اعلام سقف تسهیلات طرح «رونق» برای صنایع کوچک و متوسط

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۹۰۰

گروه صنعت| تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده برای رونق صنایع کوچک، متوسط و کشاورزان تاکنون با استقبال خوبی مواجه شده است و بانک‌ها و بخش خصوصی و دولتی سعی کرده‌اند مشکلاتی که

سر راه اجرایی شدن این طرح است را بردارند. با وجود اینکه دولت توانایی تزریق مستقیم سرمایه را به دلایل متعددی ندارد، ولی در طرح رونق تولید با گشاده‌رویی سقف این تسهیلات را به مرور زمان بالا برد تا واحدهای بیشتری بتوانند از دام سقوط به از کارافتادگی رهایی یابند. در آخرین اظهارنظر وزیر صنعت نسبت به این مساله، موضوع سقف این تسهیلات برای صنایع مختلف مشخص شد.

ضمن اینکه وی با اشاره به پرداخت بخش زیادی از این تسهیلات ابزار امیدواری کرد که واحدهای بیشتری از آنچه پیش‌بینی شده بود، مشمول این طرح‌ها شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بخش زیادی از متقاضیان قسط اول تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند، در مورد تسهیلات بخش کشاورزی گفت: 20 هزار واحد در بخش کشاورزی، صنایع کوچک و متوسط تاکنون توانسته‌اند از تسهیلات رونق تولید که یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است بهره‌مند شوند و پیش‌بینی می‌کنیم تا 30 هزار واحد نیز افزایش یابد. محمدرضا نعمت‌زاده در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران با بیان این خبر افزود: بانک‌ها 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات تاکنون پرداخت کرده‌اند.

سقف مجموع تسهیلات پرداختی بالا می‌رود

نعمت‌زاده با بیان اینکه سقف این تسهیلات برای صنایع کوچک یک میلیارد تومان، برای طرح‌های نیمه‌تمام روبه اتمام 2میلیارد تومان و برای صنایع متوسط 3میلیارد تومان در نظر گرفته شد، گفت: گرچه از ابتدا 16 هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح رونق تولید در نظر گرفته شد، اما این سقف برداشته شده است و تسهیلات بیش از این پرداخت خواهد شد. وی همچنین با بیان اینکه تسهیلات برای توسعه صنایع و کشاورزی هیچ سقفی ندارد اظهار کرد: ما 16 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه صنایع در نظر گرفته‌ایم که تاکنون 14 هزار میلیارد آن محقق و به واحدهای مورد نظر ارائه شده است. وی افزود: تاکنون حدود 20 هزار واحد صنفی و صنعتی در کل کشور که برای دریافت تسهیلات معرفی شده‌اند قسط اول تسهیلات خود را دریافت کرده‌اند که این خبر خوبی در جهت حمایت از رونق تولید است. وی ضمن تشکر از نظام بانکی و استاندارانی که در این زمینه کمک کردند، افزود: البته بخش کشاورزی هم اضافه شد به صنعت و معدن و از واحدها تقاضا می‌کنیم هرچه زودتر این تسهیلات را فقط در جهت رونق، افزایش تولید و اشتغال به کار گیرند. نعمت‌زاده تصریح کرد: مردم حق کارآفرینی و تولید دارند و در این زمینه باید همه مدیران زمینه تحقق این مهم را فراهم کنند.


تعیین تکلیف مالیاتی واحدهای صنعتی بدهکار

در همین باره، برخی واحدهای صنعتی که اقدام به استفاده از این تسهیلات می‌کردند، نیاز به تعیین تکلیف مالیات‌های خود دارند. به گزارش «تعادل»، در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور نیز طی بخشنامه‌یی، برخی متقاضیان تسهیلات بانکی را از اخذ مفاصاحساب مالیاتی معاف دانست. بر اساس این بخشنامه در صورتی که شخص حقوقی متقاضی تسهیلات بانکی به مبلغ کمتر از

300 میلیون تومان و شخص حقیقی متقاضی تسهیلات بانکی کمتر از 100 میلیون تومان باشد، نیازی به اخذ مفاصاحساب مالیاتی قانون مالیات مستقیم نخواهند داشت.


«لکه‌ها» به شهرک‌های صنعتی می‌پیوندند

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد ساماندهی صنایع و لکه‌های صنعتی که به صورت خودجوش شکل گرفته‌اند ولی جزو شهرک‌های صنعتی نیستند، گفت: در گذشته دولت مصوبه‌یی را صادر کرد که این صنایع به صورت رسمی تبدیل به شهرک‌های صنعتی بخش خصوصی شوند؛ البته اجباری نیست و باید خود واحدها علاقه‌مند باشند، ولی به لحاظ اجرایی موانعی دارد. وی ادامه داد: حداقل 15نقطه در اطراف تهران که شرایط مناسب برای ایجاد واحد‌های تولیدی و صنعتی دارد، شناسایی شود تا با تایید دولت و کمک همه دستگاه‌ها، مشکلات این بخش مرتفع و روند ایجاد اشتغال در تهران تسریع شود. نعمت‌زاده تاکید کرد: تاکید داریم که این صنایع از نوع پیشرفته، با تکنولوژی بالا و صنایعی باشد که به تکمیل زنجیره‌های تولیدی و صادرات کمک کند و ما نیز به زودی اولویت‌ها را اعلام می‌کنیم که چه صنایعی در اطراف تهران اولویت خواهند داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر