تعهد نفتی عراق از جیب اقلیم کردستان

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۲۴

گروه انرژی|

به نظر می‌رسد، مناقشه میان حکومت مرکزی عراق و مقامات اقلیم کردستان بر سر سهم عراق از کاهش تولید اوپک وارد مجراهای تازه‌یی شده است. برخی بر این باور هستند که حکومت مرکزی عراق در پی این است که بخشی از سهم 200هزار بشکه‌یی خود از برنامه کاهش تولید نفت خام اوپک را بر دوش اقلیم کردستان بیندازد. به همین واسطه آنها در تلاش هستند، اعلام کنند این عراق نیست که از تعهد خود تخطی می‌کند بلکه اقلیم کردستان مطابق بودجه عمل نکرده است.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق دیروز اعلام کرد که اقلیم کردستان از زمان تلاش عراق برای تطابق با برنامه کاهش تولید نفت خام اوپک درحال صادر کردن مقداری نفت خام است که از حد مجاز این اقلیم در بودجه بیشتر محسوب می‌شود.

به گزارش«تعادل» به نقل از رویترز، سهم عراق از توافق اوپک برای کاهش تولید نفت خام در ماه نوامبر معادل 200هزار بشکه بوده است. العبادی اما می‌گوید:«اقلیم بیش از 17درصدی که در بودجه به آن اجازه داده شده است، نفت خام تولید می‌کند». صادرات نفت اقلیم کردستان برای سال‌های طولانی محل مناقشه میان حکومت مرکزی در بغداد و اقلیم کردستان بوده است. مقامات اقلیم کردستان هنوز آمار دقیق صادرات این منطقه در ماه دسامبر را منتشر نکرده‌اند اما وزیر منابع طبیعی عنوان کرده که آنها در ماه نوامبر از طریق بندر جیحان ترکیه روزانه 587 هزار و 646 بشکه نفت خام صادر کرده‌اند.

بودجه سال 2017 عراق در شرایطی نگاشته شده که یکی از احزاب کلیدی کرد آن را تحریم کرده بود. در بودجه به منطقه خودمختار اجازه داده شده که روزانه 250هزار بشکه نفت خام از مناطق تحت کنترل خود صادر کند. این آمار شامل میدان مورد مناقشه کرکوک که توسط نیروهای کرد کنترل شده اما اجرایی شدن آن از طریق شرکت ملی نفت عراق انجام می‌شود، نیست.

اقلیم کردستان در سال 2013 خط لوله‌یی برای انتقال نفت خام خود از طریق ترکیه و بدون موافقت حکومت مرکزی عراق احداث کرد. به گزارش«تعادل» پیش از این جبار اللعیبی، وزیر نفت عراق با اعلام این موضوع که منطقه کردستان نیز جزیی از عراق محسوب می‌شود، اعلام کرده ‌بود که شرکت‌های نفتی فعال در مناطق کردنشین نیز توافق کرده‌اند که تولید خود را کاهش دهند. اللعیبی که در جریان نشست کشورهای عرب صادرکننده نفت موسوم به OAPEC در مصر سخن می‌گفت اظهار کرده ‌بود که قاطبه شرکت‌های بین‌المللی نفتی فعال در منطقه کردستان برای عملیاتی کردن توافق اوپک به کاهش صادرات خود تعهد خواهند داد.

در ادامه اما مشخص شد که نظر کردها با نظر آقای اللعیبی متفاوت است. هفته گذشته در همین زمینه پایگاه خبری روداو نوشت که یک مقام رسمی حکومت خودمختار کردستان ادعاها در رابطه با تمایل این منطقه برای پیوستن به توافق اوپک مبنی بر کاهش تولید را رد کرد. دلشاد شعبان، معاون سرپرست کمیته انرژی و منابع طبیعی در پارلمان کردستان عراق در این رابطه اظهار کرد:«منطقه کردستان عراق همچون گذشته به صادرات نفت خود ادامه خواهد داد و تاکنون تصمیمی برای همراهی با توافق اوپک مبنی بر کاهش صادرات اتخاذ نکرده است». یک مقام کرد در ادامه به الزام‌آور نبودن تعهدات اوپک برای حکومت کردستان اشاره و بیان کرد که کردستان عراق عضو اوپک نیست و درحال حاضر نیز هیچ توافقی با بغداد در راستای اجبار به پذیرش این توافق صورت نگرفته است. وی افزود:«تنها یک راه برای تعهد حکومت خودمختار کردستان برای کاهش صادرات وجود دارد و آن در صورتی است که توافقی در این راستا با بغداد صورت بگیرد. اتفاقی که البته بعید است، بیفتد».

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر