امضای قرارداد «یونیت» تا پایان سال

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۰۵

ایسنا| مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: تاکنون هیچ اتفاقی برای قرارداد یونیت نیفتاده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این قرارداد به نتیجه برسد.

محسن طرزطلب درخصوص آخرین وضعیت قرارداد با شرکت یونیت ترکیه برای ساخت نیروگاه در ایران، اظهار کرد: مذاکرات اولیه این قرارداد به اتمام رسیده و در حال حاضر به دنبال اخذ مجوزهای قانونی در مرحله دوم این پروسه هستیم.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان احتمال لغو این قرارداد وجود ندارد، ادامه داد: این قرارداد نخستین سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه برق است که به انجام رسیده، لذا لازم است تمام ملاحظات در این باره رعایت شود.

به گفته مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی، سیاست کلی وزارت نیرو این است که تمام قراردادهای خارجی با تجهیزات داخلی تامین شود که شرکت مپنا نیز در این زمینه نقش بسزایی خواهد داشت. طرزطلب در پاسخ به این سوال که آیا با شرکت مپنا در این رابطه قراردادی به امضا رسیده است؟ بیان کرد: تاکنون هیچ قراردادی به امضا نرسیده، اما پیش‌بینی می‌شود تا انتهای امسال تکلیف این قرارداد نهایی شود. وی در رابطه با ساخت نیروگاه‌ توسط روس‌ها در ایران نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کلنگ قرارداد ساخت ۱۴۰۰ مگاوات نیروگاه توسط روس‌ها در ایران نهایتا تا قبل از پایان سال جاری زده می‌شود. محسن طرزطلب با بیان اینکه این قرارداد با شرکت مهندسی روسی تکنوپروم به امضا رسیده است، اظهار کرد: تجهیزات ساخت این نیروگاه توسط بخش داخلی و خارجی تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برخی از تجهیزات این نیروگاه قرار است توسط روس‌ها و برخی دیگر از کشورهای اروپایی ساخته شود، اما دلیل این مساله نبود دانش کافی در ایران نبوده است. مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی با بیان اینکه ساخت این نیروگاه نیازمند ماشین‌آلات گوناگونی است، تصریح کرد: اگر قرار باشد صفر تا ۱۰۰ این نیروگاه توسط بخش داخلی ساخته شود، صرفه اقتصادی ندارد.

طرزطلب ارزش این قرارداد را ۱.۶ میلیارد دلار دانست و افزود: این نیروگاه بین میناب و بندر جاسک در استان هرمزگان در 4واحد ۳۵۰ مگاواتی ساخته می‌شود. وی در پاسخ به این سوال که نخستین واحد این نیروگاه چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد، بیان کرد: زمانی که موافقت مالی امضا شود ۴۴ ماه بعد از آن واحد اول این نیروگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر