موفقیت فعلی سایپا مرهون اقتصاد مقاومتی است

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۱۸

گروه بنگاه‌ها

«ابتکار و خلاقیت» برای ارتقای کیفیت محصولات، مهم‌ترین بخش از صحبت‌هایی است که مدیرعامل سایپا در جریان چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت مطرح کرده است، کنفرانسی که با هدف ارزیابی دستاوردهای نوین مدیریت اقتصادی برگزار شد و در آن درباره موضوعات مختلفی از طرح‌های نوین تامین مالی، راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی، نحوه اصلاح ساختارهای اجرایی سایپا و... طرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا استفاده از طرح‌های مبتکرانه و خلاقانه را ابزار این سازمان برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: «برای پیاده‌سازی طرح‌ها و برنامه‌ها از توانمندی نیروهای متعهد خود بهره خواهیم برد.» راهکاری که می‌تواند زمینه شکوفایی استعدادهای مدیریتی در داخل کشور را فراهم کند و در راستای مقاوم‌سازی اقتصاد به کار بگیرد.


استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی نخبگان داخلی

مهدی جمالی در چهاردهمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت که با حضور جمعی از برجسته‌ترین پژوهشگران داخلی و خارجی برگزار شد، اظهارکرد: صنعت خودروسازی همزمان با تحریم‌های بین‌المللی در آستانه تعطیلی بود و تنها با تکیه بر اقتصاد مقاومتی و اجرای روش‌های مبتکرانه و استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی نخبگان داخلی خود توانست از موانع و مشکلات عبور کند. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در این کنفرانس که با محورهای کیفیت، بهره‌وری، تعالی سازمانی، مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک، رقابت و مدیریت بازار در دو بخش علمی پژوهشی و علمی کاربردی برگزار شد، تصریح کرد: با استفاده از روش‌هایی از جمله اجرای طرح اتوخدمت، سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های توسعه محصول، اصلاح ساختار سرمایه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها، سایپا از بحران خارج شده و به مرحله آرامش و ثبات رسیده است. وی با اشاره به اجرای طرح‌های نوین تامین نقدینگی در گروه سایپا افزود: با اتخاذ روش‌های نوین مالی و اقتصادی موفق شدیم، نقدینگی مورد نیاز را جذب کرده و خطوط تولید سایپا را به ثبات مدنظر برسانیم. جمالی با بیان این مطلب که سایپا با درک صحیح از اقتصاد مقاومتی دنبال مهم‌ترین هدف آن یعنی تاب‌آوری سازمانی و مقاوم‌سازی خود بوده است، خاطرنشان کرد: تلاش کردیم در این مدت، تصمیم‌های سازمانی بر اساس اقدام عملی به اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم با استفاده از این ابزار قدرتمند از بحران عبور کنیم.


کاهش هزینه‌ها و اصلاح ساختار سرمایه

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: اصلی‌ترین راهبرد در اقتصاد مقاومتی را مهار آثار تحریم‌ها تعریف کردیم و توانستیم از طریق راهکارهای ابتکاری نظیر تامین منابع مالی از بازارهای پول و سرمایه، کاهش هزینه‌ها و اصلاح ساختار سرمایه، بهره‌برداری از حداکثر ظرفیت تولید و توسعه محصولات جدید روی پلتفرم‌های موجود گروه سایپا و ایجاد پایداری در تولید به اهداف خود در این بخش دست یابیم. جمالی افزود: جلوگیری از سرمایه‌گذاری‌های غیراستراتژیک و اجتناب از خروج غیرضروری نقدینگی از دیگر سیاست‌هایی بود که در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه گروه خودروسازی سایپا لازمه تبدیل شدن به یک گروه مقاوم در برابر تهدیدها و آسیب‌ها را توسعه محصولات با تمرکز بر توان و دانش متخصصان ایرانی و اصلاح ساختار سرمایه می‌داند و در این مسیر به تلاش خود ادامه خواهد داد، گفت: از طریق ارتقای اعتماد عمومی و جلب رضایت مشتریان، تولید پایدار و کاهش قیمت تمام شده توانستیم شعار خود را محقق کنیم. مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: توسعه سرمایه‌گذاری‌های مولد نظیر سرمایه‌گذاری روی پلتفرم‌های نوین و تمرکز بر تحقیقات و نوآوری، ایجاد مگاپلتفرم اختصاصی گروه سایپا و توسعه محصولات SP0 ,SP100 روی آن، تشکیل جوینت ونچرهای جدید جهت افزایش ارزش دارایی‌ها، ارائه یک محصول جدید در هر سال، خروج از سرمایه‌گذاری‌های نامرتبط، کاهش سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای غیرمولد و غیراستراتژیک، افزایش سرمایه شرکت‌های گروه از طریق به‌روزآوری ارزش سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، به‌روزآوری ارزش دارایی‌های شرکت‌های گروه، سود انباشته و آورده سهامداران و ایجاد امکان تامین مالی از بازارهای پول و سرمایه به عنوان راهبردهای گروه سایپا برای دستیابی به اهداف مقاوم‌سازی محسوب می‌شوند.

وی در ادامه به افزایش سرمایه 6هزار و 553 میلیارد تومانی در گروه سایپا اشاره کرد و گفت: اصلاح ساختار سرمایه توانسته سایپا را در مسیر رشد قرار داده و این مجموعه را از بحران خارج کند.


افزایش کیفی و کمی تولیدات سایپا

جمالی ضمن تشریح نحوه اجرای برنامه اصلاح ساختار سرمایه گروه سایپا تصریح کرد: برخی شرکت‌های گروه دارای زنجیره ارزش ناقص بودند که برای بهبود آن شرکت‌های مرتبط را به شرکت‌های زیر گروه آنها منتقل کردیم و در نتیجه از محل بدهی آنها به سایپا، 2هزار و 664 میلیارد تومان افزایش سرمایه ایجاد شد، ضمن اینکه افزایش سرمایه از محل سود انباشته یا آورده نقدی سهامداران را در دستور کار قرار دادیم که نتیجه آن880میلیارد تومان افزایش سرمایه بوده است. وی تاکید کرد: هم‌اکنون در فاز سه در مرحله ادغام، فریز یا واگذاری برخی شرکت‌های گروه سایپا قرار داریم که پیش‌بینی می‌شود پس از اصلاح سازماندهی، تعداد شرکت‌های گروه از 84 شرکت به 70 شرکت کاهش یابد. ‌ مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه گروه سایپا تا پایان آذر امسال، تعداد 140هزار و 860 دستگاه خودرو بیش از مدت مشابه سال 94 تولید کرده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین نتایج اصلاح ساختار سرمایه در گروه سایپا افزایش تولید بوده و نتیجه اقدام و عمل در راستای اقتصاد مقاومتی در 9ماهه سال 95 افزایش تولید 35.5درصدی نسبت به 9ماهه سال 93 و 54.2درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 94 بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر