از منطقه

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۸۵

تمدید حضور نظامی ترکیه در افغانستان

مجلس ترکیه لایحه تقدیمی دولت آنکارا درخصوص تمدید ماموریت نیروهای مسلح این کشور در چارچوب حضور نظامی ناتو در افغانستان را برای دو سال دیگر تمدید کرد. به گزارش ایرنا، با مصوبه مجلس ملی ترکیه، ماموریت نیروهای این کشور در افغانستان در چارچوب عملیات پشتیبانی پایدار سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) در افغانستان از ششم ژانویه امسال به مدت دو سال تمدید شد. ترکیه نخستین کشور اسلامی عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است که پس از حضور نیروهای ناتو در افغانستان حدود 400 سرباز خود را برای آموزش نیروهای نظامی افغانستان به این کشور اعزام کرد.


اعتراض عربستان به قانون «جاستا»

عربستان سعودی ضمن محکوم کردن قانون جاستا مدعی شد که این قانون موانع زیادی بر سر کار متولیان بخش‌های نظامی کشور قرار خواهد داد. سفارت عربستان سعودی با استناد به مطلب روزنامه «اشکوش نرثوسترن» ادعا کرد که قانون جاستا تبعات جدی برای بخش‌های نظامی امریکا در پی خواهد داشت. از نگاه عربستان قانون جاستا اصل سیادت کشورها را زیر سوال می‌برد و علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی که به دنبال دارد، اجرای آن می‌تواند زیان سیاسی نیز برای روابط میان کشورها داشته باشد. قانون«جاستا» ابتدا طرحی بود که تحت عنوان «اجرای عدالت در برابر حامیان تروریسم» که جهت تصویب به کنگره امریکا ارائه شد تا با تصویب آن در دو مجلس سنا و نمایندگان، بازماندگان و خانواده‌های قربانیان عملیات تروریستی 11سپتامبر از این حق قانونی برخوردار می‌شدند که از دولت سعودی غرامت دریافت کنند. این قانون همچنین به دادگاه‌ها اجازه می‌دهد تا در صورت اثبات دست داشتن کشوری در یک حادثه تروریستی، بازماندگان یا خانواده قربانیان بتوانند از آن کشور شکایت کنند. از مجموع 19هواپیماربای حملات تروریستی 11سپتامبر 15نفر عربستانی بودند.


فرار 13 هزار عراقی از موصل در ۵ روز

سازمان ملل اعلام کرده حدود ۱۳هزار عراقی خانه‌های خود را در شهر موصل رها کرده‌اند. به گزارش سومریه نیوز استفان دوجاریک، دبیر مطبوعاتی سازمان ملل در جدیدترین بیانیه‌های صادره از این سازمان تاکید کرد: تعداد افرادی که موصل را به صورت روزانه ترک می‌کنند به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته و از ۱۶۰۰نفر به ۲۳۰۰نفر در روز رسیده است. این افزایش تعداد آوارگان به عملی شدن مرحله دوم عملیات آزادسازی موصل برمی‌گردد و از آغاز عملیات در روز ۱۷ اکتبر ۱۳۰هزار عراقی این شهر را ترک کرده‌اند. ساکنان محله‌های آزاد شده موصل، کمک‌های انسانی را از سازمان ملل دریافت می‌کنند که شامل آب، مواد غذایی و نیازهای ضروری می‌شود. پلیس فدرال عراق اعلام کرده که فرار دسته جمعی اعضای داعش از محله «الوحده» در جنوب شرق موصل رصد شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر