11 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی از ابتدای برجام تا پایان آذر

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۵۸

گروه اقتصاد کلان

درحالی که رییس سازمان برنامه و بودجه روز سه‌شنبه با حضور در مجلس رقم سرمایه‌گذاری خارجی جذب ‌شده در ایران را در دوران دولت یازدهم 5میلیارد و 211میلیون دلار اعلام کرده بود، با حضور در برنامه گفت‌وگوی خبری رقم اعلام‌ شده را اصلاح و جذب میزان سرمایه‌گذاری خارجی ایران را 11میلیارد و 400میلیون دلار اعلام کرد. البته اظهارات محمدباقر نوبخت در رابطه با جذب 5میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی با واکنش مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی هم مواجه شد. احمد جمالی در این رابطه به «تعادل» اظهار کرد: «میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران بسیار بیشتر از 5میلیارد دلار است.»

به گفته جمالی، در 9 ماهه نخست امسال 9میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده که ازسوی شرکت‌های اروپایی، آسیایی و ایرانیان مقیم خارج صورت گرفته اما میزان سرمایه‌گذاری خارجی ایرانیان مقیم خارج چندان چشمگیر نبوده است. به گفته مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری خارجی، بیشترین سرمایه‌گذاری از سوی کره، چین و سنگاپور صورت گرفته است.

نوبخت همچنین اظهارات خود مبنی بر ۱۱میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته را شفاف کرد و آن را مربوط به طرح‌های مصوب دانست که در فرآیند انجام قرار دارند.

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین بار دیگر به ارائه جزئیاتی از منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها پرداخت و مجموع درآمدی را که از اجرای این قانون دراختیار سازمان هدفمندی پرداخت می‌شود حدود 50هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گزارش تسنیم، محمدباقر نوبخت با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در قبال منابعی که از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی به دست می‌آید مصارفی هم تعیین کرده است، افزود: به‌طور مشخص در ماده 7 این قانون تصریح شده حداقل 50درصد از این رقم را به صورت نقدی بین خانوارها توزیع کند، 30درصد را به تولید اختصاص دهد و 20درصد را به خزانه عمومی واریز کند و هزینه‌های جاری و عمرانی دولت نیز از این محل تامین شود‌.

وی گفت: از سال 89 که این قانون اجرا شد متاسفانه نه تنها آن 50درصد به خانوار‌ها فقط بسنده نشد و 30درصد سهم مرتبط با تولید و دولت پرداخت نشد بلکه همه آنچه که دولت در سال 89 به دست آورد و حتی بخشی از خزانه را روی آن گذاشت و به خانوارها داد. رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین افزود: برای سال 89 از محل افزایش قیمت بنزین که اکنون 1000تومان برای بنزین معمولی و 1200تومان برای بنزین سوپر است و همچنین از بابت فروش گاز و برق و صادرات فرآورده‌های نفتی که مجموعا چیزی حدود 50هزار میلیارد تومان می‌شود به سازمان هدفمندی یارانه‌ها تحویل می‌شود اما قانون برای همین رقم تکالیفی تعیین کرده که 5درصد از رقم فروش بنزین به نوسازی لوله‌ها در شرکت نفت، حدود 7هزار میلیارد تومان برای بهینه‌سازی انرژی‌، هزار میلیارد تومان برای تولید قیر و جاده‌سازی‌ و 14.5درصد از این رقم به خود تولید نفت اختصاص می‌یابد که مجموعا حدود 20هزار میلیارد تومان می‌شود‌.

نوبخت گفت: چیزی که باقی می‌ماند حدود 30هزار میلیارد تومان است که ما باید از خزانه طبق قانون مقداری هم به آن اضافه کنیم تا بتوانیم مبلغ 45هزار و 500تومان را در ماه بین خانوارها توزیع کنیم بنابراین اگر از این محل بخواهد برای واحدهای تولیدی صرف شود با توجه به اینکه طرح تحول سلامت و شیر مدارس نیز از این رقم بهره می‌برد دیگر چیزی نمی‌ماند اما آن اقلامی که برای بهینه‌سازی انرژی به شرکت گاز، برق، قیر رایگان و نوسازی جاده‌ها که چیزی حدود 20هزار میلیارد تومان است، اینها هم به نوعی به تولید بازمی‌گردد. وی درباره راهکارهای دولت برای کاهش مشکلات تولیدکنندگان در دریافت تسهیلات افزود: دولت برای خروج از رکود و سرعت بخشیدن به رشد اقتصادی برای سال جاری دو مسیر را انتخاب کرد که یکی از آن پرداخت 16هزار میلیارد تومان تسهیلات به حداقل 7هزار و 500واحد تولیدی راکد بود اما براساس آخرین آمار تا ششم دی توانسته‌ایم به 19هزار و 509واحد، مبلغ 13هزار و 645میلیارد تومان تسهیلات بدهیم. نوبخت گفت: ما همچنان از طریق ستاد رفع موانع تولید استان‌ها که در استانداری‌ها تشکیل می‌شود همه تلاش‌مان را برای شناسایی واحدهای غیرفعال و فعال کردن آنها به کار می‌بریم. وی افزود: هم‌اکنون 33هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی تخصیص داده‌ایم که با این کار توانسته‌ایم در 6ماهه اول سال رشد 6.5درصدی با نفت و 4.5درصدی بدون نفت ایجاد کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره نتایج تسهیلات ارائه شده به واحدهای تولیدی گفت: خوشبختانه همه استان‌های کشور به تفکیک آمار از این دست واحدهای غیرفعال دارند و در هر استانی مشخص است که چه مقدار تسهیلات دریافت کرده‌اند و صرف چه اموری شده و چقدر بر میزان تولید و اشتغال این واحدها افزوده شده است.


دولت در حال تهیه لایحه برای تعیین تکلیف بیمه‌ها

رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین دیروز در صحن علنی مجلس توضیحاتی در خصوص بیمه سلامت ارائه کرد. وی با بیان اینکه دولت در حال تهیه لایحه‌یی برای تعیین تکلیف بیمه‌هاست، گفت: طرح تحول سلامت برای دولت به عنوان یک سیاست اجرایی، بسیار پراهمیت است.

نوبخت در مخالفت با پیشنهاد انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از وزارت کار به وزارت بهداشت به نمایندگی از دولت سخن می‌گفت، افزود‌: اگر با انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از یک وزارتخانه دولت به یکی دیگر از وزارتخانه‌های دولت نظر همه تامین می‌شود، این همان ایده‌آلی است که دولت برای اجرای طرح تحول سلامت دنبال می‌کند.

وی ادامه داد: اگر قرار است با صحبت‌های آقای پزشکیان این شورا از وزارت رفاه به وزارت بهداشت منتقل شود و با این کار همه عدالت‌های علوی محقق شود، ما استقبال می‌کنیم اما مهم این است که ما نسبت به بیمه‌ها چه نوع نگاهی داریم.

سخنگوی دولت افزود: سوال این است آیا با انتقال دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت از وزارت کار به وزارت بهداشت تمامی مشکلات حل می‌شود؟ اگر قرار است با انتقال این شورا همه آمال و آرزوها تحقق پیدا کند ما استقبال می‌کنیم اما بحث ما این نیست که قرار است چطور این دبیرخانه اداره شود، بلکه اساس و نگاه ویژه باید به بیمه‌ها باشد.

نوبخت تاکید کرد: طرح تحول سلامت برای دولت به عنوان یک سیاست اجرایی بسیار پراهمیت است و آن را اجرا می‌کند، اما اینکه قرار است چطور طرح تحول سلامت از طریق بیمه‌ها انجام شود، مباحثی درباره آن مطرح است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر