افزایش نرخ طلا و ارز

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۵۷

گروه بانک و بیمه محسن شمشیری

قیمت انواع ارزهای معتبر در جریان معاملات روز پنج‌شنبه 16 دی 95 در بازار تهران افزایش یافت و نرخ دلار با ثبت 3965 تومان بار دیگر به‌تدریج به سمت 4 هزار تومان نزدیک می‌شود. به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد هر یورو 4260تومان و هر پوند انگلیس نیز 4900 تومان قیمت‌گذاری شد. درهم امارات 1108 تومان و لیر ترکیه 1160 تومان معامله شد.

قیمت اونس در بازار جهانی طلا روز جمعه به 1177 رسید که نسبت به روز چهارشنبه افزایش داشته است. بنابراین ‌هر گرم طلای 18 عیار در تهران نیز افزایش یافت و با قیمت 113 هزار و 794تومان معامله شد. همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به یک میلیون و 175 هزار تومان رسید.

در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم به یک میلیون و ۱4۰ هزار تومان رسید.

هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز 608 هزار تومان، ربع سکه ۳20 هزار تومان و سکه گرمی 208هزار تومان فروخته شد. سیدجلال ابراهیمی دبیرکل شورای بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اعلام کرد: بیشترین افزایش صادرات ترکیه به ایران به‌طور خاص، صادرات طلا بوده که در ۱۰ماهه گذشته رقمی نزدیک به یک‌میلیارد و ۶۹۵میلیون دلار افزایش صادرات طلای ترکیه به ایران بوده است. در ۱۰ماهه نخست سال ۲۰۱۵ صادرات طلا ترکیه به ایران رقمی معادل ۷۲۶میلیون دلار بوده اما در ۱۰ماهه اول سال ۲۰۱۶ این رقم به یک میلیارد و ۶۹۵ میلیون دلار رسیده است. در روزهای پایانی سال ۲۰۱۶، دلار که هفته‌ها در مدار صعودی سیر می‌کرد با توقف فعالیت در بازارهای مالی با ضعف مواجه شد و به سردی به استقبال کریسمس رفت.

به گزارش ایسنا، در هفته منتهی به ۳۰ دسامبر ۲۰۱۶، شاخص دلار تا 0.69درصد ارزش خود را از دست داد. روزهایی که هر چند برای این ارز آرام گذشت، اما در قیاس با هفته‌های قبل که دلار شاخص‌های صعودی ارزش را در بازارهای جهانی طی می‌کرد، دوره‌یی متفاوت داشت. این درحالی است که براساس آخرین اطلاعات منتشر شده بانک مرکزی از تحولات بازارهای جهانی ارزش ین ژاپن در برابر هر دلار تا 0.27درصد و ارزش فرانک سوییس در برابر هر دلار تا 0.75درصد تقویت شد. در مقابل، ارزش هر دلار در برابر یورو تا 0.61 و برابر پوند تا 0.49درصد تقویت شد.

در هفته گذشته با توجه به پیش رو بودن تعطیلات کریسمس و پایان سال میلادی، هفته کاری از تکاپوی قبلی برخوردار نبود و این مساله موجب کاهش قابل‌توجه حجم معاملات و سطح نقدینگی در بازار ارز شد.

از این رو در شرایط کم بودن نقدینگی بازار، دلالان اقدام به سودگیری از دلار که در بالاترین سطح خود قرار داشت، کردند. این اقدام باعث ضعیف شدن دلار در روزهای ابتدایی هفته قبل شد. این اتفاق در حالی برای دلار رخ داده که تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند نیروهای پیشران دلار در سال آینده میلادی و حداقل در ماه‌های نخست همچنان دلار را به سمت جلو هدایت کنند، بنابراین انگیزه چندانی برای فروش دلار بین سرمایه‌گذاران دیده نمی‌شود، به همین نسبت شانس سودگیری از دلار به صورت فروش و سپس خرید در قیمت‌های پایین چندان زیاد نیست.

با این حال براساس آنچه بانک مرکزی ایران اعلام کرده است، کاهش نرخ بازدهی اوراق قرضه امریکا نیز در کاهش تضعیف دلار در هفته آخر سال میلادی موثر بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر