عوارض استفاده از قلیان بر قلب و عروق

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۷۵


عضو هیات علمی مرکز قلب و عروق مرکز شهید رجایی گفت: مصرف قلیان منجر به انسداد و تنگی عروق تغذیه‌کننده قلب می‌شود و این موضوع به مروز زمان سکته‌های قلبی را در پی خواهد داشت و این باور که قلیان عوارضی ندارد، باوری اشتباه است.

بهرام محبی عضو هیات علمی مرکز قلب شهید رجایی در حاشیه دهمین همایش سالانه اینترونشنال کاربیولوژی در گفت‌وگو با فارس، گفت: دهمین همایش سالانه اینترونشنال کاربیولوژی با تکیه بر عوارض مداخلات قلبی و عروقی در این مرکز در حال برگزاری است و هدف از برگزاری این همایش، پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق، عوارض این بیماری‌ها و تشریح نحوه درمان آنهاست که متخصصان با ارائه دادن کیت‌های متفاوت، در این زمینه بحث و تبادل‌نظر می‌کنند.

دبیر اجرایی همایش افزود: این کنگره میهمان خارجی ندارد، بلکه از تمام مراکز علوم پزشکی سطح کشور، اساتید و دانشجویان دعوت به عمل آمده است.

وی درخصوص بروز بیماری‌های قلبی و عروقی در افراد گفت: متاسفانه تغییر در سبک زندگی جامعه باعث شیوع بیماری‌های قلبی و عروقی شده است، به‌طور مثال، مصرف غذاهای پرچرب، استعمال سیگار و دخانیات، مصرف غذاها با قند زیاد و شیوع استفاده از قلیان در جوانان از علل بروز بیماری‌های قلبی در جوانان است. این فوق تخصص قلب و عروق افزود: این باور که مصرف قلیان ضرری برای قلب ندارد و اسانس‌های قلیان به روش‌های صحیح تهیه می‌شود، باوری اشتباه است و باید بدانیم مصرف قلیان و دخانیات، مضر بوده و تفاوتی با هم ندارند و مصرف آنها نارسایی‌های قلبی و ریوی را در پی خواهد داشت.

محبی درخصوص عوارض مصرف قلیان و دخانیات گفت: از عوارض مصرف قلیان و دخانیات می‌توان به تنگی عروق کرنر و رگ‌های قلبی اشاره کرد که به مرور زمان، تنگی این عروق، سکته‌های قلبی را در پی خواهد داشت. این فوق تخصص قلب و عروق درخصوص عوارض آلودگی هوا بر قلب و عروق توضیح داد: ازجمله عوامل بروز بیماری‌های قلبی، افزایش چربی خون و فشارخون است که آلودگی هوا می‌تواند عاملی برای تشخیص این بیماری‌ها باشد. آلودگی هوا ازجمله عوامل خطرآفرین برای ایجاد تنگی در عروق تغذیه‌کننده قلب است که علاوه بر بروز بیماری‌های قلبی، منجر به عفونت‌های ریوی خواهد شد، لذا توصیه می‌شود افراد در روزهایی که هوا آلوده است، در حد امکان از بیرون رفتن خودداری کنند یا از ماسک‌های مخصوص استفاده کنند.

محبی ادامه داد: میزان شیوع بیماری‌های قلبی در افراد مسن نسبت به جوانان بیشتر است، اما متاسفانه در سال‌های اخیر، شیوع این بیماری‌ها در جوانان نیز افزایش یافته است.

وی گفت: معمولا بروز بیماری‌های قلبی در کودکان به‌دلیل بیماری‌های مادرزادی است که اگر تشخیص صحیح و به‌موقع صورت گیرد، می‌توان این بیماری‌ها را به‌طور کامل درمان کرد.

وی در پایان گفت: مصرف دخانیات در افراد ورزشکار نیز عوارض خود را در پی دارد و این‌گونه نیست که اگر فردی دخانیات مصرف می‌کند و همزمان ورزش انجام می‌دهد، از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی در امان است.


کاربرد محدود آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان سینوزیت

یک متخصص گوش و حلق و بینی گفت: تنفس هوای آلوده احتمال عفونت‌های سینوسی و ریوی را تشدید می‌کند که این موضوع در خردسالان و کهن سالان که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف‌تر است اثر بیشتری خواهد داشت. علی‌اصغر شیرازی، متخصص گوش و حلق و بینی در گفت‌وگو درخصوص علل بروز بیماری سینوزیت و روش‌های درمان آن گفت: سینوزیت به معنای التهاب سینوس‌های است که این التهاب سینوس‌ها ممکن است به‌دلیل آلرژی یا عفونت‌ها، ویروسی یا باکتریایی رخ دهد.

وی ادامه داد: آلرژی علائمی مانند ترشحات بینی و انسداد بینی را همراه خواهد داشت و اگر به صورت عفونت باشد علائمی ازجمله سر درد، خستگی و کوفتگی بدن را همراه خواهد داشت. در مواقعی که این عفونت‌ها شدید باشند سر درد بیمار شدیدتر خواهد بود. باید بدانیم اگر عفونت به صورت آلرژی باشد بیمار با آب ریزش بینی مواجه خواهد شد که اگر این بیماری از نوع عفونی باشد ترشحات بینی فرد غلیظ‌تر خواهند بود.

وی افزود: اما نکته مهم این است که اگر کسی مشکل آب ریزش بینی یا سر درد داشت به معنای بروز بیماری سینوزیت نیست و علائم این بیماری باید با هم بروز کنند. در یک سینوزیت حاد سر درد شدید، سرفه شدید، ترشحات بینی، کوفتگی و خستگی بدن با هم همراه هستند که اگر عفونت سینوس‌ها به صورت مضمن باشند علائم به صورت خفیف‌تر بروز می‌کنند.

شیرازی درخصوص مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان سینوزیت توضیح داد: مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان بیماری سینوزیت کاربرد بسیار محدودی دارند و اگر فردی با عفونت حاد سینوس‌ها مواجه شد بهتر است در روزهای ابتدایی از تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری شود. در این موارد معمولا بیمار بعد از گذشت 5 الی 6 روز بهبود می‌یابد و اگر در این مدت بهبود نیافت باید به مراجعه به پزشک برای دریافت آنتی‌بیوتیک اقدام کند.

این متخصص گوش و حلق و بینی افزود: مصرف خودسرانه دارو برای درمان این بیماری کاری بسیار اشتباه است، و آنتی‌بیوتیکی که خود فرد استفاده می‌کند ممکن است هیچ‌گونه همخوانی با بیماری نداشته باشد و مشکلات فرد را تشدید کند.

وی درخصوص شیوع این بیماری گفت: این بیماری در کودکان نسبت به بزرگسالان شیوع بیشتری دارد و همان‌طور که می‌بینیم ترشحات بینی گرفتگی بینی در کودکان بیشتر از بزرگسالان است.

وی افزود: افرادی که به‌طور مداوم ورزش شنا انجام می‌دهند بیشتر درمعرض این بیماری قرار دارند، به‌خصوص شیرجه زدن در آب‌های آلوده و همچنین شنا در فصل سرما فرد را برای مبتلا شدن به این بیماری مستعد می‌کند. وی درخصوص رابطه تنفس هوای آلوده با تشدید این بیماری گفت: تنفس هوای آلوده بر تمام مخاط تنفسی بدن اثر می‌گذارد و کارکرد تنفسی ما را محدود می‌کند. تنفس هوای آلوده احتمال تشدید عفونت‌های سینوسی و ریوی را تشدید می‌کند که این موضوع در خردسالان و کهنسالان که سیستم دفاعی بدن‌شان ضعیف‌تر است، اثر بیشتری خواهد داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر