تحلیل فروش آثار زنان در حراج تهران

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۱۵

جدول‌ها و نمودارها، سخنانی جالب درباره روند فروش آثار زنان در حراج تهران می‌گویند. به گزارش هنرآنلاین، حراج تهران، که برای نخستین ‌بار در سال 1391 پایه‌گذاری شد، با رشد قابل توجه فروش از دو میلیارد تومان در دور اول به 25میلیارد تومان در دوره پنجم، مهم‌ترین بازار هنری کشور را در حوزه هنرهای تجسمی رقم زده است. حضور زنان در این بازار وجوه مختلفی دارد. در واقع هر بازار در ساده‌ترین بخش ‌بندی شامل تولیدکننده، عرضه‌کننده و خریدار است. حضور گسترده زنان در هر 3بخش این بازار هنری در سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته و آمارها حکایت از ادامه این روند دارد.

در بخش تولید، زنان خالق آثاری هنری از سال‌های بسیار دور و دهه‌های پیش از انقلاب اسلامی تاکنون فعالیت بسیار چشمگیری داشته‌اند و این درحالی است که در چند سال اخیر ضرباهنگ خلق آثار هنری در حوزه تجسمی از سوی زنان هنرمند بیشتر شده است. در بخش عرضه آثار هنری، چندین سال است که مهم‌ترین نقش را زنان ایفا کرده‌اند. در واقع در 3بخش تولید، عرضه و خرید، زنان توانسته‌اند بخش عرضه را که عمدتا به حوزه گالری‌داری مربوط است در انحصار داشته باشند. با این همه حضور زنان در بخش خرید هنوز همپای مردان نیست. اگرچه بسیاری از خریداران آثار هنری زنان هستند اما به نظر می‌رسد که خریداران آثار گرانقیمت در حراج‌های هنری عمدتا مردان بوده و هستند. در این گزارش مروری بر جزئیات 6 دوره حراج تهران داریم که در آن حضور زنان خالق آثار هنری و ارزش‌گذاری آثار آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

مرور 6 دوره از حراج تهران به عنوان دماسنج بازار هنرهای تجسمی در ایران نشان می‌دهد که به طرزی چشمگیر حضور زنان در بازار هنرهای تجسمی رو به رشد است. نمودارهای زیر به خوبی این سیر صعودی را تصویر می‌کنند. در نمودار مربوط به ضریب رشد تعداد آثار زنان در حراج تهران دوره اول با حضور 10 اثر را بر مبنای ضریب یک در نظر گرفته‌ایم و رشد این آثار در دوره‌های دیگر را بر مبنای تعداد آثار همین دوره محاسبه کرده‌ایم. در نمودار ضریب رشد قیمت چنانکه پیداست، ضریب رشد قیمت آثار زنان بیشتر از میانگین کل آثار بوده است. نتیجه این نمودار به زبان ساده این می‌شود که آثار زنان- به شیوه معناداری- در هر دوره بیشتر از سایر آثار گران شده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر