

فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تاکید براینکه ایشان همواره خود را فردی فراجناحی می‌دانستند و ما نیز چنین برداشتی از شخصیت ایشان داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره به همه تذکر می‌دادند که متعلق به یک جناح خاص نیستند و همه می‌دانستند که نباید از ایشان توقع جناحی بودن را داشته باشند. محسن هاشمی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران مبارزه، انقلاب، ریاست‌جمهوری، مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و تا آخرین روزهای عمر خود این فراجناحی بودن را حفظ کردند، تصریح کرد: اینکه مواردی مطرح می‌شد که حزب کارگزاران را ایشان تشکیل دادند نیز صحت نداشت و می‌گفتند که این کار نیز بر اساس توصیه رهبری انجام شده است. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره تلاش می‌کردند که جناح‌ها را به هم نزدیک کنند و تاکید داشتند که باید نقاط مشترک بین جناح‌ها را پیدا کنیم.

ورود جناحی رسانه ملی آیت‌الله را زجر می‌داد

محسن هاشمی با اینکه برخی اوقات مطبوعات و حتی رسانه ملی به مسائل کشور ورود جناحی پیدا می‌کردند که ایشان را زجر می‌داد و این موارد باعث ضعف اتحاد می‌شود، تاکید کرد: ما نیز به عنوان فرزندان ایشان واقعا تلاش می‌کنیم که این مسیر را دنبال کنیم و من همیشه مواظب بودم که کاری نکنم که نظریات ایشان خدشه‌دار شود و به خواهرها و برادرها نیز این موارد را توصیه کرده‌ام و آنها نیز همین نظر را دارند گرچه شاید انحرافاتی نیز پیش می‌آمد. هاشمی با تاکید براینکه آیت‌الله در بعد بین‌المللی تبحر بسیار ویژه‌ای داشتند و در هر حوزه که مانعی ایجاد می‌شد با تبحر خاصی آن را حل می‌کردند، گفت: ایشان به تشنج‌زدایی برای همراه کردن کشورهای دنیا برای توسعه ایران بسیار حساس بودند و سعی می‌کردند فرصتی ایجاد شود که همه کشورها بیایند که توسعه و اشتغال درکشور محقق شود. وی از ملت ایران به دلیل هم‌دردی‌های‌شان تقدیر کرد و افزود: اگر بخواهم درباره مبارزات آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی صحبت کنم باید از ابتدای سال 40 سخن گفت که من در آن زمان نبودم و می‌توانم مواردی که شنیده‌ام را بازگو کنم. بعد از فوت آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دیگر همرزمان ایشان به دنبال مرجعیت امام راحل وارد میدان سیاست شدند. ایشان تلاش بسیار زیادی برای اتفاقات 15 خرداد انجام داده‌اند و در نهایت منجر به دستگیری ایشان شده است که ایشان در زندان برای آنکه از وقت خود استفاده کنند به دنبال نوشتن می‌رفتند و کتاب‌هایی را در این دوران نوشته‌اند. وی به مواردی از جمله کاپیتولاسیون اشاره و بیان کرد: امام راحل چون روی کاپیتولاسیون حساسیت ویژه‌ای داشتند از ایشان می‌خواهند که رادیویی را بخرند و مبلغی را برای این منظور پرداخت می‌کنند که رادیو خریداری می‌شود و اخبار مربوطه از آن پیاده‌سازی و خدمت امام راحل مطرح می‌شد. هاشمی با اشاره به اینکه ایشان بیش از هفت بار توسط ضدانقلاب مورد دستگیری قرار گرفتند، افزود: آخرین دستگیری ایشان مربوط به سال 1354 بوده است و ایشان در زندان در دفترچه‌هایی خاطرات و حاصل تفکرات خود را می‌نوشتند و در زندان نیز همواره به نوشتن و تحقیق اهتمام داشتند.

وی با تاکید براینکه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ضمن فعالیت‌های مبارزاتی خود، تحقیق و بررسی را در بعد سیاست داخلی و خارجی نیز مدنظر داشتند، یادآور شد: ایشان همواره در دانشگاه‌ها و حسینیه‌ها سخنرانی می‌کردند و می‌دیدم که چقدر مورد استقبال جوانان قرار می‌گرفتند. فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه ایشان در تثبیت انقلاب بعد از پیروزی آن نقش اساسی داشتند، گفت: ایشان تمام وقت خود را صرف انقلاب می‌کردند و فرصت جدی برای پرداختن به فرزندان خود را نداشتند و مادرم وقت مناسبی را برای فرزندان می‌گذاشتند. هاشمی با تقدیر از پدر خود، از مادر خود نیز تقدیر کرد و افزود: ایشان همواره مواظبت می‌کردند که در بعد تحصیلی و سایر ابعاد زندگی در مسیر مناسبی حرکت کنیم. وی تصریح کرد: ایشان در دوران جنگ به دلیل مسوولیت‌هایی که بر عهده داشتند و در بعد از جنگ و در دوران ریاست‌جمهوری نیز به دلیل فعالیت جدی برای بازسازی و حل مشکلات و معضلات ناشی از جنگ فرصت زیادی برای پرداختن به مسائل خانه و فرزندان خود را نداشتند و این بار بر دوش مادر خانوده بود. فرزند ارشد آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی همواره توصیه‌های زیادی به فرزندان خود داشتند که در فعالیت‌های عام‌المنفعه همکاری داشته باشید و در مواردی که موجب شایعه و موارد دیگر می‌شود، وارد نشوید. هاشمی با تاکید براینکه انقلاب اسلامی و عدم انحراف آن برای ایشان بسیار با اهمیت بود، گفت: ایشان در دورانی که مسوولیت مجمع تشخیص مصلحت نظام را داشتند وقت آزاد بیشتری داشتند و ما وارد چاپ خاطرات و اسناد مرتبط با ایشان شدیم که یک ارتباط متقابل بین فرزندان و پدر ایجاد شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر