میوه برجام رسید

۱۳۹۵/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۸۴۰

گروه راه و شهرسازی| سارا حامدی|

سرانجام از نخستین هواپیمای نو خریداری شده از ایرباس طی مراسمی با حضور صدها نفر از مقام‌های کشوری، میهمانان خارجی و کارکنان ایران ایر رونمایی شد. به این ترتیب «هما» توانست از رهگذر اجرایی شدن برجام و فروپاشی ساختمان تحریم‌های خصمانه علیه ایران، نخستین هواپیمای نو خود را وارد کشور کند. این هواپیما چهارشنبه شب به طور رسمی در تولوز فرانسه به مقام‌های ایران تحویل شد و ساعت 14و 45دقیقه روز پنج‌شنبه در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست.

علی‌اکبر صالحی، معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی؛ فابریس بریژیر، مدیرعامل ایرباس؛ مسعود پزشکیان، نایب رییس مجلس شورای اسلامی؛ عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی؛ اصغر فخریه‌کاشان، قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل؛ فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران‌ایر؛ کاظم جلالی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و مسعود اسعدی سامانی، رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی کشور ازجمله حاضران در مراسم رونمایی از نخستین هواپیمای خریداری شده از ایرباس بودند.

در آیین استقبال از ورود نخستین هواپیمای ایرباس نو به کشور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اعلام این خبر که تا پایان سال ۲هواپیمای ایرباس ۳۳۰ دیگر هم وارد کشور می‌شود، تاکید کرد: بی‌تردید امروز یک روز تاریخی برای صنعت هوایی ایران و ملت بزرگ ایران است.

آخوندی ادامه داد: گمانه‌زنی زیادی درباره اجرای کامل قراردادهای خرید هواپیما مطرح می‌شود، ‌اعتقاد داریم که دو طرف حسن نیت دارند و بنای اولیه اجرای قراردادهاست. آخوندی گفت: تاکید می‌کنم، ملت ایران به تعهدات خود پایبند است و تا زمانی که طرف مقابل خلف وعده نکند ما به تعهدات پایبند خواهیم ماند. وی بیان کرد: امروز با این فرود نخستین گام عملیاتی برای نوسازی ناوگان هوایی برداشته شد. براساس برنامه شاهد ورود ایرباس 330 و 9فروند 321و 330 در سال آینده با توجه به تعهد ایرباس در این زمینه خواهیم بود. در کنار آن هواپیماهای ATR نیز طی سال جاری میلادی وارد کشور می‌شود.


عرضه سهام هما در بورس

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه با قرارداد ایرباس و بویینگ حدود 50 هزار صندلی ایجاد ظرفیت در حمل ونقل هوایی صورت گرفته است، ‌گفت: به زودی برای بهبود ساختار مالی، هما را در بازارهای بورس عرضه می‌کنیم.

فرهاد پرورش، مدیرعامل ایران ‌ایر نیز در این مراسم با اعلام اینکه امروز روز تولد دوباره هماست، تاکید کرد: اما هشدار که این ولادت سر تا پا رهن است، دین نخست آن مرهون عنایت خاص الهی است. از سوی دیگر این ولادت مدیون مذاکرات هسته‌یی است که بانک مرکزی، بانک‌های ‌اقتصاد نوین و ‌صنعت و معدن، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و متخصصان واحدهای عملیات و تعمیرات هما در این ظهور مجدد تلاش کردند.


ورود ایرباس جدید پس از ۲۳ سال

مدیرعامل ایران ایر همچنین با اشاره به اینکه 23سال پیش نیز ایران موفق به خرید دو فروند هواپیمای نو شده بود، گفت: این موضوع که برخی می‌گویند بعد از 40سال موفق به خرید هواپیماهای نو شدیم، صحت ندارد و ما در سال 1994 نیز موفق شدیم دو فروند هواپیمای نو از ایرباس دریافت کنیم.

مدیرعامل ایران ایر با بیان اینکه دو فروند هواپیمای‌ ATR تا سال آینده وارد ناوگان ایران ایر می‌شود، گفت: اینکه این هواپیماهای ایرباس مرجوعی از کشوری دیگر است، صحت ندارد و ورود هواپیما‌ها هم یک حرکت سیاسی و انتخاباتی نیست.

فرهاد پرورش ادامه داد: ایران‌ ایر از ۱۰ماه گذشته هواپیماهای مورد نظر خود را انتخاب کرده و این امکان ندارد که این هواپیما‌ها‌‌ همان هواپیماهای مرجوعی باشد در ضمن ساعت پرواز این هواپیما‌ها صفر است و تنها چند ساعت پرواز تستی داشته‌اند.


پیش ‌بینی ورود ۲ فروند ATR

مدیرعامل ایران ‌ایر درخصوص احتمال بازگشت تحریم‌ها و سرنوشت قرارداد ایرباس‌ها گفت: قرارداد خرید ایرباس‌ها به عنوان یک قرارداد بین‌المللی به صورت جدی و دقیق منعقد شده و طرفین باید به تعهدات خود پایبند باشند.

فرهاد پرورش ادامه داد: اگر قرارداد ما با ATR هم به نتیجه برسد، امیدواریم 2 فروند از این ATRها فعلا وارد ناوگان شود. پرورش گفت: ما پس از برجام به عنوان دستاورد آن برای خرید هواپیما همه تلاش خود را داشتیم تا این هواپیماها هر چه زودتر وارد شود و قرارداد به نتیجه برسد. ما شرکتی سیاسی نیستیم و این ربطی به انتخابات ندارد.

مدیرعامل ایران ‌ایر همچنین درباره اینکه که آیا طرف مقابل هم به تعهدات خود پایبند است، گفت: طبق قرارداد دو طرف متعهد به قرارداد هستند و به یکدیگر تعهد داده‌اند و این قراردادی بین‌المللی است.

وی با بیان اینکه پیش‌پرداخت‌ها طبق قرارداد ارائه می‌شود، گفت: قطعا ارائه ارقام محرمانه است اما ما تلاش کردیم که به تدریج نسبت به تامین مالی اقدام شود. مدیرعامل ایران‌ ایر ادامه داد: سیستم تامین مالی فاینانس است که 15تا 20درصد توسط ما یا کمپانی سازنده تامین می‌شود و بقیه هم از طریق فاینانسر یا کمپانی سازنده خواهد بود.


زمان بازپرداخت تسهیلات

اصغر فخریه‌کاشان، قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل نیز در این مراسم با بیان اینکه تسهیلاتی که از ایرباس دریافت کنیم، بازپرداخت ۱۰ساله و تسهیلات دیگر موسسات مالی بازپرداخت ۱۸ساله دارد، گفت: قرارداد ایرباس‌ها در صورت بازگشت به تحریم‌ها عطف به ماسبق نمی‌شود.

فخریه‌کاشان درخصوص نحوه تامین مالی ایرباس‌ها و احتمال اعمال تحریم‌ها و شرایط قرارداد نیز توضیح داد: تامین مالی توسط شرکت‌های بین‌المللی لیزینگ انجام می‌شود که برای قرارداد ایرباس‌ها شرایط اینگونه است. وی گفت: اگر شیوه تامین مالی ایرباس را تغییر دهیم، می‌توانیم به عنوان مثال از لیزینگ بین‌المللی به جای تامین مالی از سوی خود ایرباس استفاده کنیم. فخریه‌کاشان با بیان اینکه قیمت‌های قرارداد ایران ‌ایر با ایرباس نصف قیمت‌‌های اعلام شده در کاتالوگ هواپیماها (کاتالوگ پرایس) است، گفت: تامین مالی ایرباس‌ها به ترتیب طبق قرارداد اجرا می‌شود.


قراردادهای مالی دوران برجام معتبر است

قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل افزود: وزارت خزانه‌داری امریکا حدود چند هفته پیش راهنمای جدیدی درخصوص سوالات پرسیده شده درباره قراردادها با ایران منتشر کرد و طبق این توضیحات وزارت خزانه‌داری امریکا قراردادهای مالی که از دوران برجام تا تاریخ احتمالی برگشت تحریم‌ها، منعقد شود، معتبر است و عطف به ماسبق نمی‌شود.

فخریه‌کاشان گفت: پول‌هایی که بابت این قراردادهای تسهیلات گرفته شده است طبق برنامه قبلی بازپرداخت می‌شود. ما باید کار خود را به دقت انجام دهیم و بدانید که احتمال بازگشت تحریم‌ها بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه قرار نیست برای هواپیماهایی که چند سال دیگر وارد ناوگان ایران ایر می‌شود از امروز پیش‌پرداختی به ایرباس داشته باشیم، گفت: پیش‌پرداخت بعدی ایرباس را زمانی انجام می‌دهیم که دو فروند هواپیمای دیگر وارد ناوگان ایران ایر شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه پیش‌پرداخت بعدی ایرباس زمان تحویل دو فروند هواپیمای دیگر پرداخت می‌شود، گفت: تحریم‌های احتمالی شامل این قراردادها نخواهد شد.


تناسب ایرباس ۳۲۱ با مسیرهای پرمسافر

فابریس بریژیر، مدیرعامل ایرباس گفت: در راستای توسعه پروازی، هواپیمای ایرباس ۳۲۱ نمونه مناسبی برای توسعه مسیرهای پرحجم مسافری ایران‌ایر و تلفیقی از پایین‌ترین هزینه‌های عملیاتی و بالاترین استانداردهای راحتی مسافر است. بریژیر اظهار کرد: تحویل این ایرباس 321 به آرزوی دیرینه من و همکارانم در شرکت ایرباس برای دیدن پرواز دوباره یک ایرباس نو در رنگ‌آمیزی

ایران‌ ایر را جامه عمل پوشاند. فابریس بریژیر ادامه داد: به همراه سازمان هواپیمایی ایران، ایران ‌ایر با وجود شرایط چالش عدیده در طول دو دهه گذشته کارنامه درخشان ایمنی و عملیاتی از خود بر جای گذاشت اما از این ‌پس ایران‌ ایر می‌تواند با اعتماد به ‌نفس کامل شاهد عصری جدید در رشد و توسعه باشد. وی افزود: تمرکز مذاکرات شرکت ایرباس تاکنون بر ایران ‌ایر بوده و مذاکره‌یی درسطح گسترده با سایر ایرلاین‌های ایرانی نداشتیم.

بازتاب ورود نخستین ایرباس به ایران

رسانه‌های رژیم صهیونیستی فرود نخستین هواپیمای ایرباس در فرودگاه «مهرآباد» ایران را در سرخط‌ اخبار خود قرار دادند.

روزنامه«تایمز آو اسراییل» نوشت: این هواپیما نخستین فروند از محموله هواپیماهایی است که ایران پس از پایان یافتن مذاکرات هسته‌یی با گروه 1+5 و آزاد شدن مقادیری از دارایی‌های مسدود شده خود طی قراردادهایی از شرکت‌های ایرباس و بویینگ خریداری کرده است.

«جروزالم پست» نیز در گزارشی با انتشار خبر فرود نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران از شرکت ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران از این رویداد به عنوان«یک روز آفتابی برای دوستی بین ایران و اروپا» تعبیر کرد.

همچنین این رسانه رژیم صهیونیستی با اشاره به عقد قرارداد ایران با شرکت بویینگ و خریداری ۸۰ فروند هواپیما از این شرکت همچنین سفارش خرید ۲۰موتور هواپیمای«توربویراپ» ایران به شرکت هواپیمایی اروپایی ATR افزود: ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک قراردادهایی با شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان برای نوسازی ناوگان هوایی خود منعقد کرده است. روزنامه«داون» پاکستان با پوشش خبر فرود آمدن نخستین هواپیما از محموله هواپیماهای ایرباس در فرودگاه مهرآباد تهران به نقل از مدیرعامل شرکت ایران ایر از این رویداد به عنوان«روز آفتابی روابط ایران و اروپا» یاد کرد.

«آسوشیتدپرس» در گزارشی با اشاره به فرود نخستین فروند از محموله هواپیماهای ایرباس خریداری شده توسط ایران از این رویداد به فصلی نو برای نوسازی ناوگان هوایی ایران یاد کرد و از آن به عنوان یکی از نخستین فواید برجام برای ایران نام برد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر