اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۸۳

10نکته برای عرضه اولیه به روش جدید

پاکدیس، نخستین شرکت بازار سرمایه ایران خواهد بود که ۱۰درصد سهام آن به روش جدید ثبت سفارش (Book Building) با محدوده قیمت و سهمیه مشخص هر سهامدار، عرضه اولیه خواهد شد.

درحالی تاکنون عرضه اولیه سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی تنها محدود به روش قدیمی حراج بود که از یک‌شنبه 19 دی 1395، بازارسرمایه ایران برای نخستین‌بار شاهد به‌کاری‌گیری روش جدید به نام ثبت سفارش (Book Building) خواهد بود. روشی که ازسال‌های دور در دنیا استفاده می‌شود و می‌تواند تمامی مشکلات قبلی در بازار سهام ایران را برطرف کند.

به اعتقاد کارشناسانی چون حسین خرازی مدیرعامل کارگزاری بانک کشاورزی، از مشکلات عرضه‌های اولیه به روش قدیمی این است که در عرضه سهام شرکت، یک عرضه‌‌کننده با تعداد مشخصی از سهم و انبوه بسیار زیادی از خریداران وجود دارد و سهمیه‌بندی معین برای خریداران شده و گاه با بروز اختلالاتی در سامانه معاملات همراه می‌شود.

به هرحال در پی درج نماد شرکت پاکدیس در بهمن سال گذشته در بازار دوم معاملات فرابورس و برگزاری جلسه معارفه‌یی در اول آذر، زمان نخستین عرضه اولیه سهام به روش جدید، یک‌شنبه تعیین شده است.

در این عرضه که 28میلیون سهم «غدیس» (از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان) واگذار می‌شود، سهمیه هر سهامدار حقیقی و حقوقی 2000 سهم و محدوده قیمت هر سهم 220 تا 231 تومان تعیین شده و زمان ثبت سفارش هم همان روز یک‌شنبه و بعد از اعلام پیغام ناظر است.

در این میان کارگزار عرضه‌کننده یعنی بورس بهگزین، با بررسی‌های، ارزش هر سهم شرکت را بیش از 270 تومان برآورد کرده است. این شرکت دارای سرمایه اسمی 28میلیارد تومانی و از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان است که برای سال مالی اسفند جاری، 292 ریال سود پیش بینی کرده و در عملکرد 4 ماهه اول سال، قادر به تحقق 59درصد معادل 173 ریال از سود شده است.

براساس این گزارش، در این رابطه افسانه اروجی مدیر عملیات بازار و اعضا شرکت فرابورس، 10 نکته را به شرح زیر اعلام کرده است:

با توجه به اینکه عرضه اولیه سهام شرکت مذکور به روش ثبت سفارش انجام می‌گیرد توجه به موارد ذیل ضروری است:

1- سفارش‌های متقاضیان خرید صرفا در دامنه قیمت به شرح فوق، قابل ثبت است.

2- کارگزاران موظفند، سفارش‌های دریافتی از مشتریان را براساس اولویت زمانی دریافت سفارش در دوره ثبت سفارش، وارد سامانه معاملات کنند. بدیهی است پس از ورود سفارشات به سامانه معاملاتی، اولویت زمانی در فرآیند تخصیص بدون اثر است.

3- سفارش‌های خرید باید با کد معاملاتی مشتری ثبت شود و ثبت سفارش‌ها با کد گروهی مجاز نیست.

4- سفارش‌های ثبت شده در دوره ثبت سفارش قابل اصلاح یا حذف هستند. پس از پایان این دوره، ورود، حذف یا اصلاح سفارش‌ها مجاز نیست.

5- طی دوره ثبت سفارش، اطلاعات مربوط به سفارش‌های ثبت شده شامل حجم و قیمت سفارش‌ها و متقاضیان خرید منتشر نمی‌شود و کارگزاران، مدیر عرضه و فروشنده نیز به اطلاعات مزبور دسترسی ندارند. در پایان دوره ثبت سفارش صرفاً اطلاعات حجم و قیمت سفارش‌های ثبت شده در اختیار کارگزار عرضه‌کننده تعیین شده توسط مدیر عرضه قرار می‌گیرد.

6- درصورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده بیش از کل اوراق بهادار قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل قیمت سقف بوده و اوراق بهادار به نحوی تسهیم می‌شود که در هر مرحله از تخصیص اوراق بهادار، تعداد حداقل ورقه بهادار قابل تخصیص تعیین شده توسط بورس به هر کد مالکیت در سامانه معاملاتی به هر یک از متقاضیان تخصیص داده شده و این روند تا تخصیص کامل تمامی اوراق بهادار قابل عرضه ادامه می‌یابد.

7- در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده در دامنه قیمت، مساوی یا بیشتر از تعداد کل اوراق بهادار قابل عرضه باشد، تخصیص اوراق بهادار براساس اولویت قیمت و به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌شود. در پایین‌ترین قیمت قابل معامله، چنانچه حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقیمانده باشد، میزان باقیمانده به شرح بند فوق تسهیم می‌گردد.

8- در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده کمتر از تعداد کل اوراق بهادار قابل عرضه بوده و به گونه‌یی باشد که پس از اعمال تمام یا بخشی از تعهد خرید، کل اوراق بهادار قابل عرضه معامله شود، در صورتی که ایفای تعهد خرید حداقل به میزان 50درصد کل تعهد و بیش از 10درصد کل اوراق بهادار قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل کف قیمت خواهد بود، در غیر این‌صورت، متعهد خرید ملزم به ورود سفارش خرید به قیمت کف سفارشات موجود و به میزان مابه‌التفاوت سفارش‌های وارده و سفارش‌های قابل عرضه بوده و عرضه اوراق بهادار براساس مفاد بند فوق انجام خواهد شد.

9- در صورتی که حجم کل سفارش‌های ثبت شده به گونه‌یی باشد که با اعمال تعهد خرید نیز کل اوراق بهادار قابل عرضه معامله نشود، عرضه انجام نمی‌شود.

10- قیمت پایانی ورقه بهادار در روز عرضه برابر میانگین موزون قیمت‌های تخصیص یافته در بازار عادی است.


«شراز» به پیش‌بینی‌هایش رسید

شرکت پالایش نفت شیراز طی دوره 6ماهه نخست امسال با تحقق 17.3 تومان سود به ازای هر سهم معادل 58 درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. شرکت پالایش نفت شیراز سود هر سهم در دوره منتهی به 30 اسفندماه سال جاری را مبلغ 29.7 تومان برآورد و اعلام کرد طی دوره 6 ماهه این سال مالی با تحقق 17.3 تومان سود به ازای هر سهم، معادل 58 درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داده است. «شراز» سود خالص در دوره منتهی به 30 شهریور 1395 را مبلغ 17.7 میلیارد تومان علام کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر