فهرست نهایی مجوزهای 37گانه برای ترخیص کالا

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۵۱

گروه تجارت|

از جمله دلایل مهمی که در مورد ترخیص کالا از گمرک، سبب کند شدن فرآیند ترخیص یا اصطلاحا توقف کالا در گمرک می‌شود، صدور مجوزهایی است که باید توسط سازمان‌ها و نهادهای مختلف صادر و توسط صاحبان کالا یا نمایندگان آنها به گمرک ارائه شود. این مجوزها عموما جنبه کنترلی و بازرسی دارند و هدف از صدور آنها این است که کالاهای وارداتی غیراستاندارد از نظر سلامتی، بهداشتی، ایمنی، فرهنگی، زیست محیطی و سایر موارد وارد کشور نشود. کالاهای نیازمند ارائه مجوز تا زمانی که این مجوزها به گمرک ارائه نشود، ترخیص آنها امکان‌پذیر نیست و ممکن است به این دلیل مدت زیادی کالا در گمرک متوقف شود. البته راه‌اندازی سامانه الکترونیکی پنجره واحد تجارت فرامرزی در گمرک به نحوی از میزان مشکلات صاحبان کالا برای دریافت مجوزهای ورود کاسته شده است. در همین رابطه فهرست نهایی انواع مجوز برای ترخیص کالا از گمرک اعلام شد. مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران طی اطلاعیه‌یی فهرست 37نوع مجوز را که باید براساس ردیف‌های کالایی مرتبط توسط صاحبان کالا از سازمان‌های همجوار اخذ و به گمرک ارائه شود تا ترخیص کالا انجام شود را منتشر کرده است. در این اطلاعیه آمده است:

در حال حاضر با الکترونیکی شدن رویه‌های گمرکی و ارتباط الکترونیکی گمرک با 22 سازمان همکار امکان ترخیص هیچ کالایی بدون اخذ مجوز وجود ندارد و به عبارتی تا مجوز مرتبط ارائه نشود، امکان ادامه مراحل تشریفات گمرکی در سامانه جامع گمرکی میسر نیست. طبق قانون تمام کالاهای وارداتی ابتدا باید مجوز ثبت سفارش را از وزارت صنعت، معدن و تجارت اخذ و سپس کالا به گمرک اظهار شود.

براساس این گزارش مواردی از مجوزهای 37گانه در گمرک به سازمان‌های ذی‌ربط مرتبط می‌شود که بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران به این شرح است: سازمان استاندارد، وزارت بهداشت، معاونت قرنطینه دامی، معاونت قرنطینه نباتی، سازمان دامپزشکی، جهاد کشاورزی، سازمان محیط زیست، سازمان انرژی اتمی، در صورت شمول کنوانسیون بازل- محیط زیست، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (در صورت قابلیت انفجار)، وزارت نفت، وزارت امور خارجه (سلاح‌های شیمیایی)، بانک مرکزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان هواپیمایی کشوری، ‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سازمان نظارت بر دخانیات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان میراث فرهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت. بر اساس این گزارش، مجوزهای این نهادها به صورت الکترونیک از طریق سامانه پنجره واحد تجارت فرامرزی صادر می‌شوند.

از سوی دیگر انواع دیگری از مجوزها نیز منتشر شده است که بر حسب کالا دسته‌بندی می‌شود. کالاهای مخرب اوزون، کالاهای تجهیزات پزشکی و ردیف کالاهای ممنوعه. از سوی دیگر ورود محصولات مشمول این فصل از حیوانات حرام گوشت یا از حیوانات حلال گوشت به طریق ذبح غیراسلامی ممنوع است. علاوه بر این ورود محصولات غیرشرعی مشمول این فصل (به استثنای ردیف 2201، 2202، 2209)، ورود فرآورده‌های مشمول این فصل از خون و حیوانات حرام گوشت، ورود پوست و چرم وپشم و مو از حیوانات حرام گوشت و همچنین از حیوانات حلال گوشت ذبح شده به طریق غیراسلامی و همچنین ورود کالاهای سرماساز و کمپرسورهای سرماساز دارای کلرو فلور و کرین CFC11 وCFC12 ممنوع است.

همچنین ورود ماهی غیرزینتی برای اصلاح نژاد و تکثیر و پرورش با موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت وجهاد کشاورزی، ورود بذر و نباتات که در اسناد صدور کشور مبدا مشخصات «دست‌ورزی» شده محسوب می‌شوند به تایید سازمان حفاظت محیط زیست؛ ورود انواع کاغذ این فصول دارای علامت رسمی دولتی به صورت واتر مارک موکول به موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی؛ ورود لباس و سایر اشیای مستعمل این فصول ممنوع و موکول به ارائه قبلی گواهی بهداشت از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی؛ ورود اقلام نظامی و انتظامی این فصل موکول به موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ ورود پرنده‌های بدون سرنشین مشمول این فصل (88) منوط به موافقت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح؛ ورود فیلم‌های سینمایی موکول به موافقت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی؛ ورود خودرو، کامیون، موتورسیکلت، ماشین‌آلات راهسازی مشمول قانون خودرو موکول به ابلاغ ضوابط فنی به گمرکات اختصاصی ترخیص خودرو توسط این مرکز صورت می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر