مخاطرات تمرکز 23 درصد جمعیت در دشت تهران

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۹۶

گروه راه و شهرسازی

به گفته محمد باقرقالیباف شهردار تهران، ۲۳درصد جمعیت کشور در 1.5درصد از خاک کشور یا به‌عبارت دیگر در دشت تهران متمرکز شده است. تمرکز این جمعیت در این فضای محدود به معنای بحران زیستی و بحران هوا، آب و خاک است. قالیباف در شرایطی از بحران زیست‌محیطی سخن گفته که نتایج یک پژوهش تازه انتشار یافته حاکی از این است که 600کیلومتر مربع از مساحت حدود 13هزار کیلومتری استان تهران در معرض فرونشست زمین قرار داد. مناطق 16، 17، 18، 19 و 20 شهر تهران با تمام زیرساخت‌هایش مانند خطوط راه‌آهن، خطوط مترو، شبکه گاز، جاده‌ها، اتوبان‌ها، بزرگراه‌ها نیز در این محدوده 600 کیلومتری واقع شده است. شهردار تهران روز گذشته پروژه کاروانسرای سنگی یک و 2 که در بزرگراه‌های شهید حکیم، لشکری و بزرگراه فتح واقع شده است را افتتاح کرد. با افتتاح این دو پروژه ادامه بزرگراه شهید حکیم با دو کیلومتر تقاطع غیرهمسطح از شهدای غزه به کاروانسرای سنگی متصل می‌شود. همچنین ‌در منطقه 3 نیز پروژه پل شرق به شمال تقاطع بزرگراه‌های نیایش و شهید چمران که سازه‌یی با ۱۱۵متر طول و ۸متر عرض است، افتتاح شد. با بهره‌برداری از پل شرق به شمال تقاطع بزرگراه‌های نیایش و شهید چمران، علاوه بر روان‌سازی بار ترافیک در مسیر شرق به غرب بزرگراه نیایش، شاهد دسترسی از بزرگراه نیایش به بزرگراه یادگار امام(ره) به سمت جنوب از طریق بزرگراه شهید چمران خواهیم بود. به گزارش «تعادل»، شهردار تهران در مراسم افتتاح این سه پروژه در پاسخ به احتمال حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: وظیفه ما خدمت به مردم است و مکان و جای آن مهم نیست. وی در ادامه درخصوص مشکلات شهر تهران از جمله مردم ساکن در دشت ورامین نیز صحبت کرد و با بیان اینکه آلودگی هوا، آب و خاک نخستین چالش پایتخت است، گفت: ۲۳درصد جمعیت کشور در 1.5درصد از خاک ایران متمرکز شده‌اند. وی با تاکید بر اینکه آلودگی هوا، آب و خاک نخستین چالش شهر تهران به‌شمار می‌رود، تصریح کرد: در شهر تهران هم نیازمند این بودیم که گره‌های ترافیکی را با توسعه بزرگراهی و احداث زیرساخت‌های ضروری در شهر برطرف کنیم و هم اینکه حمل و نقل عمومی را با تاکید بر توسعه ریلی و همچنین توسعه سیستم اتوبوسرانی انجام دهیم. وی درخصوص ساخت مترو گفت: در طول عمر ۲۵ساله مترو تنها ۳۵ایستگاه مترو ساخته شده است که این عدد در یک دهه گذشته به ۱۰۶ ایستگاه رسیده است و در ماه‌های آینده این عدد از ۱۲۰ ایستگاه عبور خواهد کرد.

مشکلات ساکنان دشت تهران

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مشکلات دشت تهران گفت: همه شهروندانی که در دشت تهران از غرب در گرم‌دره و وردآورد و شهرستان‌های شهریار و ملارد تا شرقی‌ترین نقطه دشت تهران تا پاکدشت و ورامین و در جنوب در محدوده فرودگاه حضرت امام(ره) و حسن‌آباد زندگی می‌کنند، جمعیتی بین ۱۷ تا ۱۸میلیون نفر را شامل می‌شوند که سرنوشت همه این افراد در حوزه مسائل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، کار، خدمات شهری و مخصوصا در دو موضوع اشتغال و حمل و نقل به هم گره خورده است. شهردار تهران ادامه داد: آلودگی آب، هوا و خاک برای تمام این ۱۸میلیون نفر است نه تنها برای مردم تهران، از این رو نیازمند یک طرح و نگاه جامعی در این زمینه هستیم.

قالیباف با بیان اینکه حدود ۲۳ درصد جمعیت ما در ۱,۵درصد از خاک کشور متمرکز شده‌اند، تصریح کرد: تمرکز این جمعیت در این فضای محدود به معنای بحران زیستی و بحران هوا، آب و خاک است. این ساده‌اندیشی است که احساس کنیم اگر امکانی در تهران فراهم کنیم، مشکل حل می‌شود؛ بلکه این امکان حتما باید برای دشت تهران تدبیر شود چراکه سرنوشت کلیه این مناطق به هم گره خورده است.

وی تاکید کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم اتوبان آزادگان مرز تعیین‌تکلیف است و برای هر بخش این اتوبان نسخه جداگانه‌یی بپیچیم بلکه همه این منطقه یک نسخه واحد نیاز دارد و باید تدبیری برای این موضوع در ابعاد مختلف صورت گیرد، در غیر این صورت مشکلات قابل حل و فصل نیست. شهردار تهران با اشاره به موضوع حمل و نقل گفت: بخش عمده‌یی از این جمعیت برای کار و فعالیت خود به تهران مراجعه می‌کنند، به نحوی که روزانه 3میلیون سفر به سمت تهران حرکت می‌کند، از این رو نمی‌توانیم بحث حمل و نقل را پیگیری نکنیم.

قالیباف ادامه داد: قبلا عمده جمعیتی که از این مسیر عبور می‌کردند، در عوارضی ابتدای تهران و سپس در پل محمدعلی جناح متمرکز شده و درنهایت به سه خط عبوری محدود می‌شدند، البته این وضعیت برای ۱۲ سال گذشته است و در این مدت روزانه بیش از 2 هزار خودرو نیز به دشت تهران افزوده شده که همه می‌خواهند از این مسیر تردد کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر