موضوع ثبت سیمکارتهای فاقد هویت آنجا حساس میشود که اگر شما سیمکارت و شماره موبایل فردی را همراه داشته باشید، میتوانید با داشتن کارت ملی، آن را به نام خود بزنید و نیازی به حضور مالک قبلی سیمکارت یا فروشنده سیمکارت نیست.
به گزارش صبحانه، بررسی آماری نشان میدهد به ازای هر ایرانی بالای ۱۵سال، سه سیمکارت در کشور وجود دارد. آمارهای موجود از وجود ۱۵۰میلیون سیمکارت در کشور حکایت دارد که تنها حدود ۷۹میلیون سیمکارت یعنی کمی بیشتر از ۵۰ درصد این سیمکارتها فعال هستند.
از یک سال پیش تاکنون و با توجه به افزایش مشکلات اجتماعی و فرهنگی ناشی از فقدان مالک مشخص، مسوولان مربوطه بارها بر احراز هویت مالکان سیمکارتهای تلفن همراه در کشور تاکید کردهاند و آن طور که وزیر ارتباطات میگوید طی یک سال گذشته ۵۰ میلیون سیمکارت ساماندهی شده اما تا یک ماه گذشته ۱۰میلیون سیمکارت بیهویت باقی ماندهاند.
در این میان با اعلام فرصت یک ماهه برای تعیین تکلیف این سیمکارتها تاکنون صاحبان ۴میلیون سیمکارت اقدام به تکمیل این فرآیند کردهاند اما همچنان ۶ میلیون سیمکارت در کشور بدون هویت هستند که بنا بر وعده مسوولان از فردا غیرفعال خواهند شد.
در این میان، یکی از اپراتورهایی که حجم قابل توجهی از سیمکارتهای بیهویت را به خود اختصاص داده، ایرانسل است که البته بخش زیادی از علت این اتفاق، هدیه سیمکارت در طرحهای مختلف این اپراتور به مشترکان است. ماجرا از آنجا برایمان حساستر شد که یکی از کاربران صبحانه با ارسال پیامی مدعی شد که با مراجعه به یکی از مراکز ثبت هویت سیمکارتهای ایرانسل متوجه شده، روند انجام این کار با خلأهای قانونی همراه است.
این موضوع باعث پیگیری بیشتر صبحانه شد و خبرنگار ما با مراجعه به بازار چارسو و ایستگاه مترو امام خمینی(ره) نسبت به بررسی صحت و سقم ادعای کاربر مذکور اقدام کرد. نکته جالب آنجاست که براساس اعلام اپراتورهایی که در باجههای مربوطه اقدام به انجام کارهای اداری ثبت هویت مالکان سیمکارتها میکردند تنها مدارک لازم برای ثبت هویت شامل کارت ملی، شماره موبایل مربوطه و اصل سیمکارت است.
این موضوع آنجا حساس میشود که اگر شما سیمکارت و شماره موبایل فردی را همراه داشته باشید، میتوانید با داشتن کارت ملی، آن را به نام خود بزنید و نیازی به حضور مالک قبلی سیمکارت یا فروشنده سیمکارت نیست.
البته برای اطمینان بیشتر، خبرنگار صبحانه این موضوع را مشخصا از 2 باجه فعال در تهران پیگیری کرد که جواب هر دو فرد پاسخگو یکی بوده و آنها اعلام میکردند، نیازی به حضور مالک قبلی یا خریدار نیست و شما میتوانید با در اختیار داشتن مدارک مذکور، سیمکارت را به نام خود کنید! مشاهدات نشان میدهد حتی فرمهای مربوط به انتقال نیز توسط کارمندان ایرانسل پر شده و جز اطلاعات هویتی و سیمکارت و شماره موبایل، اطلاعات خاص دیگری از فرد متقاضی دریافت نشده است.
اما اینکه مالک قبلی، چگونه باید اثبات کند که قصد فروش سیمکارت خود را نداشته و فرد جدید به هر دلیلی دسترسی به سیمکارت و شماره وی داشته و توانسته آن را رسما و قانونا به نام خود کند همچنین چگونه میتوان از ایرانسل شکایت و این رویه غلط را ابطال کرد، مشخص نیست.