پرونده برادران و رشدهای کم‌ارتفاع

۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۳۸

شمار سخنرانی‌های حسن روحانی، رییس قوه مجریه و صادق آملی‌لاریجانی، رییس قوه مقننه درباره کارنامه قوه تحت اداره دیگری روندی فزاینده را تجربه می‌کند. نقطه مشترک در میان سخنرانی‌های روحانی و آملی‌لاریجانی شفافیت‌ مالی دیگر قوه است. روحانی باور دارد برای اینکه شفافیت مالی پدیدار شود، حاضر است سامانه‌یی تاسیس و حساب و کتاب دولت را در آن ثبت و برای اطلاع‌ افکار عمومی منتشر کند به شرط اینکه قوه قضاییه نیز چنین کند. این سخن رییس دولت البته با واکنش منتقدان دولت مواجه شده و سیلی از انتقادها نسبت به رییس دولت در جریان است که اگر قرار است شفافیت مالی رخ دهد باید به طور مثال پرونده‌ بردار رییس دولت نیز آشکار شود. این خواسته درحالی مطرح می‌شود که طرفداران دولت نیز به پرونده برادر رییس قوه قضاییه اشاره کرده‌اند و رییس قوه قضاییه اتفاقا گفته که مشکلی وجود ندارد که پرونده برادرش که چند سال پیش از سوی محمود احمدی‌نژاد برملا شد، دنبال شود.

این مجادله در بالاترین سطح اداره‌کنندگان جامعه برای شفافیت البته در شرایط عادی می‌تواند قوت نظام باشد و شهروندان را نسبت به ژرفای پدیده‌ها آگاه کند تا اعتمادسازی افزایش یابد. اما درخواست برای رسیدگی به پرونده برادران روسای دو قوه همچنین آشکارسازی رفتار مالی دو قوه اگر ادامه یابد و زودتر پایان نیابد، می‌تواند پیامدهای ناخوشایندی بر کسب و کار مردم همچنین اقتصاد کلان بر جای بگذارد و شرایط را از آنچه هست، بدتر کند.

پیامد نخست ادامه مجادله بی‌نتیجه و تشدید آن از سوی افراد و احزاب طرفدار دولت و منتقدان دولت که پشت رییس قوه قضاییه پنهان می‌شوند، فضای سرد و یخ‌زده سرمایه‌گذاری را بدتر خواهد کرد. انجماد سرمایه‌گذاری از سوی ایرانیان مستعد سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاران بین‌المللی پیش شرط عبور از دشواری رشدهای کم‌ارتفاع را سخت‌تر خواهد کرد.

ادامه مجادله میان منتقدان سرسخت دولت و هواداران دولت در این زمین بازی و غبارآلود شدن فضای کسب و کار پیامدهای بلندمدت‌تر و ترسناکی خواهد داشت که باید از آن اجتناب کرد. به نظر می‌رسد، شفافیت مالی به مثابه عنصری بسیار سرنوشت‌ساز در این روزها باید در جاهایی مثل بانک‌ها، بازار سرمایه، بازار کالا و مبادله انرژی میان غول‌ها باشد تا کارها روال منطقی و پیش برنده داشته باشد.

صاف کردن راه اقتصاد با ابزار سیاست، هنری است که سیاستمداران امروز دنیا قول آن را به مردم می‌دهند تا راه برای کسب و کار روان و مهیا باشد.

در ایران متاسفانه چندین دهه است که سیاستمداران برای پیروزی بر رقبا بر نقاط ضعف اقتصادی دولت‌های مستقل از آن استفاده می‌کنند. در آستانه انتخابات آتی و در شرایطی که در بهار امسال رقابت شدید در این باره پدیدار خواهد شد باید تعامل منطقی جایگرین تقابل بازدارنده شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر