رونق بازار سهام در گرو اجرایی شدن بسته ضدرکود

۱۳۹۳/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۰

محتویات بسته خروج غیرتورمی از رکود دولت، به اذعان کارشناسان اگر آن طور که به‌صورت تئوریک در این بسته مطرح شده ، توان عملیاتی شدن داشته باشد، بدون شک هر کدام از بندهای این بسته محرک‌های لازم و کافی را برای اقتصاد و به‌تبع آن بر بازارها به‌خصوص بازار سرمایه فراهم خواهد آورد.

در همین رابطه شاهین شایان‌آرانی کارشناس بازار سرمایه درباره نقش اجرای بسته خروج غیرتورمی از رکود و حمایت از تولید بر بازار سرمایه اظهار داشت: بسته خروج غیرتورمی و حمایت از تولید رویکرد بسیار مثبتی است که از طرف دولت اعلام شده است چرا که این بسته موجب بهبود بهره‌وری، افزایش درآمد، سودآوری بیشتر شرکت‌ها و به دنبال آن افزایش قیمت سهام در بازار با پشتوانه واقعی خواهد شد. شایان آرانی با تاکید بر اینکه دولت با پرداخت طلب‌ بخش خصوصی ضمن ایجاد محرک اقتصادی، علامت مهمی به اقتصاد می‌دهد، گفت: اجرای بسته خروج غیرتورمی از رکود و حمایت ویژه دولت از تولید اثرات بسیار مهم و مثبتی بر بازار سرمایه می‌گذارد. به گزارش فارس، شایان‌آرانی با بیان اینکه بازار سرمایه نسبت به گذشته حرفه‌ای‌تر و پخته‌تر شده است، افزود: این بازار اکنون نسبت به اقدامات عملی و ملموس سیاست‌های کلان اقتصادی از خود واکنش نشان خواهد داد و اثرپذیری بازار از تصمیمات در صورت ملموس بودن حمایت‌‌ها و حمایت‌های تولیدی خواهد بود. وی با بیان اینکه اولویت زمانی اجرای بسته خروج غیرتورمی از رکود و حمایت از تولید برای بازار سرمایه مهم خواهد بود، تاکید کرد: در حقیقت زمان اجرای این بسته اگر با اولویت صنایع تعیین شود، بازار سهام نیز با پشتوانه و چشم‌انداز خوب حرکت می‌کند.

تسویه بدهی دولت، موتور محرکه اقتصاد

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با الزامات پرداخت مطالبات پیمانکاران و بخش خصوصی تصریح کرد: اگر دولت مطالبات پیمانکاران را طبق وعده پرداخت کند، حسن‌نیت خود را نسبت به بنگاه‌ها نشان داده و قطعا اعتماد متقابل برای ایجاد رشد اقتصادی به وجود خواهد آمد. وی گفت: تزریق نقدینگی به واسطه پرداخت مطالبات پیمانکاران موجب افزایش درآمد شرکت‌ها و در نهایت ایجاد اشتغال برای خروج از رکود خواهد بود و در ادامه نیز محرک اقتصادی و رشد و توسعه تولید را به همراه خواهد داشت.

شایان‌آرانی تاکید کرد: عمل به تعهدات توسط دولت از حرکت‌های مهم زیربنایی در اقتصاد به شمار می‌رود و در نهایت اعتبار دولت را افزایش خواهد داد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه دولت با تسویه بدهی‌های خود به بخش خصوصی ایجاد یک محرک صیقل‌دهنده موتور اقتصادی را رقم خواهد زد، گفت: اگر شرکت‌هایی که در فهرست طلبکاران از دولت هستند، در بورس فعال باشند، قطعا اثرات بسیار مثبتی خواهند دید. این کارشناس ارشد بازار سرمایه در برابر این سوال که اقدام اخیر دولت برای ضابطه‌مند کردن نرخ سود بانکی همگام با کاهش نرخ تورم چه تاثیری بر اقتصاد به ویژه بازارهای مهم آن خواهد داشت، گفت: کاهش نرخ سود سپرده‌ها همراه با روند نزولی نرخ تورم حرکت مثبتی است که به ایجاد تعادل منطقی بین بازار پول و سرمایه می‌انجامد. وی افزود: در 10سال گذشته از موضوع نرخ‌های دستوری سود سپرده‌ها و عدم تعادل میان پول و سرمایه رنج برده‌ایم و در صورت واقعی شدن نرخ‌ها، تعادل میان این بازارها به وجود خواهد آمد. شایان‌آرانی گفت: اگر تورم در کشور ما 5درصد باشد، نرخ سود سپرده‌ها نیز باید تک‌رقمی شود. بنابراین متعادل کردن نرخ سپرده‌ها با تورم حرکت کاملا مهم و در راستای ایجاد تعادل کلان بین بازارهای پول و سرمایه است.

این اقتصاددان درباره ضرورت تعیین قیمت محصولات برمبنای عرضه و تقاضا و شیب ملایم تعیین نرخ خوراک بنگاه‌ها از جمله پتروشیمی، گفت: نرخ کار براساس نرخ‌های دنیا باید محاسبه شود، اما در کشور ما به دلیل پرداخت یارانه به بنگاه‌ها همچنین تولید به دلیل وجود تحریم این امر باید با دقت و شیب بسیار ملایمی در فاصله زمانی بلندمدت صورت پذیرد. وی گفت: قیمت محصولات نیز باید از حالت یارانه‌یی خارج و براساس قیمت تمام شده واقعی با عرضه و تقاضای بازار تعیین شود؛ در 30سال گذشته همواره به محصولات مختلفی از جمله، برق، گاز، آب، نان یارانه تعلق گرفته که برای تعیین قیمت آن براساس قیمت تمام شده باید مدت زمان طولانی برای آن در نظر گرفت. این اقتصاددان در رابطه با نحوه تعیین نرخ خوراک بنگاه‌ها از جمله پتروشیمی گفت: در این خصوص باید افق بلندمدت سرمایه‌گذاری حاکم باشد و تعیین نرخ خوراک می‌تواند با فرمول محاسبه به صورت بلندمدت تعیین شود، تا ضمن وجود سود معقول سرمایه‌گذاری خارجی جذب کشور شود. شایان‌آرانی یکی از مهم‌ترین مسایل کشور را خروج از رکود و ایجاد رونق اقتصادی در کشور عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین چالش کشور بحث رکود اقتصادی است که با سیاست‌های دولت قبل به وجود آمد که امیدواریم با کاهش نرخ تورم و التهابات ارزی که محقق شده رونق اقتصادی ایجاد شود. این اقتصاددان تاکید کرد: امیدوارم با بسته حمایتی دولت از تولید محرک‌های رشد اقتصادی منجر به خروج از رکود با تورم نزولی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر