پیش‌بینی 200 میلیارد تومان مشوق صادرات محصولات دامی

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۹۳

ایرنا

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای تشویق تولید‌کنندگان به صادرات امسال 200 میلیارد تومان برای مشوق‌های صادراتی پیش‌بینی شده است تا کارخانه‌ها بتوانند تولیدات خود را صادر کنند.

حسن رکنی در همایش بررسی مشکلات تولید‌کنندگان بخش دام و طیور شهرستان نهاوند افزود: با سیاست‌هایی که از 3سال پیش در دستور وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت شرایط خوبی بر بخش تجارت حوزه کشاورزی حاکم شده است.

او افزود: تا 3سال پیش تراز تجاری کشور در بخش کشاورزی منفی 8 هزار و 100 میلیارد تومان بود که با اجرای سیاست‌های صادراتی این رقم در سال گذشته به کمتر از منفی 3 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و پیش‌بینی می‌شود که با تداوم حمایت دولت صادرات رونق بیشتری گرفته و واردات کاهش یابد و در مجموع معدل کشاورزی خوب می‌شود.

رکنی مشوق‌های صادراتی را در این زمینه اثر گذار دانست و گفت: برای توسعه صادرات به کشورهای روسیه و آسیا هر کس به هر اندازه به این کشورها صادرات داشته است بر اساس میزان صادرات خود مشوق دریافت کرده و در سایر کشورها نیز به‌دنبال این بوده‌ایم تا با فراهم کردن زمینه صادرات تولید‌کنندگان بزرگ بتوانند صادرات خود را به این مناطق ارسال نمایند.

سال گذشته 930 هزار تن تولید تخم مرغ در کشور داشتیم که 10 درصد این تولید صادر گردید و امسال نزدیک به 40 هزار تن تخم مرغ و نزدیک به 50 هزار تن مرغ نیز صادر شده که لازم است برای توسعه آن بیشتر توجه شود.

او افزود: در زمینه گوشت مرغ حدود 2هزار و 100 تن تولید با سرانه تولید 26 کیلوگرم در کشور داریم که از این میزان تولید 70 تا 80 هزار تن آن به خارج از کشور صادر شده است.

او گفت: سرانه تولید گوشت مرغ در دنیا 13 کیلوگرم و در کشور ایران 26 کیلوگرم است که در رده‌بندی جهانی ما از نظر تولید هفتمین کشور دنیا هستیم و از نظر مصرف نیز گرایش زیادی به مصرف گوشت مرغ پیدا کرده‌ایم.

رکنی، توسعه صادرات گوشت مرغ را نیازمند توجه به خواست کشورها عنوان کرد و گفت: برای توسعه صادرات مرغ باید محصولی را تولید کنیم که مورد نیاز کشورهای دیگر باشد که در این زمینه لازم است تولید به صورت مرغ سایز و استاندارد و زیر 2 کیلوگرم باشد تا مورد توجه کشورهای دیگر به ویژه همسایه‌های ما قرار گیرد.

وی مازاد تولید مرغ را یکی از مشکلات کنونی این بخش عنوان کرد و گفت: با توجه به صدور پروانه‌های زیادی که در گذشته صادر شده در بخش طیور با این زیر ساختی که داریم توانایی تولید گوشت مرغ به میزان 50 درصد ظرفیت فعلی وجود دارد و می‌توانیم 500 هزار تن را سالانه به تولید کشور اضافه نماییم لذا بخشی از محصول باید صادر شود که در این زمینه لازم است مطابق با نیاز و خواست کشورها مرغ خود را تولید کنیم.

معاون وزیر جهاد در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات تولید شیر در کشور اشاره کرد و گفت: در 2 سال گذشته یک چالش جدی در بحث شیر در دنیا به وجود آمد که باعث شد قیمت شیر بطور معنا داری کاهش یابد که این مساله به سایر فرآورده‌های شیر مانند کره نیز سرایت کرده بود. ما در حال حاضر از فرآورده‌های شیر سالانه 600 هزار تن محصول به 30 کشور دنیا صادر می‌کنیم و با توجه به بحث‌های جدی که بین ایران و روسیه به وجود آمده پیش بینی می‌شود شرایط صادرات ما بهتر از گذشته شود اما در عین حال ما باید بازارهای فروش جدید و گسترده‌تری را برای صادرات محصولات خود ایجاد کنیم.

او با بیان اینکه شرایط امروز لبنیات و شیر کشور جای شکر‌گزاری دارد گفت: تا حدود 2 دهه قبل شیر در فروشگاه‌ها سهمیه‌یی بود و پنیری که در اختیار مصرف‌کننده قرار داشت به پنیر گچی معروف بود، اما امروز تنوع محصولات لبنی و شیر در فروشگاه‌ها وجود دارد و وضعیت آن با گذشته قابل مقایسه نیست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر