اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۲۰

ورود نخستین کارت‌های بین‌المللی از تابستان ۹۶

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از ورود نخستین کارت‌های بین‌المللی بانکی به ایران از تابستان سال ۹۶ خبرداد.

علی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایبنا افزود: بانک مرکزی حدود یک‌سال است که روی این موضوع کار می‌کند و بر مبنای طرحی که مشاور ارائه کرده، گام‌هایی برداشته شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی اظهار داشت: در حال حاضر هم اطلاعات منتشر شده و شرکت‌ها با پایان یافتن تعطیلات پیشنهادهای خود را در این زمینه برای بانک مرکزی ارسال خواهند کرد.

این مقام مسوول در بانک مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر با چند بانک بین‌المللی مانند

جی.‌سی.بی‌ (JCB) ژاپن و شبکه یو.پی.‌ای (UPI) چین مذاکراتی در این باره انجام شده است، تصریح کرد: اما ورود کارت‌های بین‌المللی مستر و ویزا کارت در برنامه چند سال آتی قرار دارد.

کرمانشاه در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی برای اجرای ارز تک نرخی قرار است که سامانه جدید ارزی را طراحی و رونمایی کند، عنوان کرد: تصمیم‌گیری برای اجرای طرح ارز تک نرخی و موارد مرتبط با آن در بخش ارزی انجام می‌شود اما اگر تصمیمی برای راه‌اندازی سامانه‌یی دراین راستا به ما اعلام کنند، آن را طراحی خواهیم کرد اما هنوز دستوری به ما اعلام نشده است.

به گزارش ایبنا سال گذشته مسوولان بانک مرکزی از ورود نخستین کارت‌های بین‌المللی در نظام بانکی کشور طی سال ۹۵ خبر داده بودند، حال پس از برجام و با رفع برخی محدودیت‌ها امکان بهره‌گیری از کارت‌های بین‌المللی در بازار کشورمان و همچنین استفاده از کارت‌ بانک‌های ایرانی در خارج از کشور فراهم می‌شود.

در عین حال تاکنون جلساتی با تعدای از بانک‌های دو کشور ژاپن و چین برگزار شده است. این در حالی است که کارت‌های

جی.سی.بی‌ در ۱۳۰کشور دنیا پذیرندگی دارد ضمن اینکه ۳۰میلیون فروشگاه در دنیا زیرپوشش آن قرار دارند. دارندگان کارت‌های جی.سی.بی‌ می‌توانند در کشورهای جنوب شرقی آسیا و اروپا از آن استفاده کنند.

این اقدامات در راستای برنامه‌های بانک مرکزی و نظام بانکی برای حمایت از مشتریان بانکی و انتظارات آنها در دوران پسابرجام و افرادی که نیاز به کارت‌های بین‌المللی برای مسافرت و انجام کارت‌های تجاری و غیره دارند، صورت می‌گیرد.

همچنین بانک مرکزی تلاش دارد به صورت رسمی به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت متصل شود، اما فعلا امکان استفاده از برخی کارت‌های بین‌المللی مانند مسترکارت و ویزا کارت امکان‌پذیر نشده است.


نوسانات ریال از نگاه المانیتور

نوسانات اخیر در نرخ بازار آزاد ارز و ریال ایران نگرانی‌هایی را در جامعه بازرگانی نسبت به احتمال کاهش بیشتر ارزش ریال برانگیخته است.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی المانیتور با این مقدمه در گزارشی نوشت: اقتصاد ایران در 3دهه گذشته با سیستم مبادلات ارزی چند نرخی فعالیت کرده است. درحال حاضر دو نرخ مبادله رسمی وجود دارد که یکی نرخ رسمی بین بانکی است که از سوی بانک‌ها برای مبادلات ارزی خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری نرخ بازار آزاد است که از سوی صرافی‌های مجاز برای همه مبادلات ارزی با استفاده از سیستم حواله استفاده می‌شود.

همواره نرخ بازار آزاد شاخص معتبری از وضعیت اقتصاد ایران بوده است. آخرین ریزش بزرگ ارزش ریال در نیمه دوم سال ۲۰۱۲ روی داد که تشدید تحریم‌ها مانع از بازگرداندن درآمدهای ارزی از سوی بانک مرکزی شد. در آن زمان نرخ بازار آزاد به ۳۰هزار ریال در برابر دلار سقوط کرد و واکنش شدیدی را ایجاد کرد که به رشد منفی اقتصادی در سال ۲۰۱۳ منتهی شد.

با این همه از زمان روی کار آمدن دولت کنونی در ژوئن سال ۲۰۱۳ نرخ بازار آزاد نسبتا از ثبات برخوردار بوده و به تدریج از ۳۰هزار ریال در برابر دلار امریکا در تابستان سال ۲۰۱۳ به ۳۵هزار ریال در تابستان سال ۲۰۱۶ افزایش یافت.

با این همه در چند ماه گذشته ریال ایران در برابر دلار امریکا نوسان پیدا کرد و از ۱۵سپتامبر تا چهارم ژانویه ریال حدود ۱۳درصد از ارزش خود در برابر دلار امریکا را از دست داد. کاهش نرخ بازار آزاد مبادلات ریال در برابر دلار امریکا از زمان انتخابات امریکا حدود 7درصد بوده است.

یک دلیل کاهش ارزش ریال در برابر دلار، رشد کلی ارزش ارز امریکا در برابر سایر ارزها بوده است. ریال ایران در برابر سبدی از ارزها قیمت‌گذاری می‌شود که شامل دلار امریکا نیست. در حقیقت ریال بیشتر تحت تاثیر نوسانات ارزهای اروپایی به ویژه یورو قرار دارد که در چند ماه گذشته ارزش خود را در برابر دلار امریکا از دست داده است. برای اثبات این موضوع کافی است بدانیم در فاصله ۱۵سپتامبر سال ۲۰۱۶ تا چهارم ژانویه سال جاری، ارزش بازار آزاد ریال تنها 5 درصد در برابر یورو کاهش داشت. دلیل دیگر تاثیر صعود ارزش دلار امریکا این حقیقت است که نرخ بین بانکی رسمی ریال در فاصله مدت مذکور حدود 3.3درصد از ارزش خود را در برابر دلار امریکا از دست داده است.

همچنین جنبه‌های روانی روشنی وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند. پیروزی دونالد ترامپ به عنوان رییس‌جمهور جدید امریکا و پیش‌بینی تجدید سیاست‌های ضد ایرانی وتحریم‌ها، تمدید قانون تحریم‌های ایران از سوی کنگره امریکا، ابهامات پیرامون قیمت جهانی نفت و تحولات سیاسی داخلی همگی در بازار ارز و جوی که در آن بسیاری از فعالان اقتصادی به خرید ارز خارجی به عنوان یک مکانیسم دفاعی متوسل می‌شوند، تاثیر داشته‌اند. این حقیقت که یکسان‌سازی نرخ ارز در ایران بیش از یک سال به تاخیر افتاده، نشانه دیگری از پیچیدگی اقتصاد ایران است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر