توقف موقت واکنش‌های هیستریک نتانیاهو

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۰۷

شهرک‌سازی‌ها در اراضی اشغالی به تعویق افتاد

گروه جهان|

مقامات صهیونیستی برپایی جلسه بررسی پیشنهادهای ساخت صدها واحد مسکونی را در اراضی اشغالی به تعویق انداختند. شهرداری قدس اشغالی که قرار بود روز چهارشنبه مجوز ساخت صدها واحد مسکونی جدید در کرانه باختری و قدس را صادر کند، در اقدامی مجوز این ساخت و سازها را لغو کرد. به گزارش شبکه اسکای‌نیوز عربی، تنها چند روز پس از تصویب قطعنامه‌ شورای امنیت مبنی بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی در اراضی فلسطینی‌، شهرداری قدس در بیانیه‌یی از تصمیمش برای صدور مجوز ساخت صدها واحد مسکونی جدید در مناطق اشغالی سال ۱۹۶۷ و الحاق آنها به مناطق اشغالی خبر داده و در بیانیه خود تاکید کرده بود که به کار گسترش «پایتخت» طبق طراحی‌های انجام شده ادامه خواهد داد؛ اما شهرداری قدس روز چهارشنبه در اقدامی غیرمنتظره مجوز ساخت این شهرک‌ها را لغو کرد.

برخی گزارش‌ها حاکی از این مساله است که به تعویق افتادن جلسه شهرداری در مورد شهرک‌سازی به دستور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته است. به گزارش روزنامه هاآرتص، رژیم‌صهیونیستی در سال جاری میلادی ساخت هزار و ۵۰۶واحد مسکونی در این اراضی را به تصویب رسانده، در حالی که تنها برای ساخت ۳۹۵واحد مسکونی در شهرک‌های یهودی‌نشین مجوز صادر کرده است.

در حالی که در اوایل همین هفته و با رای ممتنع امریکا، سازمان ملل متحد ممنوعیت ساخت شهرک‌سازی در اراضی اشغالی در کرانه باختری را به تصویب رساند، به نظر می‌رسد نتانیاهو که این مساله را از چشم باراک اوباما می‌بیند، برای انتقام در روزهای واپسین رییس‌جمهور امریکا در کاخ سفید، خود را به هر دری می‌زند. رژیم‌صهیونیستی تصمیم امریکا برای دادن رای ممتنع به قطعنامه شورای امنیت به جای استفاده از حق وتو را «ننگ‌آور» خواند. اما در مقابل دولت امریکا بار دیگر از طرح‌های رژیم‌صهیونیستی برای ساخت واحدهای مسکونی جدید انتقاد کرد. مارک تونر، سخنگوی دولت امریکا در این رابطه گفت: «ما از طریق گزارش‌های مطبوعاتی در جریان این برنامه‌ها و طرح‌ها قرار داشتیم، اما امیدوار بودیم که قطعنامه شورای امنیت زنگ هشداری باشد و دوطرف را از انجام اقدامات تحریک‌آمیز باز دارد.»

در این حال دو مقام ارشد صهیونیستی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان در این باره گفتند: «بنیامین نتانیاهو به وزارت خارجه دستور داده است تا با آن دسته از سفارتخانه‌هایی که در شورای امنیت به نفع قطعنامه مربوط به توقف شهرک‌سازی در بیت‌المقدس شرقی رای داده‌اند، همه روابط کاری را به‌طور موقت محدود کند.» به گفته این مقامات، رژیم‌صهیونیستی تاکنون همکاری با سفارتخانه‌های بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، ژاپن، اوکراین، مصر، آنگولا، اروگوئه، اسپانیا، سنگال و نیوزیلند را به‌طور موقت به حالت تعلیق درآورده است.

دیپلماسی ایرانی در گزارشی به قلم علی موسوی در این باره نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی بی‌پروا انتقادهای تندی را متوجه دولت باراک اوباما کرده است. او تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌ها که با رای ممتنع امریکا همراه شد را «شرم‌آور» خوانده و گفته است که با نزدیک شدن به آغاز دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ امیدوار است که ایالات متحده نرمش بیشتری نسبت به رژیم‌صهیونیستی از خود نشان دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، این در حالی است که بسیاری بر این اعتقادند که با توجه به توافق تسلیحاتی 38میلیارد دلاری ایالات متحده با رژیم‌صهیونیستی تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خطری را متوجه این رژیم نمی‌کند و همه هیاهوی نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی برای این است که با تصویب این قطعنامه جایگاه او در قدرت مورد تهدید قرار گرفته است. نتانیاهو که چهارمین دوره نخست‌وزیری خود را می‌گذراند، بیش از هر زمانی مورد انتقاد شدید جریان‌های داخلی رژیم‌صهیونیستی قرار گرفته است و بیم آن دارد که نتواند دوران نخست‌وزیری خود را تا آخر طی کند. بسیاری از صهیونیستی‌ها اعتقاد راسخ دارند که نتانیاهو و دولتش با سیاست‌هایی که در قبال فلسطینیان در پیش گرفته، سبب شده است تا رژیم‌صهیونیستی بیش از پیش منزوی شود و دوستانش از آن فاصله بگیرند.

نتانیاهو تلاش می‌کند، این‌گونه وانمود کند که آنچه در شورای امنیت به تصویب رسیده با حق رژیم‌صهیونیستی در استیلای کامل بر اراضی بیت‌المقدس تناقض دارد و می‌خواهد به این بهانه افکارعمومی داخل رژیم‌صهیونیستی را به سود خود بسیج کند. برای همین است که در اقدامی از پیش اعلام نشده و در تعطیلات عید حانوکا به دیوار غربی، یکی از مقدس‌ترین مکان‌ها در منطقه قدیمی بیت‌المقدس که رژیم‌صهیونیستی بعد از جنگ 1967 با اعراب آن منطقه را اشغال کرد، رفت و از آنجا علیه دولت امریکا و جامعه جهانی و تمام کشورهایی که در شورای امنیت سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی رای دادند، سخنرانی کرد. وی در آنجا گفت: بیت‌المقدس به‌طور کامل پایتخت اسراییل است و خبر از آغاز شهرک‌سازی‌های جدید در این منطقه داد. اتفاقی که بسیاری نسبت به تدابیر نتانیاهو شبهه وارد کردند و واکنش‌های او را هیستریک دانستند.

مقامات حکومت خودگردان فلسطینی می‌گویند که بیت‌المقدس شرقی پایتخت کشور آینده آنهاست، چیزی که مورد تایید ایالات متحده نیز قرار گرفته و مقرر شده است که در مذاکرات آینده صلح جزو گفت‌وگوها باشد.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب امریکا در دوران تبلیغات ریاست‌جمهوری خود وعده داده بود که سفارت امریکا را از تل‌آویو به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد. نزدیک به 570هزار نفر صهیونیستی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی زندگی می‌کنند، اراضی‌ای که فلسطینی‌ها آن را جزیی از کشور آینده خود می‌دانند. نتانیاهو در نشست هفتگی خود در روز یک‌شنبه بار دیگر از کاخ سفید انتقاد و اوباما را به همراهی با فلسطینیان در سازمان ملل علیه شهرک‌سازی‌ها متهم کرد. در همین رابطه یک مقام صهیونیستی روز یک‌شنبه گفت که نتانیاهو به وزرای دولت خود دستور داده است که به هیچ‌وجه حق ندارند به کشورهایی که به نفع قطعنامه ضد شهرک‌سازی‌های اسراییل رای داده‌اند، سفر کنند یا با مقامات آن کشورها ملاقات کنند. وی درباره امریکا نیز رای مشابهی را صادر کرده و گفته است که نباید با مقامات امریکایی تا زمان آغاز به کار دولت جدید ترامپ ملاقاتی صورت بگیرد.

رون دیرمر، سفیر رژیم‌صهیونیستی در واشنگتن در گفت‌وگو با شبکه ‌ام. اس. ان. بی. سی دولت اوباما را متهم کرد که با وجود اینکه در گفت‌وگو با مقامات اسراییلی گفته است به قطعنامه ضد اسراییلی رای نخواهد داد، اما از پشت پرده به سود این قطعنامه تحرکات خود را انجام داده است. یکی از مسوولان امریکایی روز شنبه در این باره گفت که دلیل اصلی تلاش امریکا به حمایت از قطعنامه ضد اسراییلی این بود که واشنگتن نگران بود، اسراییل با سرعت بخشیدن به شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی راه‌حل

«دو کشوری» برای پایان دادن به درگیری با فلسطینیان را به‌طور کامل از بین ببرد. قطعنامه تصویب شده روز جمعه علیه شهرک‌سازی‌های رژیم‌صهیونیستی عملا کاری از پیش نمی‌برد و پیش‌بینی می‌شود که دولت آینده ترامپ نسبت به آن بی‌توجه باشد. با این حال مقامات صهیونیستی بیم آن دارند که این قطعنامه باعث شود فلسطینی‌ها طرح‌های ضدصهیونیستی بیشتری را در عرصه بین‌المللی پیش ببرند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر