ویترین تبلیغات و بازاریابی خاورمیانه

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۹۹

گروه بنگاه‌ها شهاب‌الدین قیداری

«ویترین فعل و انفعالات صنعت تبلیغات و بازاریابی در خاورمیانه» این عین عباراتی است که محمد حیدری، مدیرکل تبلیغات معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته در جریان گفت‌وگو با خبرنگار تعادل درباره این نمایشگاه مطرح می‌کند. نمایشگاهی که قرار است تصویری متفاوت از فرصت‌ها و امکانات پیش‌روی این صنعت تاثیرگذار در کشورمان ارائه کند و چشم‌اندازی تازه از افق‌های صادراتی این صنعت پیش‌روی اقتصاد ایران بگشاید. همزمان با برگزاری این نمایشگاه، صدها شرکت داخلی و خارجی از ایران و ۱۲ کشور خارجی، جدیدترین روش‌ها، فنون، تکنولوژی‌ها و صنایع مرتبط با بازاریابی و تبلیغات را در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند. با توجه به این واقعیت که یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار و تبلیغات است و موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی، سازمان‌ها و شرکت‌ها نیز در گرو فعالیت‌های تبلیغاتی آنهاست، در جریان این گزارش میدانی از نمایشگاه سیزدهم تلاش خواهیم کرد تا نوری به چشم‌اندازها و مشکلات پیش‌روی تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته بتابانیم.


رونمایی از ظرفیت تبلیغات کشور

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته از روز گذشته با حضور صدها شرکت داخلی و خارجی در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران گشایش یافت.

به گزارش «تعادل» آیین افتتاحیه این نمایشگاه با حضور محمد حیدری، مدیرکل تبلیغات معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. بیش از 300 شرکت داخلی و 60 شرکت خارجی از کشورهای ترکیه، ژاپن، چین، کره جنوبی، ایتالیا، آلمان، سوییس، تایوان، فرانسه، امارات عربی متحده، اسپانیا و بلژیک جدیدترین روش‌ها، فنون تکنولوژی و صنایع مرتبط با بازاریابی و تبلیغات را در این نمایشگاه در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند.

رونمایی و ثبت اختراع نخستین دستگاه

«سی‌.ان‌.سی» (برش فوم تولید داخلی 5 محوره)، رونمایی از جدیدترین دستگاه چاپ روی اجسام سخت و با کیفیت، با ضخامت 10 سانتی‌متر و نمایش جدیدترین ماشین عرض 5متر «یو وی» سازگار با محیط‌زیست ازجمله برنامه‌های این نمایشگاه است.

به گفته مدیر نمایشگاه، بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است چند هیات بازرگانی از کشور‌های عراق، امارات‌متحده عربی، افغانستان، کویت، هندوستان، پاکستان، کره جنوبی و تایوان با حضور در این نمایشگاه ضمن بازدید از غرفه‌ها و سالن‌ها با شرکت‌های ایرانی وارد مذاکره شوند.

مدیرکل تبلیغات معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از افتتاح این نمایشگاه از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و در جریان روند فعالیت‌های برخی شرکت‌ها قرار گرفت. حیدری در جریان گفت‌وگو با «تعادل» با اشاره به ظرفیت‌های این نمایشگاه گفت: واقعیت آن است که امروز تبلیغات، نقش تاثیرگذاری در رونق تولید و افزایش دامنه‌های صادراتی کشور دارد. این نقش جدای از ویژگی‌هایی است که این صنعت در حوزه‌های فرهنگی و سبک زندگی برخوردار است. در جریان بازدید از نمایشگاه، نشانه‌های روشنی از جهش این صنعت در کشورمان مشاهده کردم. مدیرکل تبلیغات معاونت امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: معتقدم این نمایشگاه با توجه به استقبال شرکت‌های داخلی و خارجی می‌تواند به‌عنوان ویترین صنعت تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته در خاورمیانه مطرح شود؛ دستاوردی که بعد از اجرایی شدن برجام در کشورمان تحقق یافته است. رویکرد دولت و وزارت ارشاد از فعالان این حوزه همواره رویکرد حمایتی است و به نظرم چشم‌انداز روشنی پیش‌روی این صنعت وجود دارد.

سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته در فضایی بیش از 25 هزار مترمربع در 9 سالن و چند غرفه در فضای باز برپا شده که خدمات و صنایع تبلیغاتی محیطی، محاطی، دیجیتالی و رایانه‌یی، خدمات و محصولات انواع چاپ، ملزومات چاپ و فناوری ارتباطات را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.


اتلاف وقت در گمرک

اما با عبور از صحبت‌های مسوولان اجرایی، باید دید در زیر پوست نمایشگاه تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته چه می‌گذرد و تولید‌کنندگان درباره چالش‌های پیش‌روی این صنعت چه دیدگاهی دارند. حضور چشمگیر شرکت‌های چینی در نمایشگاه امسال ازجمله موضوعاتی است که در بدو حضور در نمایشگاه توجه مراجعه‌کنندگان را به خود جلب می‌کند. چهره‌های چینی در اکثر غرفه‌ها نشان‌دهنده این واقعیت است که سهم قابل توجهی از بازار تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته کشورمان با استفاده از فناوری‌های چینی تنظیم و اجرایی شده است. بعد از افتتاح نمایشگاه تلاش می‌کنم تا با برخی از غرفه‌داران این نمایشگاه صحبت کنم. نخستین چهره‌یی که باب گفت‌وگو با او را باز می‌کنم عابد، مدیرعامل شرکتی با عنوان تجارت گران الوند طلایی است که در نمایشگاه سیزدهم شرکت کرده است. عابد در تشریح فضای کلی این نمایشگاه می‌گوید: «این سیزدهمین دوره برگزاری این نمایشگاه است، اما هنوز مشکلات فراوانی در فضای کلی سرویس‌دهی به مخاطبان و غرفه‌ها وجود دارد که بخشی از آن طبیعی است و امیدواریم در سال‌های آینده رفع شود. این نمایشگاه فرصتی است برای ارائه آخرین دستاوردهای صنعت تبلیغات، بازاریابی و صنایع وابسته؛ ضمن اینکه بحث انتقال فناوری هم در این نمایشگاه به صورت برجسته دنبال می‌شود.» از این فعال صنعت چاپ می‌خواهم که درباره مشکلات کلان حوزه فعالیتش صحبت کند که در پاسخ می‌گوید: «این شرکت در حوزه دستگاه‌های چاپ و مواد مصرفی تبلیغات فعالیت می‌کند؛ مشکلات عمده و برجسته ما در کمرگ و در زمان انتقال مواد اولیه و تکنولوژی‌های مصرفی است. در وهله اول گمرک زمان زیادی را برای ترخیص کالا و مواد مورد نیاز ما صرف می‌کند و این اتلاف وقت هزینه‌های بسیاری را به دوش فعالان این بخش وارد می‌کند.»


انتقال فناوری از نتایج برجام است

عابد در ادامه می‌گوید: «در کنار بحث زمان، نحوه اخذ مجوزهای مورد نیاز در گمرک و سایر نهادهایی که به نوعی در این زمینه فعال هستند، مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند. معمولا فعالان این بخش مجوزهای مورد نیاز کسب و کار خود را باید از ارگان‌های مختلف که از نظر ماهوی با هم تفاوت دارند، اخذ کنند؛ ارگان‌هایی مانند وزارت ارشاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و...» از این فعال صنعت تبلیغات درباره تفاوت‌های بازار کسب و کار در بعد از برجام می‌پرسم که می‌گوید: «تفاوت‌های برجام بیشتر در بخش ارتباطات و انتقال فناوری برجسته است، اما در زمینه رونق کسب و کار هنوز توقعات برآورده نشده است. به نظرم دولت به تنهایی نمی‌تواند تمام بار اقتصاد و معیشت مردم را به دوش بکشد و سایر مسوولان هم باید به دولت کمک کنند. در حالی که کشور نیازمند آرامش و ثبات است، هر روز که روزنامه‌ها و رسانه‌ها را باز می‌کنیم درباره اختلافات میان مسوولان ارشد کشور مطلب منتشر می‌کنند، این چالش‌های مسوولان تاثیر مستقیم خود را روی اقتصاد، صادرات، تولید و... می‌گذارد.»

عابد در پایان به این نکته اشاره می‌کند: «در حال حاضر روی احداث یک کارخانه برای تهیه برخی مواد مورد نیاز صنعت چاپ کار می‌کنم. در منطقه آزاد سلفچگان مکان‌یابی کرده‌ایم و به زودی این کارخانه را احداث می‌کنم. مطالبه ما از سیستم مدیریتی کشور این است که اگر باری از روی دوش تولیدکننده بر نمی‌دارند، حداقل باری بر دوش او نگذارند. ما به خاطر عشق به کشورمان به دنبال سرمایه‌گذاری در کشور هستیم و امیدواریم مسوولان هم از ما حمایت کنند.»


حلقه مفقوده واسطه‌های ایرانی

دومین سوژه این گزارش، یکی دیگر از تولید‌کنندگان عرصه تبلیغات و بازاریابی است. محمد کاملی به محض اینکه متوجه می‌شود در حال تهیه گزارش هستیم، از ما می‌خواهد که اظهاراتش را منعکس کنیم؛ شاید گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات پیدا شود. این فعال اقتصادی با اشاره به حضور گسترده شرکت‌های چینی در نمایشگاه امسال به این نکته اشاره می‌کند که جای واسطه‌های ایرانی در تعاملات با چینی‌ها خالی است. کاملی در ادامه می‌گوید: «اینکه شرکت‌های چینی در نمایشگاه حضور گسترده‌یی دارند، اتفاق مثبتی است که ما هم از آن استقبال می‌کنیم و امیدواریم سایر کشورهای اروپایی و کشورهای پیشرو هم در این نمایشگاه شرکت کنند، اما به نظرم مسوولان باید نظامی را طراحی کنند که امکان تعاملات سازنده و برد، برد میان شرکت‌های ایرانی و برندهای چینی ایجاد شود. اینکه فضای نمایشگاه را در اختیار چینی‌ها قرار دهیم و ارتباط پایداری برای انتقال دانش و تکنولوژی ایجاد نکنیم، فایده‌یی برای اقتصاد ایران نخواهد داشت.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر