ریشه ترافیک تهران در تراکم‌فروشی

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۴۲

گروه راه و شهرسازی|

دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران، محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری این شورا اعلام کرد که طرح تفصیلی شهر تهران 48 بند تکلیف را به عهده شهرداری تهران قرار داده است که غالب این تکالیف هنوز انجام نشده است.

وی درخصوص ارزیابی اجرای طرح تفصیلی شهر تهران گفت: آنچه در این گزارش ارائه شده است اهداف تدوین و ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران و مروری گذرا بر وضعیت حوزه شهرسازی و معماری شهر تهران پس از گذشت 5 سال از اجرای این طرح و جمع‌بندی و پیشنهادات است.


اهداف تدوین‌کنندگان طرح تفصیلی

وی ادامه داد: سند طرح تفصیلی شهر تهران مجموعه ضوابط و مقررات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران است که براساس ضوابط و مقررات طرح جامع تهران (بند ششم سند اصلی مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، آذر ماه 1386) تدوین شده است و از جمله اهداف این طرح شامل هدایت و کنترل تحولات کالبدی شهر تهران، اعمال ضوابط و مقررات عام ساخت و ساز و شهرسازی در محدوده شهر تهران، ساماندهی فضاهای شهری و دستیابی توامان به حقوق عمومی و خصوصی، پاسخگویی به صاحبان اراضی برای هر گونه ساخت و ساز با تراکم‌های ساختمانی مجاز، جلوگیری از تداخل غیر ضروری و نامناسب کارکردها، کاربری‌ها و فعالیت‌ها، ارتقای کیفیت و کارایی کیفیت شهری است. سالاری با طرح این پرسش که طرح تفصیلی شهر تهران به چه منظور تدوین شد، دلایل تدوین این طرح را اینگونه تشریح کرد: طرح تفصیلی تدوین شد تا شهر تهران مبتنی بر بخشنامه‌ها و سلایق اشخاص اداره نشود، بارگذاری در شهر تهران مبتنی بر اصول و قواعد شهرسازی و معماری انجام پذیرد، نه مبتنی بر سلایق مدیران، فرآیند صدور پروانه‌ها و مجوزهای درخواستی شفاف گردد و قابلیت نظارت توسط دستگاه نظارتی و مردم را داشته باشد، واسطه‌ها از فرآیند تصمیم‌گیری در حوزه شهرسازی و معماری حذف شوند و فضای رانت و فساد در حوزه شهرسازی و معماری از بین برود، تمامی شهروندان و ذینفعان شهر از حقوق مکتسبه خود از طرح تفصیلی شهر تهران آگاه باشند و دخالت شوراهای توافقات مرکز و مناطق شهرداری در تصمیم‌گیری‌های مغایر طرح تفصیلی شهر تهران حذف شود.

مهم‌ترین دلایل عدم تحقق اهداف طرح

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در ادامه گزارش خود بطور خلاصه تصویری از وضعیت حوزه شهرسازی و معماری شهر تهران پس از گذشت حدود 5 سال از اجرای طرح تفصیلی را اینگونه تشریح کرد: تکالیف طرح تفصیلی شهر تهران هنوز انجام نشده و همچنین بخشی از مصوبات ابلاغی انطباق طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران نیز عملیاتی نگردیده است که شورای عالی شهرسازی کشور و شورای شهر در ابتدای سال 92 به این حوزه ورود پیدا کردند اما تعدادی از این مغایرت‌ها هنوز اجرا نشده است.

وی افزود: تصمیم‌گیری‌های مغایر با ضوابط طرح تفصیلی پس از 5 سال از ابلاغ آن در مناطق شهرداری افزایش یافته است یعنی تصمیم‌گیری‌های بخشنامه‌یی نه تنها کاهش پیدا نکرده که افزایش داشته است، مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شفاف‌سازی فرآیندهای مالی و عوارض دریافتی در حوزه شهرسازی و معماری بصورت کامل و دقیق اجرا نشده و زمان صدور پروانه طولانی شده است و همچنین طرح تفصیلی در مناطق شهر تهران ‌باید مورد پایش قرار گیرد که با تاخیر شروع و در حال انجام است.

پرداخت بدهی دولت با مصوبه مجلس

روز گذشته همچنین اسماعیل دوستی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تذکراتی به موضوع ترافیک اخیر تهران پرداخت.

دوستی با اشاره به اینکه مدتی است برخی اعضای شورا و معاونان شهرداری نسبت به دولت انتقاداتی مطرح می‌کنند و ترافیک تهران را در چند وقت اخیر به گردن دولت می‌اندازند و القا می‌کنند که دولت مقصر است، گفت: اعتقاد دارم دولت در این خصوص مقصر نیست و البته شهرداری هم بی‌تقصیر است.

وی افزود: علت اصلی مشکل در این است که استراتژی و برنامه‌ریزی مناسب در چند سال اخیر نداشته‌ایم، شریان‌های شهر پاسخگوی این همه خودرو نیست.

دوستی تصریح کرد: دولت بودجه‌یی ندارد که بدون مصوبه مجلس بتواند طلبی را اگر از دولت داشته باشیم به ما بپردازد. دولت بودجه سالانه دارد که تخطی از آن بودجه برایش مقدور نیست و بر اساس تخصیص بودجه می‌تواند هزینه کند. حتی مانند شهرداری هم برایش مقدور نیست که اعتبارات را جابه‌جا یا بدون سند هزینه کند.

جلوگیری از آغاز تخلف

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران اما در ادامه صحبت‌های اسماعیل دوستی با تاکید بر اینکه ما در ماده 100 به فکر درآمد نباید باشیم و به رفع تخطی‌ها فکر کنیم، تاکید کرد: باید در وهله اول از آغاز تخلف جلوگیری کرد. وقتی با تخلف ساخت‌و‌سازی انجام می‌شود دیگر گاهی نمی‌شود حتی آن را تخریب کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه صحبت‌های دوستی در خصوص ترافیک را قبول دارد، گفت: فکر می‌کنم اگر تصمیم جدی نگیریم و این روند ترافیک تهران ادامه پیدا کند تهران از حالت یک پارکینگ متحرک به یک پارکینگ متوقف تبدیل خواهد شد. چمران همچنین

در خصوص پرداخت بدهی‌های دولت به شهرداری تهران گفت: در این خصوص گاهی مجلس هم مصوباتی دارد اما دولت به شهرداری پرداخت نمی‌کند.


انتشار نشریه‌های بی‌مجوز توسط شهرداری تهران

در بخش دیگری از جلسه دیروز شورا، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شوراى شهر گفت: شهرداری مجوز انتشار یک نشریه را دارد، اما چندین نشریه در این نهاد منتشر می‌شود.

علیرضا دبیر به ارائه گزارش ٦ ماهه سال 95 تبصره‌هاى بودجه شهردارى تهران پرداخت، وى در ارائه این گزارش گفت: سازمان زیباسازى شهردارى تاکنون پولى به خزانه نریخته است.

وى ادامه داد: ٤ شرکت نیز از آنجا که درآمدزا هستند باید به شهردارى کمک کنند این ٤ شرکت، موسسه همشهرى، فروشگاه شهروند، سازمان زیباسازى و خدمات ارتباطات مشترک شهر هستند که هنوز ریالى کمک نکرده‌اند.

دبیر درباره عملکرد شهرداری در تبصره سوم بودجه سال ۹۵ توضیح داد: در مجموع مبلغ 600 میلیارد تومان برای کمک به شرکت بهره‌برداری مترو تحت عنوان «کمک به شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه» و تبصره مذکور که سهم دولت است در بودجه سال 95 مصوب شده است. شهرداری تهران با توجه به عدم پرداخت سهم دولت تاکنون بصورت یک دوازدهم از مجموع 600 میلیارد تومان ماهانه نقدا به شرکت مترو پرداخت نموده و تاکنون مبلغ 234میلیارد و 823 میلیون و 752هزار تومان نیز پرداخت شده است. پیش‌بینی می‌شود علاوه بر ارقام مصوب فوق شرکت بهره‌برداری مترو با کسری اعتبار معادل 127 میلیارد تومان تا پایان سال مواجه شود.


وعده پرداخت 9هزار میلیارد به شهرداری‌

در رویدادی دیگر، معاون مالی شهرداری تهران از وعده دولت برای پرداخت 9000 میلیارد تومان از بدهی‌اش به شهرداری خبرداد.

به گزارش ایسنا، قدرت‌الله گودرزی با اشاره به جلسه روز یک‌شنبه شهردار تهران و دکتر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور گفت: این جلسه برای پیگیری مطالبات شهرداری از دولت و بالعکس برگزار شده است.

گودرزی با بیان اینکه میزان بدهی دولت به شهرداری تهران در بحث مکلف بودن 5123 میلیارد تومان است، افزود: براساس قانون در برخی ردیف‌ها دولت مجاز به کمک به شهرداری‌هاست که در این بخش نیز 8837 میلیارد تومان بدهکار است.

وی با بیان اینکه براساس مصوبه مجلس، دولت باید از محل صندوق ذخیره ارزی یک میلیارد تومان به شهرداری تهران در بحث توسعه مترو پرداخت می‌کرد، گفت: خوشبختانه نوبخت قول داد که تا آخر امسال بخشی از بدهی‌های دولت به شهرداری را تسویه می‌کند. نوبخت قول داد تا پایان سال یک میلیارد دلار را از محل صندوق ذخیره ارزی به شهرداری می‌پردازد، همچنین 2000 میلیارد تومان از محل یارانه بلیت مترو و اتوبوس و همچنین یک میلیارد و 139 میلیون تومان بدهی از محل جرایم راهور را نیز پرداخت می‌کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر