آیا جنگ جهانی سوم در راه است؟

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۳۱


گروه جهان طبق نتایج نظرسنجی جدید از مردم کشورهای غربی بیشتر افراد معتقدند که وقوع جنگ جهانی از صلح محتمل‌تر است و پیش‌بینی می‌کنند که اروپا در سال 2017 حملات تروریستی بیشتری را نسبت به گذشته شاهد باشد.

به نوشته ایندیپندنت، نتایج نظرسنجی از مردم کشورهای غربی نشان می‌دهد که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند، جنگ جهانی سوم در آستانه وقوع است و جهان در یک قدمی درگیری «تمام عیار» قرار دارد. همچنین طبق نتایج این نظرسنجی، مردم تا اندازه زیادی در مورد آینده ناامید هستند و از وقوع درگیری‌های جهانی هراس دارند. این در حالی است که در درگیری خونبار کنونی در سوریه هر یک از ابرقدرت‌ها حامی یک طرف هستند و داعش هم به شرارت‌هایش در خاورمیانه ادامه می‌دهد و موجی از اقدامات تروریستی در سراسر جهان به راه افتاده است. این نظرسنجی که توسط موسسه «یوگاو» و با مشارکت 9 هزار نفر در ۹ کشور جهان صورت گرفت، نشان می‌دهد که اکثر مردم چشم‌اندازی از صلح جهانی در آینده نزدیک ندارند. مردم امریکا معتقدند که به احتمال زیاد یک جنگ جهانی رخ می‌دهد و فرانسوی‌ها، آلمانی‌ها و بریتانیایی‌ها هم به احتمال وقوع جنگ «بدبین» هستند. حدود ۶۴درصد امریکایی‌ها گمان می‌کنند که جهان در آستانه جنگ بزرگی است و تنها ۱۵درصد از شرکت‌کنندگان صلح جهانی را محتمل می‌دانند. بریتانیایی‌ها اندکی به آینده امیدوارند و ۱۹درصد آنها معتقدند که وقوع صلح محتمل است، اما ۶۱درصد هم از احتمال وقوع جنگ سخن می‌گویند. شرکت‌کنندگان از کشورهای اسکاندیناوی از جمله سوئد، ‌فنلاند و نروژ اعتقاد چندانی به احتمال وقوع جنگ جهانی ندارند. در این میان مردم دانمارک «خوش‌بین‌ترین» مردم به برقراری صلح هستند و ۳۹درصد دانمارکی‌ها صلح جهانی را پیش‌بینی می‌کنند و ۴۵درصد هم نظری مخالف دارند. آنتونی ولز، مدیر موسسه تحقیقات سیاسی و اجتماعی یوگاو در این باره گفت: «ترس در بین مردم امریکا و فرانسه خیلی زیاد است. ترس امریکایی‌ها شاید بیانگر تردید آنها از دوره ریاست‌جمهوری ترامپ باشد.»

در این حال نتایج نظرسنجی مشابهی نشان می‌دهد که مردم اروپا و امریکا به روسیه به چشم یک تهدید نظامی مهم می‌نگرند.

حدود ۷۱درصد از بریتانیایی‌ها از سوی روسیه احساس تهدید می‌کنند و ۵۹درصد امریکایی‌ها هم حس مشابهی دارند که این آمارها کمترین میزان در میان کشورهای شرکت‌کننده در نظرسنجی‌هاست. اکثریت بریتانیایی‌ها، آلمانی‌ها و امریکایی‌ها هم وقوع یک حمله را پیش‌بینی کرده‌اند. با این حال در فنلاند تنها ۲۶درصد مردم وقوع یک حمله تروریستی را پیش‌بینی می‌کنند و ۶۳درصد معتقدند که چنین اتفاقی بعید است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر