اجرای 170 طرح آبی با مشارکت بخش خصوصی

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۲۵


ایرنا| مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و گسترش مشارکت بخش غیردولتی آبفای کشور گفت: بیش از 170طرح به ارزش بیش از 7هزار میلیارد تومان از سال 1389 تاکنون با مشارکت بخش خصوصی برای توسعه و تاسیس آب شیرین‌کن‌ها، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و خطوط انتقال آب در کشور اجرا شده است.

سیدحمیدرضا کشفی افزود: در چند سال گذشته به دلیل محدودیت اعتبار و تعدد طرح‌ها، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با کندی در اجرا یا تکمیل طرح‌ها روبه‌رو بود که در برخی موارد آنها را از حالت اقتصادی بودن خارج می‌کرد. به گفته این مسوول از سال 1389 این شرکت مصمم شد با استفاده از شیوه‌های نوین تامین مالی، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را برای اجرای طرح‌ها به خدمت بگیرد. وی اعلام کرد: تاکنون بخشی از طرح‌های آب شیرین‌کن به میزان 400هزار مترمکعب در شبانه‌روز و شیوه BOO (بی او او) با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرا شده و خرید تضمینی آب از سرمایه‌گذاران انجام می‌شود. کشفی افزود: با تصمیم دولت از این پس هیچ پول و اعتباری به جز خرید تضمینی آب برای فرآیند شیرین‌سازی آب در اختیار وزارت نیرو قرار داده نمی‌شود. به گفته وی، بیشتر سرمایه‌گذاران در این طرح‌ها ایرانی هستند اما محدودیتی برای حضور خارجی‌ها وجود ندارد. کشفی ادامه داد: در مرحله بعد، ساخت تصفیه‌خانه‌های آب با مشارکت بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت که بر این اساس تاکنون 2هزار و 500 میلیارد تومان قرارداد BOT

(بی. او. تی) با بخش خصوصی امضا شده است. مدیرکل دفتر تجهیز منابع مالی و گسترش مشارکت بخش غیردولتی آبفای کشور گفت: طرح‌های فاضلاب در مناطق شهری و روستایی یا آغاز نشده است (به سبب ضربات جبران‌ناپذیر به محیط زیست) یا برای تکمیل آنها با مشکل روبه‌رو هستیم. کشفی افزود: شیوه«بیع متقابل» برای نخستین ‌بار در جهان برای اجرای طرح‌های فاضلاب ایران به کار گرفته شد که بر پایه آن، صنایع در ساخت و تکمیل تاسیسات تولید پساب تصفیه شده تصفیه‌خانه‌ها سرمایه‌گذاری و در عوض به اندازه سرمایه‌گذاری خود از پساب تولیدی به صورت رایگان استفاده می‌کنند. وی گفت: تاکنون بیش از 5 هزار میلیارد تومان طرح به این شیوه در صنایع، نیروگاه‌ها و کشت و صنعت‌های بزرگ واقع در دشت‌های مرکزی کشور یعنی یزد، کرمان، اصفهان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و اطراف تهران سرمایه‌گذاری شده و مذاکره برای اجرای 60قرارداد دیگر نیز آغاز شده است. این مسوول اعلام کرد: سال آتی یک‌صد طرح به این شیوه‌ها به ارزش 50 هزار میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی به ویژه در مناطقی که با مشکل تامین آب روبه‌رو هستند به مزایده گذاشته می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر