مردم ایران همچنان از روحانی حمایت می‌کنند

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۷۶

گروه ایران

«وضعیت اقتصادی ایران در سال 2017 نیز روند رو به رشد خود را حفظ می‌کند.» این عباراتی است که مجله امریکایی «نشنال» گزارش تحلیلی خود درباره چشم‌انداز اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و انتخاباتی ایران را با آنها آغاز کرده است. چشم‌اندازی که از منظر نویسنده این مجله در سال 2017 با «گسترش دامنه نفوذ منطقه‌یی ایران» همراه خواهد شد تا ایرانیان هم در حوزه مباحث «اقتصادی» هم در حوزه موضوعات «استراتژیک» و «ژئوپلیتیک» سالی توام با «رشد» را درپیش داشته باشند.

با آغاز سال 2017میلادی و در روزهایی که برخی گروه‌های «دلواپس» داخلی در حال زیرسوال بردن دستاوردهای دولت در بخش‌های مختلف هستند، رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند در قالب گزارش‌های تحلیلی، تصویری واقعی از فعل و انفعالات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و انتخاباتی ایران در سال پیش رو

ارائه کنند.

تحلیل‌هایی که محتوای آن نشان می‌دهد دولت یازدهم توانسته با بازآفرینی نقش منطقه‌یی و بین‌المللی ایران، ثبات نسبی برای رشد اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم ایجاد کند. در این گزارش اقتصاد ایران تحت عنوان «دومین اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا» و «هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا» با 35.5تریلیون دلار فروش تقریبی، یاد شده که نشان‌دهنده توفیق دولت در نزدیک کردن شاخصه‌های کلان اقتصادی در راستای افق ترسیم شده در سند چشم‌انداز 20سال کشور است.

اما در میان این ارزیابی‌های امیدبخش، شاخص «فساد» در کشورمان موضوعی است که در این گزارش از آن به‌عنوان «وضعیت اسفناک» نام برده شده که طبقه متوسط ایران را از اجرای نقش خود در تولید و به‌کار‌گیری «ثروت» بازداشته است. در پایان این گزارش به این نکته اشاره شده که باوجود انتقادات گروه‌های تندرو مردم ایران همچنان از روحانی حمایت می‌کنند.


ورود ایران به مختصات اقتصاد جهانی

مجله «نشنال» در این گزارش درباره آینده اقتصادی، ژئوپلیتیک، استراتژیک و نظامی ایران در سال ۲۰۱۷ نوشت: «وضعیت اقتصادی ایران رو به بهبود است و نفوذ منطقه‌یی این کشور به علاوه قدرت سخت و نظامی ایران احتمالا تشدید می‌شود.»

ایلنا به نقل از مجله «نشنال» نوشت: «آینده اقتصادی، ژئوپلیتیک، استراتژیک و نظامی ایران در سال ۲۰۱۷ برای سیاستمداران ایرانی درخشان است، اما وضعیت تا زمانی که تنش‌های منطقه‌یی پابرجاست، چندان مشخص نیست. وضعیت اقتصادی ایران بهبود خواهد یافت و نفوذ منطقه‌یی این کشور به علاوه قدرت سخت و نظامی ایران احتمالا تشدید خواهد شد. نیروهای نظامی ایران هم در سال جاری در عملیات‌هایی با ابعاد وسیع‌تر حضور پیدا می‌کنند.»

به گزارش این رسانه امریکایی: «بعد از توافق هسته‌یی ورود ایران به اقتصاد جهانی شدت یافته است. ایران دومین اقتصاد بزرگ در خاورمیانه و شمال آفریقاست.

این کشور با فروش تقریبی 1.35تریلیون، هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد. این کشور با ۸۲میلیون جمعیت دومین کشور منطقه بعد از مصر از لحاظ جمعیت و شانزدهمین کشور پرجمعیت جهان است.»


رتبه نامناسب ایران در شاخص فساد

همچنین در این گزارش به این نکته اشاره شده: «میانه‌رو‌ها در ایران به‌دنبال تجارت بیشتر در سطح دولتند اما تندرو‌ها سعی می‌کنند مونوپولی‌شان را بر سیستم‌های سیاسی و اقتصادی کشور حفظ کنند.

بر همین اساس، ادعا شده که: «رتبه ایران در شاخص فساد بین‌المللی بسیار اسفناک است و دست طبقه متوسط از ثروت‌های به دست آمده کوتاه است، این به آن معناست که نارضایتی و اعتراض مردم به وضعیت دولت رو به افزایش است.»


احتمال تغییر در مناسبات ایران و امریکا

بر همین اساس گفته شده «توافق هسته‌یی احتمالا سر جای خود باقی می‌ماند حتی باوجود اینکه دولت جدید امریکا با آن مشکل داشته باشد. دیگر کشورهای امضاکننده توافق به این قرارداد هسته‌یی پایبند می‌مانند. کشورهای متعدد اروپایی مشتاقانه آماده افزایش تجارت با ایران به‌ویژه در حوزه نفت و گاز هستند.

تغییر در مناسبات ایران و امریکا محتمل است. این روابط احتمالا به افزایش تنش‌های گفتاری می‌انجامد. اما بعید است که این تنش‌ها پیامدهایی در سطح ژئوپولیتیک، استراتژیک یا حتی اقتصادی داشته باشد و به منافع ایران آسیبی وارد کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به‌زودی برگزار می‌شود و باوجود اینکه انتقادهای تندرو‌ها به قوت خود باقی است اما هنوز مردم از روحانی حمایت می‌کنند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر