موج‌سواری با پای مصنوعی

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۵۶


موج‌سواری که با حمله کوسه پای خود را از دست داده بود، پای مصنوعی جدیدی ساخته تا دوباره به موج سواری ادامه دهد. به گزارش مهر، حدود یک سال قبل یک کوسه به کالین کوک هنگام موج سواری در هاوایی حمله کرد. در نتیجه این حمله پای او از زیر زانو قطع شد. او یک روز پس از جراحی و زمانی‌که هنوز در بیمارستان بستری بود، به دنبال راهی بود تا دوباره به ورزش مورد علاقه‌اش بازگردد. اما به دلیل آنکه پای او از بالای زانو قطع شده بود، امکان موج سواری برای او وجود نداشت. سپس او در دوران بهبود با همکاری دوستانش طراحی نخستین پای مصنوعی بالای زانو و مختص موج سواری را آغاز کرد. این پای مصنوعی باید به اندازه‌یی محکم ساخته می‌شد که بتواند وزن او را تحمل کند و همزمان به اندازه‌یی انعطاف پذیر باشد که جایی که مفاصل زانو و قوزک پا وجود دارد، بتواند خم شود. او و دوستانش یک تکه کامپوزیت خمیده ساختند که در انتها به شکل Y بود. این کامپوزیت به کوک کمک می‌کرد وزن بدن خود را تحمل کند.

7ماه پس از حادثه، کوک با استفاده از این پروتز خانگی دوباره موج سواری را آغاز کرد. در حال حاضر او دوباره به هاوایی بازگشته و هر روز با استفاده از این پای مصنوعی خانگی موج سواری می‌کند.

پیش از این، 2 کارآفرین استرالیایی برای کاهش خطر حمله کوسه به افرادی که قصد دارند در اقیانوس به شنا یا موج سواری بپردازند، اقدام به طراحی و تولید نوعی لباس‌های غواصی مخصوص کردند که به ادعای آنها، باعث ترساندن و فراری دادن کوسه‌ها خواهند شد.

همیش جولی و کریگ اندرسون، 2موج سوار استرالیایی هستند که در سال 2011 میلادی اقدام به تاسیس شرکت SAMS که مخفف سیستم‌های کاهش خطر از سوی کوسه است، کردند. از آن به بعد هر دو آنها در پی یافتن پاسخی برای این سوال بودند که چگونه می‌توان با بهره بردن از علم، جویندگان خطری که در اقیانوس‌ها جولان می‌دهند را کمی از خطر دور کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر