روی موج خبر

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۳۵۶

دیدار بروجردی با رییس‌جمهوری سوریه؛ ایرنا «علاء‌الدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روز گذشته با سفر به سوریه با بشار اسد رییس جمهوری، ولید المعلم وزیر خارجه و هدیه عباس رییس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. بروجردی در دیدار با اسد با بیان اینکه ایران در روزهای آزادسازی خرمشهر همین شرایط را تجربه کرده است، پیروزی‌های اخیر سوریه به ویژه آزادسازی حلب را تبریک گفت. رییس‌جمهوری سوریه نیز گفت: ما باید این پیروزی‌ها را به شما تبریک بگوییم زیرا این پیروزی با حمایت‌های شما محقق شده است.

از گسترش روابط پاکستان با ایران حمایت می‌کنیم؛ ایرنا آصف علی زرداری، رییس‌جمهوری سابق و سرپرست حزب مردم پاکستان روز گذشته در ملاقات با مهدی سبحانی، سرکنسول ایران در کراچی تاکید کرد که وی و حزب تحت سرپرستی او از گسترش روابط با ایران در تمام زمینه‌ها استقبال و حمایت می‌کند. در این دیدار همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و زرداری حمایت قاطع خود را از طرح خط لوله گاز ایران-پاکستان اعلام و بر لزوم اجرایی شدن آن تاکید کرد. گفتنی است، زرداری پس از 18ماه اقامت در خارج از پاکستان به تازگی به کشورش بازگشته و قصد دارد حضوری قدرتمند در دور آتی انتخابات پاکستان داشته باشد.

تکذیب خبر بمباران لوله‌های نفتی اهواز توسط یک گروه تروریستی؛ ایلنا سیدسلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگویی در واکنش به خبر برخی خبرگزاری‌های خارجی درخصوص بمباران دو لوله نفتی در استان خوزستان توسط یک گروه تروریستی تجزیه‌طلب این خبر را از اساس تکذیب کرد. گفتنی است، خبرگزاری آسوشیتدپرس روز گذشته مدعی شد یک جریان تجزیه‌طلب در منطقه اهواز در بیانیه‌یی اواخر روز سه‌شنبه مدعی شده بود که لوله‌های نفتی در استان خوزستان را منفجر کرده است.

تاکید بر رفع موانع برای توسعه روابط اقتصادی ایران و ترکیه؛ فارس محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت که به ترکیه سفر کرده است با حضور در جمع کارکنان سفارت ایران در آنکارا پیرامون تلاش‌های صورت گرفته در راستای تشویق سرمایه‌گذاری خارجی و نقش مثبت برجام در رفع تحریم‌های ظالمانه و کاهش فشارهای اقتصادی توضیحاتی ارائه کرد. وی در این نشست با اشاره به هدف‌گذاری 30میلیارد دلاری روسای جمهور ایران و ترکیه برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بر اهمیت رفع موانع و تلاش همه ‌جانبه برای توسعه روابط توسط همه نهادهای ذی‌ربط در دو کشور تاکید کرد.

در شرایط کنونی تمرکز ما بر اجرای برجام است؛ فارس ویلیام روبوک، سفیر امریکا در بحرین در مصاحبه با روزنامه الوسط بحرین ضمن تاکید بر ضرورت تعامل با ایران در منطقه گفت که در شرایط کنونی تمرکز اصلی بر اجرای برجام است. وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا روی کار آمدن دولت جدید امریکا بر موضوع توافقنامه هسته‌یی ایران تاثیر خواهد داشت؟گفت: روال این‌گونه توافقنامه‌های بین‌المللی این است در دولت‌هایی که تغییر می‌کنند همچنان اجرا می‌شود و مورد توجه است به خصوص اگر این توافقنامه‌ها درحال اجرا باشد و برای ما روشن است که این توافقنامه مفید بوده و برای دیگر کشورها نیز الزام‌آور است زیرا باعث می‌شود از روش‌هایی پیروی کنند که کمک‌کننده است.

ضرورت هماهنگی 4 جانبه مسکو، تهران، دمشق و بغداد برای مبارزه با تروریسم؛ تسنیم حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با روزنامه الاخبار لبنان، گروه تروریستی داعش و سایر گروه‌های تروریستی را دشمن مشترک ملت‌های عراق و سوریه توصیف کرد و هماهنگی 4جانبه مسکو و تهران و دمشق و بغداد را یک ضرورت برای مبارزه با تروریسم دانست. وی افزود: هماهنگی 4جانبه بین مسکو و تهران و دمشق و بغداد بی‌حساب نبوده بلکه برای ضرورت مقابله با تروریسم تشکیل شده است که کشورها و ملت‌های ما را به طور مستقیم تهدید می‌کند.

لابی کار اصلی در مجلس است؛ ایرنا علی مطهری، نماینده تهران دیروز در صحن علنی مجلس و در پاسخ به تذکر حسن لطفی، نماینده رزن در مورد رفت و آمد معاونان پارلمانی وزارتخانه‌ها در صحن مجلس گفت: لابی کار اصلی در مجلس است اما نظم جلسه علنی باید رعایت شود. نایب دوم مجلس همچنین با بیان اینکه فضای مجلس با سبزه‌هایی که در صحن علنی وجود دارد شبیه پارک لاله شده است، ادامه داد: لابی چه در داخل صحن علنی و چه در خارج صحن علنی مجلس انجام می‌شود اما حداقل خودمان نظم را رعایت کنیم.

۴۶ نماینده مجلس خواهان برخورد رییس‌جمهور با حسین فریدون شدند؛ ایلنا 46نماینده در نوبت عصر دیروز مجلس شورای اسلامی در تذکری به رییس‌جمهور خواهان برخورد با حسین فریدون و معرفی وی به قوه قضاییه برای رسیدگی به اتهاماتش در زمینه مفاسد اقتصادی شدند. اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رییسه مجلس در ابتدای جلسه نامه تذکر ۴۶نماینده را خطاب به روحانی خواند. در این تذکر این نمایندگان خواستار ضرورت برخورد با حسین فریدون و معرفی او به قوه قضاییه برای رسیدگی به اتهامات اقتصادی شدند.

یادداشت علی مطهری درباره آرش صادقی و علی شریعتی؛ ایلنا علی مطهری، نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی شکسته شدن اعتصاب غذای آرش صادقی و آزادی همسر وی را حاکی از توجه بهتر قوه قضاییه به واقعیت جامعه عنوان کرد. وی با انتشار متنی تحت عنوان «تشکر و درخواست از قوه قضاییه» در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:«آزادی همسر آقای آرش صادقی و شکسته ‌شدن اعتصاب غذای آرش و اقدام به درمان او حاکی از توجه بهتر قوه قضاییه به واقعیت‌های جامعه و اصل تناسب جرم و مجازات در احکام صادره است که قابل تقدیر است. اکنون آقای علی شریعتی هم که مهم‌ترین اتهامش پیگیری پرونده اسیدپاشی اصفهان در اجتماع مقابل مجلس شورای اسلامی است ۶۵ روز است که درحال اعتصاب غذا در اعتراض به حکم 5 سال حبس خود است. امیدوارم قوه قضاییه این موضوع را نیز با تدبیر حل کند تا بهانه ایراد حقوق بشری برای دشمنان انقلاب اسلامی فراهم نشود.»

قانون اساسی ایران تفاوتی برای پیروان ادیان مختلف قائل نیست؛ ایرنا علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی به مناسبت آغاز سال نو میلادی با نمایندگان مسیحی، آشوری و ارامنه در مجلس دیدار کرد و با اشاره به اینکه ادیان مختلف در ایران به گونه‌یی مسالمت‌آمیز با یکدیگر زندگی می‌کنند، تصریح کرد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تفاوتی برای پیروان ادیان مختلف قائل نیست و برای همه یکسان و برابر است. همچنین در این دیدار که یوناتن بت‌کلیا نماینده اقلیت آشوریان، کارن خانلری نماینده ارامنه شمال و ژرژیک آبرامیان نماینده مسیحیان ارمنی حوزه جنوب حضور داشتند از حسن نظر رییس مجلس در ارسال پیام تبریک به نمایندگان مجلس و روسای پارلمان‌های کشورهای مسیحی تشکر کردند.

مواضع انتخاباتی جامعه روحانیت مبارز هفته آینده اعلام می‌شود؛ ایلنا سخنگوی جامعه روحانیت مبارز گفت: در جلسه شب گذشته جامعه روحانیت مبارز مباحث و مسائل انتخاباتی مطرح و قرار شد هفته آینده به یک جمع‌بندی نهایی برسیم. غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره جلسه سه‌شنبه شب گفت: جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با حضور اعضای شورای مرکزی این تشکل برگزار شد. در این جلسه مهم‌ترین اخبار و مسائل سیاسی روز مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر