آغاز سفر پایانی جان کری در قامت وزیر خارجه

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۶۹

گروه جهان

وزیر خارجه امریکا آخرین سفر به عنوان دیپلمات ارشد این کشور را از ویتنام آغاز کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر خارجه امریکا قصد دارد در این سفر آخرین تلاش‌های خود را برای بهبود روابط امریکا و آسیا انجام دهد. ویتنام از زمان روی کار آمدن باراک اوباما همواره مورد توجه این کشور بوده است. دولت اوباما تحریم‌های فروش سلاح وضع شده از زمان جنگ دو کشور را لغو کرده و روابط تجاری و سیاسی با ویتنام را گسترش داد. کری پس از ویتنام، یک‌شنبه (امروز) برای شرکت در کنفرانس صلح خاورمیانه عازم پاریس می‌شود. وزیر خارجه امریکا پس از آن به لندن سفر کرده و در نهایت برای شرکت در نشست اقتصاد جهان به داووس سوییس سفر رفت. مارک تونر قائم‌مقام سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز سه‌شنبه تایید کرد که جان کری وزیر خارجه امریکا در حرکتی که بی‌تردید به رنجش خاطر بیشتر سران رژیم صهیونیستی منجر خواهد شد در کنفرانس صلح خاورمیانه که قرار است به میزبانی فرانسه در پاریس برگزار شود، شرکت خواهد کرد. تصمیم جان کری برای شرکت در کنفرانس پاریس در شرایطی صورت می‌گیرد که نزدیک به یک هفته پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌یی را در محکومیت شهرک‌سازی رژیم‌صهیونیستی در سرزمین‌های اشغال شده فلسطینی‌ها به تصویب رساند و به این ترتیب جو تازه‌یی را برای حمایت بیشتر بین‌المللی از راه‌حل دودولتی برای این بحران به وجود آورد.

کنفرانس پاریس در واقع ادامه تلاش‌های اخیر برای یافتن راه بازگرداندن طرفین به پای میز مذاکره بوده و محور اصلی گفت‌وگو‌ها در این کنفرانس ایجاد زمینه ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح خواهد بود. درحالی که دولت فرانسه ماه‌ها برای برگزاری این کنفرانس تلاش کرده هیچ‌گونه نشانه‌یی از اینکه یکی از مقامات ارشد دیپلماسی امریکا در این کنفرانس حضور خواهد داشت، دیده نشده بود.

در حالی که فقط یک هفته به پایان تصدی اوباما باقی مانده و با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید به احتمال زیاد رکس تیلرسون گزینه او برای وزارت خارجه امریکا جای «جان کری» را خواهد گرفت، به نظر می‌رسد این آخرین تلاش جان کری برای نشان دادن حمایت خود از حل منصفانه این بحران خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر