رکورد رشد اقتصادی بدون نفت بعد از 5سال

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۸۱

رشد منفی بخش ساختمان در 13فصل متوالی

گروه اقتصاد کلان|

مرکز آمار ایران، جزئیات رشد اقتصادی 6ماهه امسال را منتشر کرد که رشد بخش صنعت 9.1درصد شده است. (ارزش) محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت سال 1376 در 6ماهه نخست سال جاری به رقم 33 هزار و 186 میلیارد تومان با نفت و 31 هزار و 633 میلیارد تومان بدون احتساب نفت رسیده است، در حالی که رقم مذکور در مدت مشابه سال قبل با نفت 31 هزار و 155 میلیارد تومان و بدون نفت 30 هزار و 268 میلیارد تومان بوده که نشان از رشد 6.5 درصدی محصول ناخالص داخلی با نفت و رشد 4.5درصدی بدون نفت در 6ماهه اول سال 1395 دارد. با وجود اینکه بعد از اعلام رشد اقتصادی 6ماهه امسال انتقادات زیادی به دولت وارد شد، خیلی‌ها این رشد را برای مردم غیرملموس می‌خواندند، معتقد بودند رشد 6.5درصدی تماما متکی بر بخش نفت است و نمی‌تواند اقتصاد را متحول کند، اما آمار مرکز آمار نشان می‌دهد، رشد اقتصادی بدون نفت در تابستان امسال به 6درصد رسیده که در 21فصل (معادل 5 سال) اخیر بی‌سابقه بوده است (بیشترین رشد اقتصادی فصلی بدون نفت مربوط به بهار سال 90 با رشد 7.3درصدی است) و در فصل مشابه (تابستان) از سال 1387تاکنون رشد اقتصادی بدون نفت بیشتر از میزان ثبت‌شده برای تابستان امسال نداشته‌ایم.


اوج گیری رشد استخراج نفت خام

به گزارش «تعادل»، نتایج مذکور حاکی از آن است که در بهار و تابستان سال جاری رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 5.9، گروه صنعت 9.1 و گروه خدمات 5.0 درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته است. رشد گروه صنعت عمدتا ناشی از افزایش صادرات نفت خام و گاز طبیعی بوده است. به‌طوری‌که رشد استخراج نفت و گاز طبیعی در 6ماهه ابتدایی امسال 74.9درصد بوده که این رشته فعالیت اقتصادی در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 57.3درصدی و در تابستان امسال با رشد 94.8درصدی همراه بوده است. این میزان رشد را این بخش در هیچ‌یک از فصل‌های سال در 19سال اخیر تجربه نکرده بود.

محاسبات فصلی در مرکز آمار ایران در قالب 15 بخش اصلی متشکل از 42 رشته فعالیت انجام می‌شود که بر این اساس گروه کشاورزی شامل زیربخش‌های زراعت و باغداری، دامداری، جنگل‌داری و ماهیگیری، گروه صنعت شامل زیربخش‌های استخراج نفت خام و گاز طبیعی، استخراج سایر معادن، صنعت، تامین آب، برق و گاز طبیعی و ساختمان است و گروه خدمات شامل زیربخش‌های عمده‌فروشی و خرده‌فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات، واسطه‌گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت، مددکاری و سایر خدمات است.

براساس داده‌های مرکز آمار، بخش کشاورزی توانسته در 6ماهه ابتدایی امسال 91 هزار و 102میلیارد تومان محصول ناخالص داخلی به قیمت جاری تولید کند که از این میزان، معادل 88 هزار و 456میلیارد تومان آن مربوط به گروه کشاورزی و 2645میلیارد تومان آن مربوط به گروه ماهیگیری بوده است. بیشترین اتکای رشد 5.9درصدی بخش کشاورزی در 6ماهه ابتدایی امسال به تابستان اختصاص دارد. بخش کشاورزی در حالی در فصل تابستان به ارزش 59هزار و 760میلیارد تومان تولید ناخالص داخلی داشته که در بهار امسال این رقم معادل 30076میلیارد تومان بوده است. به این ‌ترتیب بخش کشاورزی در فصل ابتدایی امسال توانسته رشد 3.9درصدی داشته باشد و رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش‌افزوده فصل تابستان این بخش 7.1درصد است.


بیشترین رشد تابستانی صنعت از 90تاکنون

بخش صنعت در نیمه ابتدایی امسال، به گواه آمار روزهای خوبی را پشت سر گذاشته است؛ این بخش درحالی‌که 3فصل ابتدایی سال گذاشته به‌طور متوالی رشدهای منفی را به ثبت رسانده بود، در بهار و تابستان امسال توانست به رشد 9.1درصدی برسد و به تعبیر دیگر نه‌تنها از رکود خارج شده، بلکه چرخ تولید آن به حرکت درآمده است. رشد بخش صنعت در بهار 7.2درصد و در تابستان امسال 11درصد بوده است. این 2عدد بیشترین رشد کسب‌شده بخش صنعت در مدت‌های مشابه از سال 90 تاکنون است.

گروه خدمات نیز از رشد 5درصدی در 6ماهه ابتدایی امسال برخوردار بوده است. این بخش در فصل بهار رشد 3.6درصدی و در تابستان رشد 6.4درصدی داشته است. این بخش درحالی توانسته است در این 2فصل به چنین رشدهایی برسد که از ابتدای سال 91 تا پایان زمستان سال 94 در هیچ فصلی نتوانسته بود رشدی بیشتر از 2درصد را تجربه کند. اما همچنان که محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز قبلا خبر داده بود، بدترین رشد در رشته فعالیت‌های اقتصادی مربوط به بخش ساختمان است که در 6ماهه ابتدایی امسال رشد منفی 9.7درصدی داشته است. درواقع بخش ساختمان 13فصل متوالی است که رشدهای منفی را به ثبت رسانده است. رشد محصول ناخالص داخلی و ارزش‌افزوده بخش ساختمان از تابستان سال 92 تا پایان فصل تابستان 95 به‌طور متوالی جز 2 فصل، در کانال منفی بوده است. البته رکود بخش مسکن به‌قدری در این سال‌ها برای مردم ملموس بوده و این آمارها تنها نگاه کمی به وضعیت بغرنج بخش مسکن را تقویت می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر