روی موج خبر

۱۳۹۵/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۹۷

رایزنی ظریف و چاووش اوغلو در مورد مسائل انسانی بحران سوریه؛ ایسنا وزیران خارجه دو کشور ایران و ترکیه در گفت‌وگوی تلفنی، آخرین وضعیت سوریه را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار دادند. محمدجواد ظریف و مولود چاووش اوغلو در جدیدترین تماس تلفنی، آخرین وضعیت سوریه به ویژه مسائل انسانی را موردبررسی و تبادل‌نظر قرار دادند.

8 موافقتنامه ایران با کشورهای خارجی آماده ابلاغ شد؛ ایلنا 8 موافقتنامه همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای خارجی پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام آماده ابلاغ شده است. این موافقتنامه‌ها که به‌زودی از سوی رییس‌جمهوری اسلامی ایران برای اجرا به وزارتخانه‌های مربوطه ابلاغ خواهد شد، شامل موارد زیر است: قانون موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری چک‌ - قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلواک برای اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات‌های بر درآمد‌ - قانون موافقتنامه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره‌ - قانون موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کرواسی‌ - قانون موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه‌گذاری بین جمهوری اسلامی ایران و ژاپن‌ - قانون موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان- قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در زمینه همکاری و کمک متقابل اداری در امور گمرکی - قانون موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری لیتوانی.

پاسخ ظریف به نامه هنرمندان و حقوقدانان کشور؛ ایسنا محمدجواد ظریف در پاسخ به نامه تعدادی از هنرمندان، اساتید و حقوقدانان مطرح کشور درخصوص نرگس کلباسی، ایرانی نیکوکار در هند که خواهان مساعدت‌های هرچه بیشتر وزارت امور خارجه شده بودند، نوشت: تاکید می‌کنم وزارت امور خارجه حمایت از کلیه شهروندان ایرانی مقیم خارج اعم از دانشجویان (به‌ویژه دانشجویان عزیزی که در هند به تحصیل اشتغال داشته و اخیرا دچار مشکلاتی بوده‌اند)، فرهیختگان، تجار و سایر هموطنان در اقصا نقاط جهان را وظیفه خود می‌داند و از همه توان و ظرفیت خود برای حمایت از آنان و استیفای حقوق‌شان استفاده خواهد کرد.

ارمنستان به روند مذاکرات کمیسیون اقتصادی اوراسیا و ایران کمک می‌کند؛ ایسنا سرژ سرکیسیان رییس‌جمهوری ارمنستان در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، گفت: ایروان تلاش می‌کند راه‌ گذری برای انتقال امن کالا از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا از مسیر ایران تا خلیج‌فارس و سپس اقیانوس آرام را فراهم کند. وی همچنین افزود: ارمنستان به روند مذاکرات کمیسیون اقتصادی اوراسیا و ایران کمک می‌کند تا هر چه زودتر قرارداد موردنظر امضا شود.

ویزای آنلاین آخرین تسهیلات آذربایجان برای مسافران ایرانی؛ ایسنا از 21 دی سال جاری هموطنان‌مان می‌توانند به صورت آنلاین برای دریافت ویزای اینترنتی جمهوری آذربایجان اقدام و ظرف سه روز ویزای خود را دریافت کنند. براساس این گزارش‌ها، در راستای گسترش توریسم و تسهیل تعاملات، ایران به‌دنبال راه‌اندازی و ایجاد سامانه روادید الکترونیکی در تمام پایانه‌های جمهوری آذربایجان است. به‌همین منظور متقاضیان اخذ روادید الکترونیک باید با ورود به سامانه (3*3*3) از طریق آدرس اینترنتی (evisa.gov.az) مراجعه و به صورت آنلاین درخواست دریافت ویزای خود را ثبت کنند.

با برگزاری مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه در «آستانه» مخالف نیستیم؛ ایسنا مارک تونر معاون سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در نشست خبری خود بار دیگر به رایزنی‌های میان ایران، ترکیه و روسیه برای حل مساله سوریه و عدم حضور امریکا در این مذاکرات سه‌جانبه واکنش نشان داد. وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری این مذاکرات در آستانه پایتخت قزاقستان و عدم دعوت از امریکا برای شرکت در این نشست گفت: ما پیش از این نیز زمانی که نخستین دور این مذاکرات برگزار شد، موضع خود را اعلام کردیم. ما با هیچ تلاشی که به همکاری نزدیک‌تر برای حل جنگ‌های چندگانه در سوریه و نابودی داعش منجر شود و تا زمانی که نتیجه داشته باشد، مخالفت نمی‌کنیم.

آغاز بررسی تقاضای استیضاح آخوندی در کمیسیون عمران؛ ایرنا با موافقت هیات رییسه مجلس به کمیسیون عمران اجازه داده شد تا بررسی درخواست‌کنندگان استیضاح عباس آخوندی را از هفته آینده در دستور کار خود قرار دهد. 84 نماینده مجلس خواستار استیضاح وزیر راه و شهرسازی پس از حادثه برخورد دو قطار در استان سمنان شدند که این درخواست 14 آذر ماه تقدیم هیات رییسه مجلس شد.

پیام‌های فروش ۷۰ تن آب سنگین اراک در مدت ۷ماه؛ خانه ملت علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخصوص میزان فروش آب سنگین در مدت 7ماه اظهار کرد: طبق برجام، ایران تنها مجاز به ذخیره محدودی از آب سنگین شد بنابراین باید مازاد تولید را در بازار بین‌المللی به فروش می‌رساندیم. در همین راستا سازمان انرژی اتمی اعلام کرده 70 تن آب سنگین را در مدت 7ماه در بازار جهانی عرضه کرده است. نماینده بروجرد ادامه داد: با وجود اینکه به نظر می‌رسد، محدودیتی برای ایران در ذخیره آب سنگین اعمال شده است اما تصور می‌کنم، ورود ایران به بازار جهانی برای فروش محصولات هسته‌یی محک مناسب برای میزان توانمندی ایران در این حوزه بود.

دولت با افزودن جدول منابع و مصارف یارانه‌ها در برنامه ششم و بودجه موافق است؛ ایرنا محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه در جلسه دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی ماده 49 لایحه برنامه ششم توسعه کشور به عنوان نماینده دولت اظهار کرد: دولت موافق افزوده شدن جدول منابع و مصارف یارانه‌ها در برنامه ششم و بودجه سال 96 است. وی ادامه داد: در لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق بعد از مشخص شدن منابع در بخش‌های مربوط به یارانه‌های نقدی، غیرنقدی، کمک به تولید، کاهش شدت مصرف انرژی و کاهش آلودگی هوا هزینه خواهد شد. این درحالی است که پس از سخنان نوبخت، علی لاریجانی پیشنهاد بازگشت به لایحه دولت را به رای گذاشت که نمایندگان با آن موافقت کردند.

تخلف دولت در هدفمندی یارانه‌ها، نادرست و غیرکارشناسی است؛ ایرنا دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی دولت، ادعای یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره تخلف دولت در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را نادرست و غیرکارشناسی اعلام کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد: این ادعا که «درآمد دولت از محل هدفمندی در سال 1395 بین 77هزار میلیارد تومان تا 80 هزار میلیارد تومان است که از این محل 35هزار میلیارد تومان به مردم و حدود 7هزار میلیارد تومان بابت مالیات بر ارزش‌افزوده و عوارض شهرداری پرداخت می‌شود و مابقی این مبلغ به حساب خزانه واریز نشده است» مطلبی غیرکارشناسی و نادرست است که از سوی «حمیدرضا حاجی‌بابایی» نماینده مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر