ترجیح شفافیت صورت‌ها به نقدشوندگی سهام

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۸۰

گروه بورس|

مصایب بورس تهران هنوز ادامه‌ دارد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی مدیران سازمان بورس شفافیت را به نقدشوندگی ترجیح داده‌ و همچنان تا استانداردسازی صورت‌های مالی برخی شرکت‌ها، اجازه بازگشایی به نمادهای بسته شده‌ را نمی‌دهند. این رویکرد خود به تنهایی ریسک کنونی بازار سهام را افزایش داده و موجب شده تا روند نماگرهای بازار با شیب تندتری در مسیر نزولی ادامه پیدا کند. نکته اساسی آنجاست که آیا اصلاح صورت‌های مالی شرکت‌ها در برهه‌یی که روند بازار سهام نزولی ‌است، توجیه‌پذیر به نظر می‌رسد؟ در پاسخ به این سوال برخی کارشناسان بر این باورند که این اتفاق می‌توانست به دوره‌های آتی موکول شود و همزمان با بازگشایی نمادها، استانداردسازی صورت‌های مالی پیگیری شود اما بعضی دیگر از فعالان بازار سرمایه معتقدند که دندان چرکین گزارش‌های موهومی هر زمان کشیده شود، چاره‌ساز بوده و مفید است. هرچند گام‌برداشتن به سوی این هدف می‌تواند، پیامدهای منفی برای سرمایه‌گذاران خرد داشته باشد.

به گزارش «تعادل» با این حال شرایط بازار ارز، وقایع سیاسی، انتظارات سود سهامداران، تلاطم‌های روانی، هر یک به موانع جدی افزایش دادوستدهای بازار تبدیل شده است به گونه‌یی که بازگشایی نمادهای مهم نیز از علاج معاملات کم ‌حجم عاجز بوده است. بر این اساس در هفته گذشته بازار سهام شاهد بازگشایی نماد «خساپا» بود و برخلاف انتظار بازار مبنی بر بهبود وضعیت شاخص صنعت خودرویی با بازگشایی نماد شرکت سایپا، این صنعت در شرایط بدتری قرار گرفت. از این رو معاملات شاخص‌ساز و بلوکی به کمک شاخص کل آمده و از ریزش بیشتر شاخص بازار جلوگیری کرد که این موضوع، اسباب ناراحتی بسیاری از فعالان بازار سرمایه و معامله‌گران خرد را فراهم کرد، زیرا آنها معتقدند که بازار باید روند طبیعی خود را طی کند.


ادامه شرایط رکودی بورس تهران

بورس و اوراق بهادار تهران در هفته گذشته شرایط رکود را سپری کرد، این بازار حجم معاملات چشمگیری را شاهد نبود و تنها جو روانی، تلاطم‌هایی را در آن ایجاد کرد. شاخص کل در این شرایط نسبت به پنج روز کاری گذشته، ۷۰۱ واحد افت را نشان می‌دهد. بورس تهران در دوره‌های اخیر روزهای پررونقی را تجربه نمی‌کند. این شرایط می‌تواند ناشی از فضای ابهام و انتظار در بازار سرمایه باشد به عنوان مثال آینده نرخ ارز و احتمال‌هایی که در خصوص تک نرخی شدن ارز به گوش می‌رسد، می‌تواند این فضای مبهم را تا حدود زیادی دامن زند. البته در روزهای گذشته کاهش قیمت دلار از کانال ۴۰۰۰هزار تومانی موجب شد، شرایط ناشی از این پارامتر، کمتر از هفته‌های پیشین بر جو روانی حاکم اثرگذار باشد.

بر اساس این گزارش، در پنج روز کاری گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران با ۷۰۱واحد افت، از تراز ۷۹هزار و ۶۹۱ واحدی به رقم ۷۸هزار و ۹۹۰واحدی رسید و شاخص آزاد شناور با بیش از هزار واحد کاهش رقم ۸۶هزار و ۷۱۱واحدی را تجربه کرد. همچنین شاخص بازار اول که در ۸ دی ماه ۱۳۹۵ در تراز ۵۶هزار و ۶۹۷ واحدی قرار داشت با ۶۶۸ واحد افت به عدد ۵۶هزار و ۲۹واحدی رسید و شاخص بازار دوم از عدد ۱۶۸ هزار و ۸۶۳ به عدد ۱۶۸هزار و ۳۲۹ واحدی رسید و در نتیجه ۵۳۴ واحد افت کرد.


کاهش 46درصدی حجم معاملات

حجم معاملات در هفته دوم دی ماه با کاهش 46 درصدی روبه‌رو شده و از رقم 6میلیارد و 352 میلیون و 263 هزار سهم در هفته اول دی ماه به رقم 3میلیارد و 373میلیون و 638هزار سهم در هفته دوم دی ماه (منتهی به 17دی ماه سال 1395) رسید. همچنین ارزش معاملات نیز با کاهش 28درصدی از رقم 748میلیارد تومانی 5 روز کاری هفته اول دی ماه به رقم 539میلیارد تومان در هفته دوم رسید. تعداد معاملات با کاهش 10درصدی روبه‌رو شده و از رقم 252هزار مورد معامله به رقم 225هزار مورد کاهش یافت.


افزایش معاملات بازار اول فرابورس ایران

نگاهی به بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می‌دهد که در بازار اول 344میلیون ورقه به ارزش 64میلیارد تومان دست به دست شده است که ارزش این معاملات در مقایسه با هفته پیش با 243درصد و حجم آنها با 291درصد افزایش در قیاس با هفته گذشته مواجه شده است. در بازار دوم نیز 200 میلیون ورقه به ارزش 100میلیارد تومان معامله شد که با افزایش ارزش و کاهش حجم معاملاتی همراه شده است.

بررسی دادوستدهای صورت‌ گرفته در بازارهای فرابورس ایران حاکی از آن است که بازار ابزارهای نوین مالی با نقل و انتقال 35میلیون ورقه به ارزش 606میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی هفته میانی دی‌ماه را به خود اختصاص داد. بازار ابزارهای نوین مالی نیز در هفته منتهی به هفدهم دی‌ماه با رشد 12درصدی حجم و افزایش 37درصدی ارزش معاملاتی نسبت به هفته پیش مواجه شد و اوراق بدهی با نقل ‌و انتقال 6میلیون ورقه به ارزش 548 میلیارد تومان در صدر این بازار ایستاد.

در این بازار به تفکیک ابزارهای مالی مورد معامله، در اوراق بدهی بهترین عملکرد را در روند معاملات شاهد بودیم. به‌طوری که حجم معاملات این اوراق در مقایسه با هفته گذشته 37درصد و ارزش آنها با 41 درصد افزایش همراه شد. در ادامه در صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز 28میلیون ورقه به ارزش 36میلیارد تومان و در اوراق گواهی تسهیلات مسکن 3هزار ورقه به ارزش 21میلیارد تومان دست به دست شد.

معاملات فرابورس ایران در دومین هفته دی‌ماه در حالی پایان یافت که ارزش معاملات این هفته 855 میلیارد تومان بود و در مقایسه با هفته گذشته (رقم 790میلیارد تومان) با 8درصد افزایش همراه شد. اما حجم معاملات هفتگی معادل یک‌هزار و 10میلیون ورقه بود و نسبت به هفته پیش افت 48درصدی را تجربه کرد؛ با این حال نسبت به زمان مشابه سال گذشته با 18درصد افزایش روبه‌رو شد. تعداد معاملات هفتگی در مجموع بازارهای فرابورس نیز با 70هزار دفعه، رشد 42درصدی را نسبت به زمان مشابه سال گذشته تجربه کرد.

از سوی دیگر بررسی بازارهای اول و دوم فرابورس نشان می‌دهد که در بازار اول 344میلیون ورقه به ارزش 64میلیارد تومان دست به دست شده است که ارزش این معاملات در مقایسه با هفته پیش با 243 درصد و حجم آنها با 291درصد افزایش در قیاس با هفته گذشته مواجه شده است. در بازار دوم نیز 200 میلیون ورقه به ارزش 100میلیارد تومان معامله شد که با افزایش ارزش و کاهش حجم معاملاتی همراه شده است. همچنین نقل و انتقال 958میلیون ورقه به ارزش 244میلیارد تومان در 48هزار نوبت دادوستد در بازار سهام (مجموع بازارهای اول، دوم و پایه) صورت گرفت. بازار شرکت‌های کوچک و متوسط نیز در حالی دومین هفته معاملاتی خود را پشت سر گذاشت که 200هزار ورقه به ارزش 70میلیون تومان نتیجه دادوستدهای صورت‌گرفته در آن بود.


فلزات اساسی دارنده بیشترین سهم از ارزش بازار

در معاملات خرد بازار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، اطلاعات و ارتباطات، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌یی به ترتیب با ارزش‌های معاملاتی 27، 15، 14، 11 و 7 میلیارد تومان در رتبه‌های اول تا پنجم برترین‌های گروه صنعت قرار گرفتند.

دو گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری و عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم نیز به ترتیب با 3 و 3میلیارد تومان ارزش معاملاتی، رتبه‌های نهم و دهم را در این میان کسب کردند و 3و 2درصد از سهم کل را به خود اختصاص دادند. همچنین مجموع معاملات 11 گروه برتر صنایع فرابورسی در هفته‌یی که پشت سر گذاشتیم 119میلیارد تومان بود.

با پایان یافتن معاملات این هفته، ارزش کل مجموع بازارهای فرابورس تاکنون به 98هزار و 606میلیارد تومان رسیده‌ که در این میان بازار دوم با 41هزار و 963میلیارد تومان بیشترین ارزش بازار را با سهم 43 درصدی از ارزش کل داراست.

از رویدادهای مهم این هفته نیز می‌توان به قطعیت معامله عرضه یکجای 86.7درصد از سهام کنترلی شرکت سرمایه‌گذاری لقمان با نماد «سرمایه لقمان4» اشاره کرد. از سوی دیگر شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان در نماد «غشداب1» از بازار پایه توافقی انتقال یافت و این هفته نماد آن در بازار دوم گشایش شد.


عرضه‌های بورس کالا طی هفته گذشته

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در روز شنبه هفته گذشته، عرضه ۲۱هزار تن گندم خوراکی، یک‌هزار تن کنجاله سویا، ۴۰۰تن شکر سفید، یک هزار و ۱۰۰تن روغن خام سویا، ۱۵۰تن ذرت دانه‌یی و ۲۰۰تن جو دامی را تجربه کرد. همچنین در این روز ۱۴تن جو دامی و ۹هزار و ۶۹۴ تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی و به صورت فیزیکی و ۳۰هزار و۲۵۸تن ذرت دانه‌یی در قالب گواهی سپرده کالایی نیز در این تالار عرضه شد.


عرضه تختال و انواع ورق در تالار نقره‌ای

در روز دوشنبه تالار صنعتی و معدنی بورس کالای ایران، شاهد عرضه ۲۲هزار تن انواع محصولات شرکت فولادمبارکه اصفهان بود. طی این روز و در تالار محصولات صنعتی و معدنی ۲۰هزار تن تختالSM و۵۵۰تن ورق گرم C و ۵۵۰تن ورق گرم B و ۵۰۰تن ورق سرد B و ۲۰۰تن ورق قلع اندود و ۲۰۰تن ورق گالوانیزه تولیدی شرکت فولادمبارکه روی تابلوی عرضه رفت.


عرضه ۹۴هزار تن فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران در آخرین روز هفته گذشته، میزبان عرضه ۹۴ هزار و ۴۰۴تن انواع قیر، وکیو باتوم، مواد شیمیایی و گوگرد بود. طی این روز و در تالار صادراتی نیز ۷ هزار و ۱۰۰تن انواع قیر، گوگرد و عایق رطوبتی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر