از منطقه

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۳۲

نخست‌وزیر ترکیه به بغداد رفت

بینالی یلدریم نخست‌وزیر ترکیه پیش از ظهر شنبه در راس هیاتی سیاسی و اقتصادی وارد بغداد شد. وی در این سفر دو روزه با مسوولان عراقی و همتای خود دیدارهایی خواهد داشت. در جریان این سفر قرار است کمیسیون همکاری‌های عالی دو کشور به ریاست نخست‌وزیران دو کشور برگزار شود. این نخستین سفر یک مقام عالی ترکیه در دو سال گذشته به عراق است. به گزارش ایرنا، روابط دو کشور بر سر حضور نیروهای ترکیه در بعشیقه در شمال موصل، از یک سال و نیم پیش به تیرگی نهاده بود. تنش در روابط دو کشور در پی تماس تلفنی اخیر یلدریم و العبادی تاحدودی فروکش کرد و آنکارا وعده کرده که در پایان عملیات موصل نیروهایش را از اراضی عراق خارج کند.


اتاق‌های عملیات امریکا در پاکستان

رسانه‌های پاکستان به نقل از وزیر خارجه امریکا در واپسین روزهای حضور وی در این پست نوشتند پاکستان از جمله کشورهای کلیدی است که امریکا در سال‌های گذشته مراکز امنیتی و اتاق‌های عملیات تاکتیکی در آن ایجاد کرده است. به گزارش داون، جان کری در یک گزارش 21 صفحه‌یی، با اشاره به نام کشورهایی چون عراق، افغانستان و پاکستان، اعلام کرده که دولت اوباما اتاق‌های عملیات و مراکز ویژه امنیتی در آن ایجاد کرده است. در گزارش 21صفحه‌یی جان کری اشاره نشده که این اتاق‌های عملیات در کدام نقطه این کشورها قرار گرفته یا ازسوی چه کسانی و چگونه مدیریت می‌شوند. در یکی از عملیات‌هایی که توسط نیروهای امریکایی در زمان دولت اوباما و در سال 2011 در پاکستان انجام شد، نیروهای امریکایی با حمله به مخفیگاه اسامه بن‌لادن در اطراف شهر ابیت‌آباد پاکستان، او را کشتند. تنها دو هفته دیگر تا خداحافظی اوباما از کاخ‌سفید زمان باقی است.


وام یک میلیارد دلاری بازارهای مالی جهان به عراق

امریکا و عراق توافقنامه‌یی امضا کردند که به موجب آن بغداد می‌تواند با ضمانت واشنگتن از بازارهای مالی جهان حدود یک میلیارد دلار وام با بهره پایین دریافت کند. به گزارش رادیو «سوا» امریکا، هدف این اقدام حمایت از عراق در اصلاحات اقتصادی و مبارزه با بنیادگرایی است. معاون وزارت دارایی عراق پیش‌‌تر گفته بود که امریکا باید تضمین دهد بهره این وام از حدود 11درصد به 2درصد کاهش یابد. بانک جهانی در ماه دسامبر گذشته اعلام کرده بود با اعطای وامی یک میلیارد و 400میلیون دلاری به عراق برای کاهش فشار ناشی از پایین آمدن قیمت نفت بر اقتصاد آن کشور موافقت کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر