سال امن خطوط هوایی

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۰۹

گروه گوناگون

حمل‌ونقل هوایی در نیم قرن اخیر رشد چشم‌گیری داشته است. بخش عمده‌یی از این رشد در راستای گسترش بازار و شبکه‌های تجاری بوده، به‌طوری‌که در حال حاضر خطوط هوایی، گزینه‌یی کارآمد برای حمل‌ونقل داخلی و بین‌المللی محسوب می‌شوند. عوامل زیادی در امنیت این نوع حمل‌ونقل تاثیرگذار است. اکثر مردم و کارشناسان معتقدند که تکنولوژی طراحی و ساخت هواپیما مهم‌ترین بخش صنعت حمل‌ونقل هوایی به‌شمار می‌آید. این در حالی است که گفته می‌شود خطوط هوایی هسته اصلی این نوع از حمل‌ونقل هستند. درواقع یک فرودگاه موفق در کنار خط هوایی موفق و نیروهای متخصص و کارآمد در زمینه مسائل فنی، پشتیبانی و پرواز علاوه بر تامین امنیت در پرواز، محرک‌های مناسبی برای توسعه هوایی هستند.

امنیت سفر همواره از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران بوده، اما با توجه به اینکه هر سال اخبار زیادی درباره حوادث هوایی به‌گوش می‌رسد تعداد این حوادث به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است. همانطور که در آخرین گزارشی که از حوادث هوایی به دست آمده نیز سال 2016 به عنوان یکی از امن‌ترین سال‌ها در تاریخ هوانوردی معرفی شده است. در این سال، 19 حادثه هوایی رخ داده که تلفات این حوادث نزدیک به 325 نفر گزارش شده است. این در حالی است که در سال 2000، خطوط هوایی شاهد 43 حادثه مرگبار بوده و میزان تلفات هواپیمایی در این سال یک هزار و 148 نفر رسیده است. در سال 2002 نیز 43 حادثه برای خطوط هوایی ثبت شده بود اما تعداد تلفات این حوادث کمتر از سال 2000 گزارش شده است.

درواقع می‌توان گفت بیشترین تلفات چند سال اخیر مربوط به حوادث سال 2000 بوده و کمترین خسارات جانی نیز در سال 2016 گزارش شده است. این کاهش حوادث و تلفات در 16 سال اخیر نشان‌دهنده تغییرات مثبت در امنیت خطوط هوایی در سال‌های اخیر است. آنطور که در گزارش آمده، سال‌های 2003 و 2004 کاهش قابل‌توجهی در حوادث هوایی مشاهده شده است. در این 2سال، تعداد تلفات به زیر یک هزار نفر رسیده و تقریبا به نسبت 2سال گذشته، خطوط هوایی امنیت بیشتری داشته‌اند.

هرچند در برخی گزارش‌ها اعلام شده که در این سال‌ها به نسبت سال‌های قبل، تعداد سفرهای هوایی نیز کاهش یافته که بسیاری از کارشناسان حوادث 11 سپتامبر را عامل موثری برای این کاهش می‌دانند. آنطور که در این گزارش‌ها آمده است، به تدریج از سال 2005 سفرهای هوایی افزایش یافته و به‌تبع آن، تعداد حوادث هوایی نیز در این سال افزایش داشته است. در سال 2005 تعداد حوادث مرگبار هوایی به 40 مورد رسید و تعداد تلفات نیز بار دیگر از مرز یک هزار نفر گذشت. در بین سال‌های 2006 تا 2010، صنعت حمل‌ونقل هوایی دوباره با امنیتی نسبی روبه‌رو شد. در این سال‌ها، تعداد حوادث مرگبار و تلفات ناشی از این حادثه‌ها کاهش یافت.

سال 2011 دوباره تعداد حوادث در خطوط هوایی افزایش یافت اما تلفات این سانحه‌ها، به نسبت 4 سال گذشته کاهش قابل‌توجهی داشت. در بین این سال‌ها، سال 2013 کمترین تلفات برای خطوط هوایی ثبت شده است. در این سال، برای خطوط حمل‌ونقل هوایی 29 سانحه ثبت شده که این تعداد حوادث تنها 265 نفر خسارت جانی در پی داشت. در این میان در سال 2015، نزدیک به 16 سانحه برای خطوط هوایی رخ داده که این رقم کمترین تعداد حادثه برای خطوط هوایی بوده اما همین تعداد سوانح نزدیک به 560 کشته در پی داشته است. هرچند سال 2015 کم سانحه‌ترین سال برای خطوط هوایی بوده، اما سال 2016 با توجه به تعداد کم تلفات در سوانح هوایی، به‌عنوان امن‌ترین سال برای هوانوردی معرفی شده است.

با گذشت نزدیک به یک قرن از زمان اختراع هواپیما، این وسیله تاکنون خسارت‌های جانی بسیاری داشته اما آن‌طور که در این گزارش عنوان شده است، به نظر می‌رسد در یک سال گذشته، امنیت نسبی در این صنعت ایجاد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر