کاربران تلفن همراه به سازمان حمایت پناه بردند

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۳۹

گروه دانش‌و‌فن

بحث کم‌فروشی اینترنت و همچنین داستان پایان پیش از موعد بسته‌های اینترنت اپراتورهای تلفن همراه موضوع تازه‌یی نبوده و از مدت‌ها پیش مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار داشته و از سوی مسوولان نیز موضع‌گیری‌های متفاوتی در ارتباط با آن صورت گرفته است. اخیرا رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان درباره این موضوع سخن گفته است.

محمود نوابی اخیرا به مشکلات مردم در حوزه اینترنت اشاره کرده و گفته است: شکایاتی در زمینه کم‌فروشی اینترنت به سازمان رسیده و در حال بررسی آنها هستیم.

وی در عین حال از اپراتورهای تلفن همراه نیز یاد کرده و اینگونه عنوان کرده که برای تماس تلفنی با گوشی‌های تلفن همراه نیز گزارشاتی رسیده که بر اساس آنها احتمال تقلب یا تخلف اپراتورهای تلفن همراه وجود دارد به‌گونه‌یی که مشتریان برای یک تماس دوبار باید با تلفن همراه خود سعی کنند تا ارتباطی را برقرار کنند، اما در مرحله نخست صدا به صورت یک طرفه شنیده می‌شود و دقیقا چند ثانیه بعد از آن با تماس دوم مشکل تبادل صدا حل می‌شود. این مساله نشان‌دهنده آنتن‌دهی یا مشکل در این زمینه نیست و به نظر می‌رسد تقلبی جدید صورت گرفته و با این شیوه مشترکان دوبار هزینه مکالمه را پرداخت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، همچنین رییس سازمان حمایت در ارتباط با تعرفه‌های اینترنتی برخی اپراتورها نیز اظهارنظر کرده و از ارسال گزارشاتی در این زمینه و پیگیری پرونده‌های مربوطه خبر داده بود.

در این میان بحث کم‌فروشی اینترنت و همچنین داستان پایان پیش از موعد بسته‌های اینترنت اپراتورهای تلفن همراه موضوع تازه‌یی نبوده و از مدت‌ها پیش مورد انتقاد کاربران فضای مجازی قرار داشته و از سوی مسوولان نیز موضع‌گیری‌های متفاوتی در ارتباط با آن صورت گرفته است.


سامانه 195 موثر نبود

اما در نمایشگاه مطبوعات امسال وزیر ارتباطات به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخته و در مورد گلایه کاربران از کم‌فروشی اینترنت اپراتورهای موبایل و اتمام زودهنگام بسته‌های دیتا، تاکید کرد: آنچه مربوط به ما می‌شود و از طریق نظارت بر آن تمرکز داریم، این است که هیچ‌گونه کم‌فروشی از سوی اپراتورها صورت نمی‌گیرد اما با این وجود چنانچه مشترکی احساس می‌کند که این کم‌فروشی صورت گرفته یا بسته اینترنتی‌اش زودتر از موعد مقرر به اتمام رسیده، ما این راه‌حل را برای آنها گذاشته‌ایم که از طریق طرح ترابردپذیری، اپراتور خود را تغییر دهند.

محمود واعظی در عین حال تاکید کرد: بدون‌شک چنانچه گزارشی در سامانه شکایت وزارت ارتباطات (۱۹۵) به ما اعلام شود، به‌طور جدی آن را بررسی کرده و در صورت اثبات، با آن برخورد خواهیم کرد.

از سوی دیگر نرم‌افزاری طراحی شده که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بدانند چه میزان پهنای باند استفاده کرده‌اند، ما این سامانه را در دسترس تمامی کاربران قرار داده‌ایم تا میزان مصرف خود را از این طریق به‌روز چک

کنند.

وی در مورد نرخ گران بسته‌های اینترنتی نیز تاکید کرد: اپراتورهای ارائه‌دهنده این خدمات، مطابق با سقف تعرفه‌یی که مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات است، این تعرفه‌ها را محاسبه می‌کنند و در صورتی که بسته‌ اینترنتی یک اپراتور گران‌تر از اپراتور دیگری است، این موضوع خلاف مصوبه نبوده و اپراتورها حق دارند که نرخ سرویس خود را تا سقف تعرفه‌یی که ما برایشان تعیین کرده‌ایم، هر طور که بخواهند تعریف کنند.


آمار تماس‌های موفق موبایلی

اما گلایه‌ها در ارتباط با آنتن‌دهی موبایل درحالی مطرح می‌شود که جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی وزارت ارتباطات از موفقیت بالغ بر ۹۰درصدی هر سه اپراتور تلفن همراه خبر می‌دهد.

براین اساس تا پایان شهریورماه سال جاری اپراتور اول ارتباطی یا همان شرکت همراه اول در برقراری مکالمات (ASR) خود 50.41درصد موفقیت داشته است. همچنین متوسط میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمه (CSSR) در شبکه این اپراتور 98.76درصد بوده است.

اپراتور دوم ارتباطی یا ایرانسل نیز طی این مدت در بحث میزان موفقیت مکالمات (ASR) به میزان 48.16درصد و در خصوص متوسط میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمهCSSR) 98.73درصد موفقیت داشته است.

اما اپراتور سوم ارتباطی یا رایتل درصدی معادل 99.91 در میزان مکالمات موفقیت‌آمیز حین جابه‌جایی _ (HOSR) به خود اختصاص داده و متوسط میزان برقراری موفقیت‌آمیز مکالمه (CSSR) در شبکه این اپراتور 95.59درصد اعلام شده است. همچنین درصد مکالمات قطع شده در شبکه سیار (CDR) این اپراتور تا پایان شهریورماه 0.45درصد ارزیابی شده است.


تفاوت دو رویکرد

در این میان در خصوص موضوعات مطرح شده از سوی رییس سازمان حمایت یا سایر موارد، مشترکان اپراتورهای مختلف اینترنت و تلفن همراه گلایه‌ها و مشکلات متعددی با شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات خود داشته و از بخش‌های دولتی مسوول نظارت دقیق و پیگیری مشکلات خود را انتظار دارند.

وزارت ارتباطات نیز به عنوان بخش دولتی مسوول این حوزه موظف بر تامین حقوق مشترکان به شمار می‌رود. با این وجود به هنگام پیگیری موضوع از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی اینگونه عنوان شد که چنین چیزی تا به‌حال به رگولاتوری اعلام نشده است که البته این موضوع قطعا جای سوال دارد که چرا شرایط اینگونه است که مردم سازمان حمایت یا رسانه‌ها را بر سازمان تنظیم مقررات ارتباطات که موظف به رسیدگی به مشکلات ارتباطی مردم است ارجح دانسته‌اند.

نکته دیگر آنکه پیش از این و در دولت‌های مختلف چنین رویه‌یی دنبال می‌شد که در مقاطع زمانی مختلف حتی از در نظر گرفتن جریمه‌هایی برای شرکت‌های ارتباطی خاطی خبر داده می‌شد، رویه‌یی که در دولت یازدهم درباره آن اطلاع‌رسانی از سوی مسوولان مربوطه انجام نشده است.

از سوی دیگر این وزارتخانه به‌طور مکرر در پاسخ به انتقادات مطرح شده از مشترکان درخواست می‌کند که موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ وزارت ارتباطات اطلاع‌رسانی و پیگیری کنند یا در نهایت اپراتور ارائه‌دهنده خدمات خود را تغییر دهند حال با صحبت‌های اخیر رییس سازمان حمایت این سوال پیش می‌آید که این وزارتخانه در پیگیری و حل این مشکلات این‌بار چگونه عمل خواهد کرد.

نکته دیگر آنکه چندی پیش نیز در مورد تعرفه‌های پستی رویکردی متفاوت میان وزارت ارتباطات و سازمان حمایت دیده شد و در شرایطی که شرکت پست به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات تعرفه‌های خود را تغییر داده بود سازمان حمایت از غیرقانونی بودن این تعرفه‌ها بدون تصویب این سازمان خبر داده و تاکید کرده بود در صورت اعمال تعرفه‌های جدید پیش از تصویب این سازمان با آن برخورد خواهد

شد.

به هر حال هنوز از اینکه تعرفه‌های جدید مورد تایید سازمان حمایت قرار گرفته یا خیر خبری منتشر نشده اما آنچه مشخص است آنکه وزارت ارتباطات و زیرمجموعه آن یعنی شرکت پست حدود دو ماه است مبالغی طبق تعرفه جدید خود از مردم دریافت کرده و توجه چندانی به اظهارات سخنگوی سازمان حمایت مبنی بر غیرقانونی بودن این تعرفه‌ها

نداشته‌اند.

در پایان انتظار می‌رود حداقل گلایه‌های مطرح شده از سوی سازمان حمایت از طریق وزارت ارتباطات و به ویژه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان بازوی قانونگذار و ناظر این وزارتخانه مورد بررسی قرار گرفته و توضیحات مربوطه بع اطلاع مردم نیز رسانده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر