اخبار کلان

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۵۳

افزایش ماهانه 3.3 میلیارد دلاری درآمد نفت

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه از افزایش ماهانه 3.3 میلیارد دلاری درآمد نفت در ماه‌های اخیر خبر داد که رشد ۴ برابری درآمد نفتی کشور را نشان می‌دهد. به گزارش تسنیم، افزایش فروش نفت خام یکی از دستاوردهای برجام از سوی مسوولان دولت یازدهم بارها اعلام شده است، هر چند وزرای اقتصادی همچنان از خشکسالی مالی و بدتر شدن اوضاع تامین مالی در سال جاری خبر می‌دهند.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه، روز گذشته در استان بوشهر اعلام کرده که «قیمت هر بشکه نفت که قبلا زیر 30 دلار بود اکنون به 50دلار افزایش یافته و این درحالی است که صادرات نفت از یک‌میلیون و 200 هزار بشکه به سبب تحریم‌های ظالمانه به بیش از 2 میلیون و 900 بشکه و میعانات گازی افزایش یافته است.» براساس اظهارات نوبخت، درآمد نفتی ماهانه کشور از حدود یک میلیارد دلار در قبل برجام (1.2میلیون بشکه*30 دلار*30 روز) به ماهانه 4.3میلیارد دلار (2.9میلیون بشکه*50 دلار* 30 روز) افزایش یافته است که علی‌الظاهر باید گشایش 4برابری در تامین بودجه دولت رخ دهد که این گشایش رخ نداده است. پیش از این علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد، درباره اینکه چرا باوجود افزایش قیمت و فروش نفت پس از برجام، مسوولان همچنان از خشکسالی مالی دم می‌زنند، گفته بود که دولت به‌دلیل وضعیت بد مالی در سال 94، درآمدهای سال جاری را در سال گذشته پیش‌خور کرده است.


واکنش یک نماینده مجلس به اوراق بدهی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، یکی از ایرادات لایحه بودجه سال 96 را مربوط به بازپرداخت بخشی از اوراق برای 5 سال آینده دانسته و گفته است که این بدهی متوجه دولت سیزدهم خواهد شد. سیدحسن حسینی ادامه داد که چون «نمی‌توان بدهی‌ها را به آینده موکول کرد و قطعا مجلس در این زمینه تصمیماتی اتخاذ می‌کند.» سیدحسن حسینی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به کسری تراز عملیاتی لایحه بودجه 96 و افزایش درآمدهای نفتی که انطباق با برنامه ششم و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد، تصریح کرد: ایرادات به کسری و افزایش درآمدهای نفتی در لایحه بودجه دولت وجود دارد و این موضوع پیچیدگی‌های خاصی داشته که نیاز به بررسی و توجه جدی مسوولان است. همچنین موضوع انطباق بودجه سال آینده با برنامه ششم از دیگر برنامه‌های مهم برای مجلس خواهد بود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه لایحه بودجه سال 96 حتی با لایحه برنامه ششم دولت هم انطباق ندارد، یادآور شد: دولت در لایحه برنامه ششم سهم صندوق توسعه ملی را 30درصد پیش‌بینی کرده بود، اما می‌بینیم در لایحه بودجه 96 این سهم را به 20درصد کاهش داده است و معتقدم از مقام معظم رهبری اذن داشته، اما هنوز مجلس برای این موضوع تصمیمی نداشته است. این نماینده مجلس با بیان اینکه دولت برای پرداخت بخشی از مطالبات و بدهی‌های خود به انتشار اسناد و اوراق مالی روی آورده است، گفت: با این شیوه دولت به جای استقراض از بانک مرکزی از اسناد اسلامی استفاده خواهد کرد، اما دولت کماکان به نظام بانکی و پیمانکاران بدهکار خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات لایحه بودجه سال 96 مربوط به بازپرداخت بخشی از اوراق برای 5سال آینده است که متوجه دولت سیزدهم خواهد بود. بنابراین نمی‌توان بدهی‌ها را به آینده موکول کرد و قطعا مجلس در این زمینه تصمیماتی اتخاذ می‌کند. حسینی با اشاره به وابستگی بودجه به نفت عنوان کرد: این وابستگی بیش از گذشته بوده و حتی با نگاه دولت مغایرت دارد. پیش‌بینی رشد 7.6درصدی اگر مانند رشد سال جاری باشد که بخش اعظم آن از نفت است، قابل‌قبول نبوده و آن را رشد واقعی نمی‌دانیم، بلکه این رشد نفتی تلقی می‌شود. بنابراین با کاهش وابستگی به نفت و ارتقای سطح تولید در سایر بخش‌ها نظیر صنعت، کشاورزی، خدمات و ارتقای سطح تراز تجاری رشد واقعی رخ خواهد داد. به گفته این نماینده مجلس، دولت باید برای کاهش تراز عملیاتی و درآمدهای نفتی به پایدار‌سازی و توسعه منابع مالیاتی روی بیاورد. البته در حوزه مالیات نیز افزایش 22درصدی مشاهده شده، اما اگر در چنین وضعیتی مالیات‌ها رشد کند تورم قابل کنترل نخواهد بود، بنابراین باید منتظر بهبود وضعیت اقتصادی یا شناسایی فرار مالیاتی برای ارتقای سطح درآمدهای این بخش باشیم.


اراده دولت بر ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان

معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان امور اداری و استخدامی گفت: اراده جدی دولت بر ایجاد منطقه آزاد بانه و مریوان است و انتظار داریم مجلس همراهی جدی‌تری با دولت و مردم مناطق مرزی داشته باشد. به گزارش ایرنا، جمشید انصاری در جریان سفر به مریوان و در مسجد روستای «کولان» افزود: استان کردستان از هم‌اکنون فعالیت‌های طراحی، مطالعاتی، جانمایی و مکان‌یابی منطقه آزاد را آغاز کند تا پس از تصویب در مجلس مشکلی در شروع فعالیت‌ها وجود نداشته باشد. وی اظهار کرد: ایجاد منطقه آزاد در بانه و مریوان این مناطق را از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی دگرگون و متحول می‌کند. او با اشاره به دلایل سفر خود به کردستان گفت: پیشرفت برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کردستان را 2ماه یک‌بار به‌صورت حضوری مورد بررسی قرار می‌دهیم. وی ادامه داد: چنانچه نیاز به پیگیری‌هایی در سطح ملی داشته باشد آن را در هیات دولت پیگیری می‌کنیم. رییس سازمان امور اداری و استخدامی افزود: هدف اصلی بررسی در مورد مسائل تامین آب استان کردستان در بخش آب شرب، کشاورزی و مورد نیاز صنعت بود که تصمیمات خوبی در شورای اقتصاد مقاومتی استان صورت گرفت. انصاری در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مردم روستای «کولان» مریوان اظهار کرد: در طول سال‌های پس از انقلاب تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا زیرساخت‌های لازم برای فعالیت اقتصادی مردم مرزنشین ایجاد شده و نیازهای فرهنگی و اجتماعی مردم برآورده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر