ادعای هک رایانه‌های حزب دموکرات امریکا رد شد

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۹۷

زد دی نت| با وجود هفته‌ها ادعا در مورد دخالت دولت روسیه در هک کردن رایانه‌های ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون و همین طور رایانه‌های کمیته ملی دموکراتیک، هیچ‌گونه شواهدی که این ادعا را ثابت کند به دست نیامده است.

دموکرات‌ها و شخص اوباما در روزهای اخیر به همین علت بارها به پوتین و دولت روسیه حمله کرده بودند و تلاش کرده بودند به همین بهانه اعتبار ترامپ را مخدوش کنند. اما وزارت امنیت داخلی امریکا و اف‌بی‌ای در تحقیقات مشترک خود نتوانستند هیچ ردپایی از روس‌ها در این اقدامات هکری بیابند و موضوع را از لحاظ فنی ثابت کنند.

بر اساس گزارش مشترک این دو نهاد اطلاعاتی امریکا در مورد حملات سایبری روسیه که از آدرس https: //www. us-cert. gov/security-publications/GRIZZLY-STEPPE- Russian-Malicious-Cyber-Activity در دسترس است، به هیچ عنوان نمی‌توان ثابت کرد که روس‌ها در حملات هکری یاد شده نقش داشته‌اند.

این در حالی است که اوباما رییس‌جمهور امریکا در هفته گذشته به همین علت تعدادی از دیپلمات‌های روس را اخراج کرد و حالا به نظر می‌رسد دولت امریکا بعد از این همه جار و جنجال تنها یک رسوایی جدید برای خود رقم زده است.

در حملات یاد شده که به Grizzly Steppe مشهور شده است از روش مشهور فیشینگ استفاده شده که در قالب آن ایمیل‌هایی با ظاهری رسمی برای مخاطبان ارسال می‌شود و ادعا می‌گردد این ایمیل‌ها از طرف سازمان‌های معتبر رسمی ارسال شده‌اند.

معمولا این ایمیل‌ها حاوی لینک‌هایی هستند که با کلیک کردن بر روی آنها کاربر به شیوه‌های مختلف به درج اطلاعات خصوصی خود ترغیب می‌شود. همچنین ممکن است با کلیک بر روی لینک ارسالی گوشی یا رایانه کاربر به انواع بدافزار آلوده شود. در ادامه هکرها می‌توانند از همین طریق اطلاعات مورد نظرشان را سرقت کنند و به دیگر رایانه‌ها نفوذ کنند.

بررسی آلودگی‌های بدافزاری که از همین طریق به وجود امده هم ثابت می‌کند موضوع ربطی به روس‌ها نشده و هیچ شواهدی دال بر دخالت روس‌ها در طراحی و انتشار بدافزارهای یاد شده به دست نیامده است. نرم‌افزار حمله‌یی که در جریان این تحقیقات شناسایی شده P. AS. 3.1.0 نام دارد که یک ابزار حمله تحت وب قدیمی است که نسخه جدیدتر آن بسیار پیچیده‌تر است و ادعا شده که این نرم‌افزار در اوکراین طراحی شده است، امری که باز هم دخالت روس‌ها در این مقوله را ثابت نمی‌کند.

کارشناسان امنیتی به دولت امریکا توصیه کرده‌اند به جای تلاش برای استفاده تبلیغاتی از حملات هکری به زیرساخت‌های اینترنتی این کشور و رایانه‌های احزاب سیاسی آن، به فکر ایمن‌سازی آنها باشند. تحقیقات مقامات فدرال ایالات‌متحده در مورد فعالیت‌های مشکوک هکری برای هک شبکه توزیع برق امریکا نشان می‌دهد که دولت روسیه دخالتی در این زمینه نداشته است. پیش از این ادعا شده بود کدهای بدافزاری خاصی در یک لپ‌تاپ در تاسیسات توزیع برق ورمونت یافت شده که مربوط به یک گروه هکری روس است. اما بررسی بیشتر نشان می‌دهد که اصولا این امر ارتباطی با روس‌ها ندارد و آنها برای نفوذ به شبکه توزیع برق امریکا تلاش نکرده‌اند.

بررسی‌ها همچنین نشان می‌دهد که ترافیک اینترنت لپ‌تاپ مشکوک عادی بوده و ادعاهای قبلی در مورد هک شدن Burlington Electric نیز صحت نداشته است. تحقیقات در این زمینه از روز جمعه و از زمانی آغاز شد که تاسیسات توزیع برق ورمونت گزارشی دال بر شناسایی کدهای هکر مربوط به روس‌ها تقدیم مقامات فدرال ایالات متحده کرد. در ابتدا رسانه‌ها گزارشی‌هایی در مورد شناسایی بدافزار در یک لپ‌تاپ متعلق به این تاسیات هم منتشر کردند، اما درنهایت مشخص شد که این گزارش‌ها دقیق نبوده و اصولا این لپ‌تاپ به سیستم توزیع برق متصل نبوده که بخواهد خطری ایجاد کند. در ماه‌های اخیر رسانه‌های امریکایی جنجال خبری گسترده‌یی در مورد تلاش روس‌ها برای هک کردن سیستم‌های رایانه‌های حزب دموکرات امریکا و همین طور زیرساخت‌های توزیع برق این کشور به راه انداخته‌اند. اما حالا مشخص شده همه این خبرها جعلی بوده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر