روسیه در محاصره HIV

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۰۷

گروه گوناگون نزدیک به دوسوم موارد جدید ابتلا به HIV در اروپا را ساکنان روسیه تشکیل می‌دهند. طبق آخرین گزارش‌های به‌دست آمده بیش از یک‌میلیون نفر آلوده به ویروس HIV در روسیه شناسایی شده‌اند. این نرخ شیوع بالاترین رقم ثبت شده در این کشور است.

براساس بررسی کارشناسان مرکز ایدز در روسیه، تعداد مبتلایان به ویروس ایدز در این کشور از دیگر کشورهای اروپایی بیشتر است و اقدامات صورت ‌گرفته برای مقابله با این بیماری در روسیه کافی نبوده است.

فراگیری این بیماری در این کشور رو به گسترش است. همان‌طور که مرکز ایدز روسیه برآورد کرده تعداد مبتلایان به ویروس HIV تا سال 2019 به 2میلیون نفر می‌رسد. باتوجه به آماری که مرکز کنترل بیماری در اروپا منتشر کرده، در طول یک‌سال نزدیک به 153هزار و 407نفر در سراسر اروپا با ویروس HIV شناسایی شده‌اند. در این میان نزدیک به 99هزار و 177نفر مبتلایان به این ویروس، روس‌ها هستند. طبق این آمار بیشترین موارد جدید ابتلا به این بیماری، روس‌ها هستند.

آن‌طور که در گزارش‌ها آمده بیشترین مبتلایان به ویروس‌HIV، شهروندان اوکراینی هستند. در سال‌های گذشته این کشور بالاترین تعداد مبتلایان به بیماری هولناک ایدز را به خود اختصاص داده بود.

در گزارش سالانه به‌دست آمده، بعد از روسیه بیشترین مبتلایان جدید به HIV نیز در این کشور شناسایی شده‌اند. در این کشور، در آخرین آمار سالانه نزدیک به 12هزار و 985مبتلا به ویروس HIV شناسایی شده است.

در دهه گذشته برنامه‌های جدید هدفمندی برای پیشگیری از آلودگی به ویروس HIV، درمان و حمایت از بیماران مبتلا به ایدز در این کشور تنظیم شد. البته گزارش سازمان ملل از وجود نقایص زیادی در برنامه مبارزه با ایدز و پیشگیری در این کشور خبر می‌دهد، چراکه باوجود تلاش‌هایی که برای مبارزه با این ویروس به‌کار گرفته شده، باز هم اوکراین بعد از روسیه در بین کشورهای اروپایی بیشتری شمار مبتلایان به HIV را در خود جای داده است.

بریتانیا در سال‌های گذشته، بیشترین شمار مبتلایان به HIV را بین کشورهای اروپایی به خود اختصاص داده بود. در آخرین گزارش‌های سالانه به دست آمده، افراد شناسایی شده در این کشور نزدیک به 6هزار و 78نفر معرفی شد‌ه‌اند. در مقایسه با روسیه و اوکراین، به نظر می‌رسد برنامه‌های پیشگیری از ابتلا به HIV در بریتانیا نتیجه‌بخش بوده است. گزارش‌های جدیدی که از این کشور به دست آمده، از نخستین مورد بهبودی احتمالی یک بیمار مبتلا به HIV در این کشور خبر دادند. هر چند بریتانیا، سومین کشور اروپایی معرفی شده که بیشترین مبتلایان به HIV را دارد.

در آخرین گزارش به دست آمده، شمار مبتلایان جدید شناسایی شده در فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا، نزدیک به 4هزار نفر گزارش شده است. در بلاروس نیز بیش از 2هزار نفر در طول یک‌سال مبتلا به ویروس HIV شده‌اند. این آمار در لهستان و بلژیک حدود یک‌هزار نفر در سال است. آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، یکی از مهم‌ترین دلایل مبتلا به HIV در این کشورهای اروپایی از بین رفتن وحشت مردم از ابتلا به بیماری ایدز است.

در این کشورها، بسیاری از افراد بیماری ایدز را یک بیماری کشنده نمی‌دانند و تصور می‌کنند یک بیماری دوره‌یی خواهد بود. همچنین در بسیاری از گزارش‌ها آمده است که افراد زیادی در کشورهای اروپایی به ویروس HIV مبتلا هستند و هنوز شناسایی نشده‌اند.

بانک جهانی پیش‌بینی کرده شیوع بیماری ایدز، می‌تواند بر اوضاع اقتصادی کشورهای مختلف تاثیر منفی بگذارد. به‌ نظر می‌رسد طبق این برآورد برای جلوگیری از افزایش شمار مبتلایان به این ویروس، بودجه‌یی برای برنامه‌های مبارزه با این بیماری درنظر گرفته و بر پیشگیری از آن، بیشتر سرمایه‌گذاری شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر