تندتر شدن شیب سقوط لیدرهای خودرویی

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۸۵

گروه بورس

بازار سهام روز گذشته مسیر نزولی خود را دوباره شدت بخشید. دیروز برخلاف روزهای گذشته، دادوستدهای بازار در ساعات ابتدایی در دامنه مثبت کار خود را آغاز کرد، اما در ادامه و پس از بازگشایی نماد سایپا و بروز حواشی متعدد در بورس تهران، شاخص کل تا 163 واحد فرو ریخت. شواهد موجود نشان می‌دهد جز معدنی‌ها، فولادی‌ها و پالایشی‌ها که تحت عوامل خارجی قرار دارند، دیگر صنایع عملکرد چندان درخشانی از خود نشان نداده و سبب ریزش شاخص کل شدند.

به گزارش «تعادل»، اغلب نمادهای تاثیرگذار بازار طی روزهای اخیر با شیب بیشتری در مسیر نزولی قرار گرفتند. بر این اساس، نمادهای لیدر بازار براساس الگوهای تکنیکالی در کف قیمتی خود در ماه‌های اخیر قرار گرفته و چنانچه این مسیر ادامه پیدا کند شاهد کاهش بیشتر شاخص کل خواهیم بود.

براساس این گزارش، دیروز، فولادی‌ها و کامودیتی‌ها سبزپوشان بازار سهام بودند. نمادهای «فخور» و «فولاد» جزو نمادهایی بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ایفا کردند. در این روز نماد «فخور» با مشارکت بالای حقوقی‌ها و خرید 5میلیون سهم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. این درحالی است که بررسی‌های معاملات هفته‌ گذشته فولادی‌ها نشان می‌دهد ثبات قیمت‌های محصولات فولاد، مهم‌ترین مشخصه روند دادوستدها بود. دست‌اندرکاران بازار فولاد معتقدند کمبود تقاضا، رکود بازار و ثبات قیمت‌ها در بورس کالا عامل اصلی ثبات نسبی قیمت اغلب محصولات فولادی در هفته گذشته بوده،‌ به‌طوری‌که با عقب‌گرد نرخ دلار، گمان می‌رفت قیمت فولاد کاهش یابد اما این عامل به ثبات نرخ‌ها در بازار فولاد دامن زده است. در این میان بورس کالای ایران نیز میزبان عرضه 80هزار و 356تن انواع فولاد بود که حجم معامله‌ 132هزار و 65تنی را به ثبت رسانید. عرضه‌کنندگان این هفته شامل شرکت‌های فولاد آذربایجان، ذوب‌آهن و فولاد مبارکه بودند که سبد میلگرد و ورق در رینگ فولاد عرضه کردند. در بازارهای جهانی نیز قیمت فولاد و سنگ‌آهن روز پنج‌شنبه برای دومین روز پیاپی رشد مطلوبی کرد. به این ترتیب رشد مطلوب قیمت میلگرد در بورس شانگهای به دامنه معاملات مثبت این محصولات دامن زد به‌طوری‌که قیمت‌ها 14.3دلار معادل 3درصد افزایش داشت که این موضوع عامل تقویت 3.43درصدی قیمت سنگ‌آهن در بورس دالیان نیز شد.


بررسی بازار پتروشیمی‌ها

دیروز، نمادهای پتروشیمی نیز با دامنه‌های منفی روبه‌رو شدند، اما نمادهای «جم» و «خراسان» در این گروه جزو معدود نمادهایی بودند که رشد ارزش هر سهم از شرکت خود را تجربه کردند. این درحالی است که در رینگ محصولات پتروشیمی بورس کالا، حجم معاملات هفته گذشته به کمتر از 40هزار تن کاهش یافته است. در این بازار، عرضه بیش از 59هزار تن به ثبت رسیده که رقم مطلوبی است. عرضه کالاهایی همچون PVC یا پلی استایرن‌ها باوجود افزایش، روند ثبات قیمتی را در بازار خود آغاز کرده است. هرچند بازار کنونی محصولات پتروشیمی با اما و اگرهای بسیاری پیوند خورده اما شرکت پتروشیمی جم در روند معاملات دیروز بازار سهام، رشد محسوسی را تجربه کرد، این درحالی است که بررسی صورت‌های مالی شرکت پتروشیمی «جم» از فروش 385میلیارد تومانی این شرکت در دوره یک‌ماهه منتهی به پایان آذر‌ سال جاری خبر می‌دهد. البته بررسی صورت‌ مالی میاندوره‌یی این شرکت در 6ماهه نخست سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان از کاهش فروش این شرکت دارد به‌طوری که در 6ماهه نخست سال 95، این شرکت 2هزار و 362میلیارد تومان فروش داشته که این مقدار در سال گذشته 2هزار و 434 میلیارد تومان گزارش شده بود. از سوی دیگر میزان تولید این شرکت در نیمه نخست سال جاری بیشتر از مدت مشابه سال گذشته، گزارش شده است، از این رو بررسی صورت‌های مالی این شرکت حکایت از آن دارد که این نماد چندان مورد تایید سهامداران حقیقی نیست و رشد این نماد در معاملات دیروز بازار سهام نشأت گرفته از مشارکت 99درصدی حقوقی‌ها در خرید سهام این شرکت است.


خودرویی‌ها همچنان بر مدار نزول

گروه خودرویی در غیاب سایپا به مسیر نزولی خود ادامه دادند. دیروز سایپا برای برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده خود برای تعیین اعضای هیات‌مدیره بسته شده بود. از این رو باتوجه به شرایط کنونی بازار سهام و وضعیت نامطلوب خودرویی‌ها می‌توان بازگشایی خساپا در روزهای آتی را بدون هیچ تغییری پیش‌بینی کرد. بررسی گروه خودرویی نشان می‌دهد که این نمادها حتی از قدرت فروش نیز ساقط شده و حتی کف‌های قیمتی این نمادها نیز در حال شکست است. وضعیت بنیادی این نمادها نیز چندان امیدی به خریداران نمی‌دهد چراکه بسیاری از کارشناسان بازار مالی با استناد به گزارش‌های مالی خودروسازها بر این باورند که شرکت‌های خودرویی در ایران در حال ورشکستگی بوده و سود تعیین شده آنها قابل اتکا برای خرید و فریز سهام نیست. اتفاق دیگری که در نمادهای خودرویی روی ‌داد، بازگشایی نماد خکاوه بود که با 20درصد منفی به تالار معاملاتی بورس بازگشت اما این تعدیل قیمتی موجب جلوگیری از تشکیل صف فروش این نماد نشد و سرمایه‌گذاران این نماد بیش از 48میلیون سهم از این نماد را به فروش رساندند. از سوی دیگر در سامانه کدال دیروز، وساپا از افزایش سرمایه 266میلیارد تومانی از محل آورده‌های نقدی و مطالبات خبر داد. به نظر می‌رسد این مقدار افزایش سرمایه فاقد اثرگذاری مثبت بر قیمت سهام این نماد باشد. از سوی دیگر دیروز ایران خودرو، با توسل به ریزش‌هایی که در این روز تجربه کرد کف حمایتی 270تومانی خود را از دست داد و هم‌اکنون به کف حمایتی 250تومان رسیده است. از این رو انتظار می‌رود خودرویی‌ها در معاملات آینده خود روند صعودی موقتی را پیش بگیرند.


عقب‌گرد 163 واحدی بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز شنبه 18 دی‌ 95 با کاهش 163واحدی روی رقم 78هزار و 826واحد ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 55واحدی روی رقم 15هزار و 365واحد متوقف شد. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با کاهش 219واحدی به عدد 86هزار و 492واحد رضایت داد. شاخص بازار اول اما درحالی با کاهش 72واحدی به عدد 55هزار و 956واحد رسید که شاخص بازار دوم با 595واحد کاهش عدد 167هزار و 733واحد را تجربه کرد. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت گروه سایپا با 43واحد، ایران‌خودرو با 28واحد و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 24واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی 3شرکت فولاد خوزستان با 30واحد، پتروشیمی جم با 26واحد و مخابرات ایران با 21واحد افزایش، بالاترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 133میلیارد و 500میلیون تومان بالغ شد، درحالی که در بازار نقدی این بورس ارزش معاملات از 127میلیارد تومان فراتر نرفت که ناشی از دست به دست شدن 986میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 59هزار و 99نوبت داد و ستد بود. طی معاملات دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت پیاذر، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، توسعه معادن روی ایران، گروه سایپا، سیمان شمال، صنایع پتروشیمی تخت جمشید، اوراق اجاره تامین سرمایه لوتوس پارسیان، گواهی سپرده عام گردشگری از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه آسیا، حق‌تقدم خرید سهام گروه صنعتی بارز، لابراتوارهای سینا دارو، قند هگمتان، پارس سرام و صکوک اجاره «صامیا» متوقف شدند.

دیروز اندکی بیش از 34میلیون سهم کشت و صنعت شهداب ناب خراسان به ارزش کمتر از 4.5میلیارد تومان از سوی سهامداران عمده کد به کد شد. در صنعتی دریایی ایران اما کمتر از 30میلیون سهم به ارزش کمتر از 8میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد.


عرضه‌های بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران روز شنبه 18دی ماه معامله 7هزار تن گندم برای صادرات و یک‌هزار تن گندم برای مصارف داخلی را تجربه کرد. عرضه گندم برای صادرات به روش‌های متنوعی از طریق بورس کالا صورت می‌پذیرد. در یک روش گندم -خوراکی و دوروم- در رینگ داخلی با اخذ ضمانتنامه تضمین صادرات و تحویل در محل انبار فروشنده تحویل می‌شود.

در روش دیگر، گندم -دوروم و خوراکی- برای صادرات مستقیم گندم در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه می‌شود. تحویل در این نوع عرضه به دو روش FOB و ExWork انجام می‌گیرد که در روش ExWork نیز جهت خروج گندم از کشور ظرف مدت یک ماه، ضمانتنامه بانکی از خریدار اخذ می‌شود ولی در تحویل FOB نیازی به اخذ این ضمانتنامه نیست.

علاوه بر این، 3هزار و 479تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و 6هزار و 561تن ذرت دانه‌یی در قالب گواهی سپرده کالایی در تالار محصولات کشاورزی داد و ستد شد. در این روز 16هزار تن وکیوم باتوم، 400تن گوگرد گرانوله، 758تن مواد پلیمری و 7هزار و 857تن قیر در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی داد و ستد شد. براساس این گزارش 2هزار تن قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران مورد معامله قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر