صادرات، بوی نفت می‌دهد

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۰۲

گروه تجارت

صادرات از محصولات نفتی به سمت محصولات غیرنفتی حرکت کرده است، بطوری‌که در آخرین سال‌های دهه 50 میزان کل صادرات غیرنفتی چهار درصد و در سال 94 این سهم بالغ بر 70 درصد شد.

در همین زمینه معاون سازمان توسعه تجارت گفت: گرچه در زمینه صادرات آمارها بوی نفت می‌دهد اما نگاه ما به این دلیل که محصول خام نفتی را صادر نمی‌کنیم به سمت جایگزینی صادرات غیرنفتی است، آنچه باید مد نظر باشد این است که دنیا در حال تغییر است و شعار امسال روز ملی صادرات «تجارت کهن، بازار مدرن» انتخاب شده است.

محمدرضا مودودی افزود: امروز بازارهای جدید متفاوت هستند و از جنس قدیم نیستند، صادرات غیرنفتی ما اگر در طول سال‌های گذشته رشد کرده بیشتر ناشی از چند عامل مهم بوده است، نخستین عامل، ورود تولیدات و پروژه‌های پتروشیمی است. وی ادامه داد: قابل ذکر است که در سطح بین‌المللی حجم تجارت جهانی از 19 و نیم تریلیون دلار در سال 2011 به عدد 16 و نیم تریلیون دلار رسیده است.

وی به دیگر مشکلات صادرات اشاره و عنوان کرد: مشکل بعدی این است که روابط کارگزاری بانکی که یکی از مسائل مهم در توسعه بازار است بعد از برجام هنوز محقق نشده است. مودودی اضافه کرد: همچنین بحث تعرفه‌ها از مسائل کلیدی است و به دلیل اینکه عضو wto نمی‌باشیم، مجبور هستیم کالاهای خود را براساس تعرفه روز و نرخ سنگین آن عرضه کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر