دلار در مرز 4100تومان

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۹۰۳

به‌دنبال حضور قریب‌الوقوع سیف و طیب‌نیا در مجلس، بانک مرکزی در بازار مداخله کرد

گروه بانک وبیمه| احسان شمشیری|

به‌‌دنبال افزایش عرضه ارز توسط بانک مرکزی و فروش دلار با قیمت کمتر معادل 4089تومان به شبکه بانکی و صرافی‌ها همچنین حضور قریب‌الوقوع وزیر اقتصاد و رییس‌کل بانک مرکزی در مجلس برای بررسی بازار ارز، قیمت انواع ارزهای معتبر در جریان معاملات روز چهارشنبه 8 دی 95 در بازار تهران به‌دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا با افت قیمت مواجه شد.

به گزارش «تعادل»، در بازار آزاد هر دلار امریکا با ۴5تومان کاهش قیمت نسبت به روز سه‌شنبه ۴هزار و 100تومان، هر یورو با 20تومان افت قیمت ۴هزار و ۳۴0تومان و هر پوند انگلیس نیز با 25تومان کاهش نرخ 4975تومان قیمت‌گذاری شد. درهم امارات 1135تومان و لیر ترکیه هم 1190تومان معامله شد.

برخی فعالان بازار معتقدند تزریق ارز از سوی بانک مرکزی در روز چهارشنبه افزایش یافت و این مساله باعث افت قیمت دلار در بازار شده است. بانک مرکزی هر دلار امریکا را در روز چهارشنبه به مبلغ ۴۰۸۹تومان دراختیار صرافی‌ها و شبکه بانکی قرار داده است.


کاهش قیمت رسمی دلار

بانک مرکزی نرخ رسمی و مبادله‌یی ۳۹ ارز را روز چهارشنبه هشتم دی در شرایطی اعلام کرد که براساس آن نرخ ۱۹ ارز ازجمله دلار امریکا نسبت به روز سه‌شنبه کاهش و نرخ ۱۵ ارز ازجمله یورو افزایش یافت و نرخ ۵ ارز دیگر نیز ثابت ماند. دلار امریکا نسبت به روز سه‌شنبه یک ریال کاهش یافت و به 3234.8تومان رسید، پوند انگلیس 3976.2تومان و یورو 3387.5تومان اعلام شد که به ترتیب با افزایش ۸۷ و ۱۰۷ریالی همراه بودند.

در بازار طلا نیز هر اونس به 1138دلار رسید و طلای 18عیار با 968تومان افت قیمت 114هزار و 925تومان معامله شد. همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار به یک‌میلیون و ۲۰5هزار تومان رسید که نسبت به روز سه‌شنبه 8هزار تومان کاهش قیمت نشان می‌دهد. در عین حال هر قطعه سکه تمام بهار طرح قدیم با ۱۰هزار تومان کاهش قیمت به یک‌میلیون و ۱7۰هزار تومان رسید. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی نیز ۶۳0هزار تومان، ربع سکه ۳35هزار تومان و سکه گرمی ۲۱2هزار تومان فروخته شد.


تاثیر سیاست جدید بانک مرکزی

مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار مانند روزهای قبل با نوسان همراه بوده و درنهایت در نرخ ۴هزار و 100تومان باقی ماند.

دلال‌های ارز در خیابان فردوسی درباره وضعیت بازار ارز می‌گویند که بعد از ورود بانک‌ها به بازار خرید و فروش ارز کار دلال‌ها و واسطه‌های ارزی کساد شده و از زمانی که بانک‌ها دلار را با نرخ کف بازار به مردم می‌فروشند و از آنها می‌خرند، دیگر مردم کمتر به خیابان فردوسی مراجعه می‌کنند و به بانک‌ها می‌روند.

دستورالعمل و ضوابط اجرایی خرید و فروش به نرخ بازار درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعالان اقتصادی را کاهش دهد. براساس این بخشنامه، بانک‌ها‌ می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور را از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه‌گذاران خارجی و دفاتر نمایندگی بانک‌ها، به نرخ آزاد خریداری کنند.

همچنین رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره میزان حباب موجود در قیمت‌های طلا و سکه، اظهار داشت: تا سه‌شنبه میزان حباب در بازار سکه بالا بود ولی روز چهارشنبه به‌دلیل افزایش قیمت جهانی طلا از حباب کاسته شده است.

وی با بیان اینکه امکان محاسبه حباب موجود در قیمت انواع سکه تا زمانی که قیمت‌ها به ثبات نرسد، وجود ندارد، افزود: به‌دلیل افزایش قیمت ارز و البته افزایش قیمت جهانی طلا، امروز شاهد رشد قیمت در بازار سکه و طلا بوده‌ایم.

رییس اتحادیه طلا و جواهر نزدیک بودن به ژانویه را ازجمله دلایل اصلی افزایش قیمت طلا دانست و گفت: حاشیه ریسک خریدار و فروشنده باعث ایجاد حباب در قیمت سکه شده است.


افزایش قیمت طلای جهانی

طلای جهانی در معاملات چهارشنبه، تحت‌تاثیر ضعف اندک دلار برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات بازار سنگاپور 0.2درصد افزایش یافت و به 1141.45دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه به بالاترین سطح در دو هفته گذشته صعود کرده بود.

در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه 0.3درصد افزایش یافت و در 1142.40دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز سه‌شنبه 5.20دلار یا 0.5درصد افزایش یافت و در 1138.70دلار بسته شد. جیانگ شو، تحلیلگر ارشد در گروه شاندونگ گولد گفت: در حال حاضر دلایل چندانی برای کاهش بیشتر قیمت طلا وجود ندارد. با این همه پس از نشست دسامبر بانک مرکزی امریکا، قیمت طلا اندکی بهبود فنی پیدا کرده است. تا پایان سال چند روز بیشتر نمانده و تصور نمی‌رود بهبود قیمت این فلز ادامه پیدا کند. ذخایر طلای «اس پی دی آر گولد تراست» که بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری تحت حمایت طلا در جهان است، روز سه‌شنبه 0.14درصد کاهش یافت و به 823.36تن رسید که منعکس‌کننده دید منفی سرمایه‌گذاران به طلاست. ذخایر این صندوق از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بیش از ۱۳درصد کاهش یافته است. براساس گزارش رویترز، در حال حاضر انتظارات بالایی برای افزایش بیشتر نرخ‌های بهره امریکا در سال آینده وجود دارد که تاثیر منفی بر قیمت طلا گذاشته است. بانک مرکزی امریکا در ۱۴دسامبر برای نخستین‌بار در یک سال گذشته، افزایش نرخ‌های بهره را تسریع کرد و از برنامه خود برای سه دور افزایش نرخ‌ها در سال ۲۰۱۷ خبر داد. دورنمای تحکیم بیشتر سیاست پولی امریکا، تقاضا برای دارایی‌هایی مانند فلزات ارزشمند که سوددهی ندارند را کمتر کرده و در مقابل از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند.

شاخص دلار که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای بزرگ می‌سنجد، روز چهارشنبه 0.1درصد افت کرد و در 102.96واحد ایستاد.

ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone در یادداشتی نوشت: انتظار نمی‌رود هفته جاری رویداد مهمی در بازار روی دهد و حرکت قیمت تحت‌تاثیر حجم اندک معاملات می‌ماند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در 15.95دلار قرار گرفت. هر اونس پلاتین با 0.3درصد افزایش، 903.49دلار بود و هر اونس پالادیوم با 0.5درصد افزایش، 676.45دلار معامله شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر