رشد ۵۳۵ درصدی تامین مالی از طریق بازار سرمایه

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۶۰

رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس، میزان تامین مالی از طریق بازار سرمایه، ضریب نفوذ این بازار و حجم سرمایه‌گذاری خارجی را در سال‌های اخیر اعلام کرد.

به گزارش«تعادل» به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار، سعید فلاح‌پور گفت: میانگین تامین مالی از طریق بازار سرمایه در 5 سال اخیر معادل 39.8هزار میلیارد تومان بوده است؛ این درحالی است که تامین مالی از رقم 15.6هزار میلیارد تومان در انتهای سال ۱۳۹۱ به 99.1هزار میلیارد تومان در پایان آذر ۱۳۹۵ رسیده است.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این رقم بیانگر رشد ۵۳۵ درصدی است و در مجموع از سال ۹۲ تاکنون 284.6هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای توسعه بازار سرمایه و تقویت نقش آن در تامین مالی بنگاه‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف به‌ کارگیری ابزارهای مالی طراحی شده در سنوات قبل، طراحی ابزارهای جدید تامین مالی، جایگزینی تامین مالی بانک محور به تامین مالی از طریق بازار سرمایه، به‌ کارگیری سرمایه‌های خرد در پروژه‌های کلان و فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح سواد مالی علاوه بر اقدامات و فعالیت‌های روزمره خود نسبت به طرح‌ریزی و برنامه‌ریزی ۴۰ اقدام کلیدی و برجسته در ۵ محور توسعه بازار سهام، توسعه بازار صکوک، توسعه بورس‌های کالایی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بهبود زیرساخت‌ها کرده است.

فلاح‌پور با بیان اینکه میانگین اندازه بازار در 5 سال اخیر معادل 387.7هزار میلیارد تومان بوده است، گفت: این رقم از 244.5هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۳۹۱ به ۶،۳۲هزار میلیارد تومان در پایان ۹ماهه سال ۱۳۹۵ رسیده که امید است تا پایان سال جاری به عدد 688.1 هزار میلیارد تومان برسد.

عدد دست یافته در پایان آذر ماه سال جاری بیانگر تحقق ۹۲درصدی هدف‌گذاری انجام شده، خواهد بود.

وی سپس با اشاره به ارزش معاملات توضیح داد: میانگین ارزش معاملات طی 5 سال اخیر معادل 132.6هزار میلیارد تومان است. در ۹ماهه سال جاری این شاخص به ۱،۳۲هزار میلیارد تومان رسیده که تقریبا ۷۶درصد از هدف‌گذاری 174هزار میلیارد ریالی برای پایان سال ۱۳۹۵ محقق شده است.

رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: جمع ارزش معاملات بازار سرمایه از سال ۱۳۹۲ تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۵ نیز بالغ بر 623.4 هزار میلیارد تومان است که تقریبا 2.6برابر مجموع معاملات بازار سرمایه طی ۴سال قبل از آن بوده است.

به گفته فلاح‌پور، شاخص ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز که از مجموع تعداد کدهای سهامداری و تعداد صاحبان واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها به دست می‌آید از قریب به ۶/۵ میلیون نفر در ابتدای سال ۱۳۹۲ به بیش از ۱۰، ۶۴۶ و۱۴۲نفر تا پایان آذر ماه سال ۱۳۹۵ رسیده که در واقع از هدف‌گذاری برای سال جاری(۱۰میلیون نفر) فراتر رفته است.

توسعه بازار سرمایه حرفه‌یی از دیگر محورهایی بود که رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار به آن اشاره کرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس با اشاره به اینکه تعداد نهادهای مالی از ۲۹۹شرکت در پایان سال ۱۳۹۱ به ۴۸۱شرکت در پایان 9ماهه سال ۱۳۹۵ رسیده است، گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، پیش‌بینی می‌شود که این رقم در پایان سال جاری به ۵۳۸ شرکت برسد. وی خاطرنشان کرد: نهادهای مالی ازجمله زیرساخت‌های بسیار مهم توسعه بازار سرمایه محسوب می‌شوند که براساس ماده ۲۸ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب آذر ماه سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی تاسیس آنها منوط به ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است و فعالیت آنها تحت نظارت این سازمان صورت می‌گیرد.

عضو هیات‌مدیره سازمان بورس درباره سهم سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور در اوایل سال ۱۳۹۲ حدود 139.7میلیارد تومان بوده که این رقم در آذر ماه ۱۳۹۵ با ۷۸۲درصد رشد به 328.1میلیارد تومان رسیده است.

به گفته فلاح‌پور، ارزش روز صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز تا پایان آذر ماه ۱۳۹۵ معادل 24.61هزارمیلیارد تومان بوده که در مقایسه با عدد 2.4هزارمیلیارد تومانی در انتهای سال ۱۳۹۱ تقریبا ۵۲ برابر شده است.

رییس مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت‌وگو با «سنا» با اشاره به ۴۰ اقدام کلیدی و برجسته در بخش‌های پنجگانه گفت: بخش قابل توجهی از این اقدامات انجام و درحال پیگیری است که تصویب مقررات تاسیس و تشکیل، موسسات رتبه‌بندی و عملیاتی کردن آن، تدوین مقررات و اعطای نخستین مجوز انتشار اوراق رهنی(MBS)، تدوین مقررات و اعطای نخستین مجوز انتشار اوراق بهادار با نرخ سود شناور(مصون از تورم) و تدوین مقررات و اعطای نخستین مجوز صندوق‌های جسورانه(startup)ها ازجمله آنهاست.

وی یادآور شد: راه‌اندازی بازار نقد سکه طلا با ابزار گواهی سپرده کالایی، فرهنگ‌سازی، آموزش و ارائه سمینار برای افزایش تعداد شرکت‌های استفاده‌کننده از خدمات تامین مالی بازار سرمایه، پذیرش شرکت‌های تامین سرمایه در بورس، بهبود فرآیند پذیرش شرکت‌ها در بازارهای متشکل، اصلاح ساختار مالی شرکت‌های آسیب‌دیده از تحریم‌ها از طریق افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و توسعه مکانیسم قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی از دیگر اقدامات در این بخش است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر