روی خط خبر

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۵۳

رسیدگی خصوصی‌ها به خصوصی‌سازی بخش سلامت

گروه تجارت| اعضای کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران در سی‌و‌یکمین نشست این کمیسیون، بار دیگر موضوع بررسی خصوصی‌سازی در حوزه سلامت را در دستور کار قرار دادند تا بتوانند با یک‌کاسه‌ کردن نظرات و راهکارهای فعالان اقتصادی، نسخه بخش‌خصوصی برای تحقق این امر که همچنان عقیم مانده است را تجویز کنند. در این نشست، محمود نجفی‌عرب رییس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به دستورالعمل اخیر بانک مرکزی مبنی بر امکان گشایش اعتبار اسنادی و ابلاغ آن به بانک‌ها گفت: اگرچه این اتفاق را باید به فال نیک گرفت اما متاسفانه در فهرست کالاهای پیوست این دستورالعمل جدید، دارو و تجهیزات پزشکی دیده نمی‌شود که باید این موضوع از سوی بخش‌خصوصی و اتاق بازرگانی مورد رسیدگی قرار گیرد. وی با بیان اینکه بخش خصوصی در حوزه درمان و سلامت از ظرفیت مناسب برای در اختیار گرفتن امور این بخش برخوردار است، افزود: متاسفانه به جای آنکه شاهد واگذاری اقتصاد سلامت به بخش خصوصی واقعی باشیم، بخش‌های شبه‌دولتی در این زمینه به خدمت گرفته شده‌اند و جای فعالان اقتصادی در کسب‌و‌کار سلامت تنگ‌تر از همیشه شده است. رییس کمیسیون اقتصاد سلامت با بیان اینکه از تعداد 100 هزار تخت بیمارستانی کشور به گفته وزیر بهداشت، 50هزار تخت از رده خارج است، افزود: حوزه بیمارستانی کشور نیاز به تجهیز نزدیک به 100هزار تخت دارد که دولت به دلیل مشکلات مالی از پس آن برنمی‌آید و بخش خصوصی باید ورود پیدا کند. نجفی‌عرب ادامه داد: در حال حاضر حدود 80 بیمارستان نیز در سراسر کشور مراحل احداث را سپری می‌کند و دولت نیز به‌شدت علاقه‌مند است که آن را واگذار کند اما این واگذاری‌ها باید به شرطی باشد که برای بخش خصوصی و فعالان اقتصادی جذابیت کافی را داشته باشد.

رییس سابق سازمان تامین اجتماعی نیز در این نشست بر ضرورت تدوین سیاست ملی سلامت در کشور و اجرای خصوصی‌سازی بر مبنای آن تاکید کرد. عباس کبریایی‌زاده که به تازگی از ریاست هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی استعفا داده است، گفت: خصوصی‌سازی که خارج از چارچوب سیاست ملی سلامت صورت بگیرد، به‌طور قطع به بیراهه خواهد رفت. وی با بیان اینکه نظام سلامت در کشور نامتوازن است و عملا ارائه‌‌دهنده خدمات درمانی و بهداشتی هیچ‌گونه تعهدی نسبت به استانداردهای سلامت ندارند، افزود: بر اساس گزارش‌های به دست آمده، سال گذشته 82بیمار نزدیک به 60 میلیارد تومان برای دستگاه‌های بیمه‌گر هزینه داشتند. معاون سابق غذا و داروی وزارت بهداشت و از بنیانگذاران انجمن علمی داروسازان ایران نیز مشکل ناکامی در خصوصی‌سازی را عدم وجود برنامه استراتژیک در کشور عنوان کرد. سید مرتضی آذرنوش افزود: از ابتدای انقلاب تاکنون، برنامه‌های متعددی در حوزه درمان و سلامت به اجرا در آمده است که عمده آن به کسری منابع و بودجه برخورد کرد و از دور خارج شد. وی تصریح کرد که طرح تحول سلامت نیز از این قاعده مستثنا نیست و نمی‌توان انتظار داشت که این طرح نیز سرنوشت مناسبی داشته باشد.


راه‌اندازی سامانه‌ شناسایی کالای قاچاق ظرف یک‌ماه

ایسنا| در پی ابلاغیه جدید ارزی معاون اول رییس‌جمهور برای تجارت، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرد که در همین راستا سامانه‌های جامع تجاری و شناسایی کالای قاچاق تا یک ماه آینده با همکاری مشترک دستگاه‌های ذی‌ربط راه‌اندازی می‌شوند. قاسم خورشیدی اظهار کرد: در پی ماموریت‌های محوله معاون اول رییس‌جمهور به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دو سامانه جامع تجاری کشور و سامانه جامع شناسایی کالای قاچاق تا یک ماه آینده راه‌اندازی می‌شود که در راستای راه‌اندازی ۱۰سامانه اصلی و زیرسامانه‌های مرتبط با آن در قالب قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است. وی افزود: در این قانون حدود ۱۰ سامانه اصلی پیش‌بینی شده که باید شکل گرفته و راه‌اندازی شود تا مجموعه جریان تجاری کشور را کاملا شفاف، شیشه‌یی و قابل رهگیری کند و این سامانه‌های اصلی دارای ۳۸ زیرسامانه است که بر اساس معماری کلان صورت گرفته، همه این سامانه و زیرسامانه‌ها باید به تبادل اطلاعات با یکدیگر بپردازند و مجرای این تبادل و اشتراک‌گذاری اطلاعات، سامانه جامع شناسایی کالای قاچاق است. در واقع همه دستگاه‌های متولی و اجرایی در حوزه اقتصادی از یک شاهراه اینترنتی و الکترونیکی تبادل اطلاعات می‌کنند و سامانه جامع شناسایی کالای قاچاق قادر است از این تبادل اطلاعات تقاطع‌گیری کند و این تقاطع‌گیری این امکان را به سامانه می‌دهد تا انحرافات و تخلفات احتمالی را شناسایی و کالای قاچاق را کشف کند.


۱۲میلیارد تومان تسهیلات برای شرکت‌های دانش‌بنیان

گروه صنعت| ۱۲شرکت دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی فعالیت می‌کنند که تاکنون ۱۲میلیارد تومان از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات دریافت کرده‌اند. از این تعداد شرکت دانش‌بنیان تنها ۵ شرکت بزرگ هستند که ۹۰درصد بازار کشور در حوزه گیاهان دارویی را در دست دارند. بهزاد سلطانی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه ایران سابقه زیادی در گیاهان دارویی و داروهای گیاهی دارد اما هنوز هند و چین بازار دنیا را در دست دارند، تاکید کرد: ایران می‌تواند در زمینه تولید مسکن‌های گیاهی از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان گام‌های بزرگی بردارد. لاله حجازی تولید‌کننده داروهای گیاهی نیز در مراسم افتتاح خط تولید ژل موضعی دنتی کید (نخستین مسکن 100درصد گیاهی رویش دندان نوزادان) با تاکید بر حمایت وزارت صنعت از توسعه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی به ویژه در حوزه سلامت کشور اظهار کرد: برای جلوگیری از خروج ارز و کاهش ورود مواد اولیه موثره به کشور، فرمولاسیون گیاهان دارویی تهیه و در این راستا یک شرکت در تاجیکستان راه‌اندازی شد تا بتوانیم در حوزه صادرات به راحتی گام ‌برداریم. این شرکت دانش‌بنیان گواهینامه GMP از کانادا دریافت کرده است و این موضوع نشان از توان فعالیت بخش خصوصی در حوزه‌های دانش‌بنیان دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر