روی خط خبر

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۲۱

اضافه شدن 28 گمرک کارشناسی مجازی

گروه تجارت تعداد گمرکاتی که در آنها کارشناسی اظهارنامه‌ها به صورت مجازی انجام می‌شود با اضافه شدن 28گمرک جدید به 72گمرک افزایش یافت. یکی از اقدامات مهم گمرک در الکترونیکی کردن فرآیندهای گمرکی، موضوع کارشناسی متمرکز یا Expert Pool است. در گذشته بین کارشناس و ارباب‌رجوع ارتباط مستقیم در گمرکات وجود داشت که این امر فساد را در سیستم اداری افزایش می‌داد. اما با راه‌اندازی کارشناسی متمرکز (مجازی) در گمرک ایران، بعد از اینکه اشخاص اظهارنامه را ارائه می‌کنند، کار کارشناسی بدون ارتباط مستقیم میان کارشناس و ارباب‌رجوع در اسرع‌وقت به صورت مجازی انجام می‌شود. با اجرای چنین سامانه‌یی همه گمرکات کشور در قالب یک گمرک دیده می‌شوند و بخش عظیمی از کارها به‌صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد و از نیروهای کارشناسی در تمام گمرکات به نحو شایسته و بهینه‌یی در فضای مجازی استفاده و از بسیاری خطاها، تخلفات و مراجعات بی‌مورد جلوگیری می‌شود. با این طرح توزیع اظهارنامه‌ها در گمرکات جهت کارشناسی مجازی براساس تخصصی بودن گمرکات کشور صورت گرفته و بر این اساس اظهارنامه‌های گمرکات تخصصی صرفا به کارشناسان مجازی مستقر در سایر گمرکات تخصصی ذی‌صلاح ارجاع می‌شود. در صورت نیاز کارشناس به رویت نمونه کالا، مراتب را از سوی کارشناس مجازی به گمرک محل اظهار گزارش می‌کند تا موارد درخواستی توسط ایشان انجام و نتیجه به کارشناس مجازی اولیه (مستقر در دیگر گمرکات) گزارش ‌شود. در روزهای اخیر 28 گمرک در سراسر کشور به طرح کارشناس مجازی اضافه شدند که اسامی این گمرکات بدین شرح است: منطقه آزاد حسن‌رود، بازارچه کوهک- سراوان، بازارچه میرجاوه، پیرانشهر، منطقه ویژه سلفچگان، پرویزخان، منطقه ویژه بوشهر2، یزد، منطقه ویژه یزد، منطقه ویژه دوغارون، ساری، بازارچه پیشین، سرو، میلک، مهران، تبریز، ماهیرود، منطقه ویژه کاوه، خسروی، منطقه ویژه بم، بیله سوار، کرمانشاه، منطقه آزاد چابهار، منطقه ویژه نوشهر، حوزه3 امانات پستی فرودگاه امام (ره)، بجنورد، بازارچه ریمدان.


افزایش همکاری‌های

بازرگانی ایران و چک

گروه تجارت سفیر جمهوری چک در ملاقات با رییس اتاق تهران بر آمادگی همکاری و تعامل سفارتخانه این کشور و بخش بازرگانی آن با اتاق تهران برای تقویت مناسبات اقتصادی بنگاه‌های دو کشور تاکید کرد. اسوا پپلوک چومبا در حالی به همراه رایزن بازرگانی سفارت جمهوری چک به دیدار مسعود خوانساری آمد که اتاق تهران در تدارک اعزام یک هیات بلندمرتبه تجاری به پراگ تا کمتر از یک ماه دیگر است. سفیر چک در این دیدار با اشاره به رفت‌وآمد چندین هیات اقتصادی میان دو کشور پس از امضای توافق هسته‌یی سال گذشته گفت: علاوه بر آنکه صاحبان کسب‌وکار در دو کشور از بازگشایی مناسبات دو طرف استقبال بالایی کرده‌اند، رفت‌وآمد مقامات سیاسی نیز طی این مدت تشدید شده است و این اتفاقات نوید گسترش همکاری‌های گسترده اقتصادی را می‌دهد. وی با اشاره به برگزاری نخستین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و جمهوری چک که آذرماه امسال در پراگ برگزار شد، افزود: در این اجلاس دو کشور به توافقات اقتصادی مهم از جمله سرمایه‌گذاری مشترک دست پیدا کردند. سفیر جمهوری چک با بیان اینکه مانع جدی بر سر توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور تعاملات بانکی است، گفت: برای رفع این مشکل نیز مقامات بانکی و پولی دو کشور مذاکراتی داشته‌اند و امیدواریم توافقات به دست آمده در این زمینه هرچه سریع‌تر نهایی شود. مسعود خوانساری نیز در این دیدار با اشاره به میزبانی اتاق تهران طی یک‌سال گذشته از چندین هیات تجاری از جمهوری چک گفت: سابقه همکاری‌های صنعتی دو کشور به بیش از نیم قرن می‌رسد و پیوند نزدیکی میان صنایع مختلف دو کشور برقرار است.


برنامه 10 ساله صنعت سنگ تدوین می‌شود

فارس دبیر انجمن سنگ با تشریح جزییات جلسه فعالان صنعت سنگ با وزیر صنعت گفت: در این جلسه قرار شد با تشکیل جلسات شورای سیاست‌گذاری صنعت سنگ، برنامه 10ساله این صنعت تدوین شود تا برای تولید و صادرات سیاست‌گذاری مشخصی داشته باشیم. احمد شریفی با اشاره به اینکه موضوع وضع عوارض برای صادرات سنگ‌های تزیینی یکی از محورهای جلسه تولیدکنندگان با وزیر صنعت بود، گفت: وزیر صنعت حدود 2ماه پیش در نامه‌یی به نوبخت، رییس سازمان مدیریت موضوع وضع عوارض برای سنگ تزیینی صادراتی را مطرح کرد که با توجه به نبود ظرفیت کافی برای فرآوری این سنگ‌ها، تولیدکنندگان نسبت به این پیشنهاد وزیر معترض شدند و همین مساله در جلسه با نعمت‌زاده مورد بحث قرار گرفت. وی توضیح داد: در شرایطی که واحدهای فرآوری سنگ به میزان کافی و با تکنولوژی روز در کشور وجود ندارد، وضع عوارض صادرات سنگ کوپ به ضرر صنعت سنگ است و علاوه بر تعطیلی معادن سنگ تزیینی باعث تعطیلی واحدهای فرآوری سنگ نیز خواهد شد.


90 درصد اهداف طرح رونق واحدهای صنعتی محقق شد

گروه صنعت معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: 90درصد طرح رونق واحدهای تعطیل و نیمه‌تعطیل با تلاش جهادی دولت تدبیر و امید در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محقق شده است. غلامرضا سلیمانی افزود: 16هزار میلیارد تومان تسهیلات طی سال جاری برای تامین سرمایه در گردش واحدهای صنعتی کشور اختصاص یافته است. وی تصریح کرد: تاکنون 19 هزار و 700 طرح صنعتی در طرح رونق واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل تسهیلات فعال‌سازی دریافت کرده‌اند و همچنین باقیمانده طرح‌های نیمه تعطیل و تعطیل تا پایان بهمن ماه سال جاری تسهیلات رونق تولید دریافت می‌کنند. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی گفت: دولت در این زمینه بعد از اتمام طرح رونق تولید، طرح رونق صنوف را برنامه‌ریزی کرده است. سلیمانی اضافه کرد: 600هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که با تقویت این واحدها گام خوبی در زمینه اقتصاد مقاومتی برداشته می‌شود. وی بیان کرد: 389 خوشه صنعتی در کشور شناسایی شده که برنامه توسعه‌یی 114خوشه انجام شده که 15خوشه صنعتی در استان کرمان شناسایی و از این تعداد 4خوشه تکمیل شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر