جامعه

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۴۱

تحریم‌ها از عوامل اصلی قاچاق مواد افیونی در ایران

تعادل|محمود بیات، مدیرکل روابط بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به انتشار گزارش اخیر لس آنجلس تایمز که براساس اظهارات دست‌اندرکاران درمان معتادان در کشور راجع به وضعیت شیوع اعتیاد و اقدامات فراگیر درمان معتادان تنظیم شده است، گفت:«این نشریه عوامل فراوانی اعتیاد را ناشی از همجواری کشورمان با افغانستان به عنوان عمده‌ترین منبع تولید مواد افیونی در جهان دانسته است همچنین از واقع شدن جمهوری اسلامی ایران در مسیر ترانزیت مواد از منشأ افغانستان به مقصد کشورهای اروپای غربی به عنوان عامل تسهیل‌کننده این مساله نامبرده است.» او ادامه داد: «خبرنگار غیرایرانی این گزارش، تحریم‌های بین‌المللی را از عوامل اصلی قاچاق و مصرف مواد افیونی و روانگردان‌ها در ایران قلمداد کرده و اشاره غیرمستقیمی به عوامل برونزای اقتصادی در بروز این مساله دارد.» او افزود:«اشاره به هزینه‌های ده‌ها میلیون دلاری جمهوری اسلامی ایران برای انسداد و استحکامات مرزی شرقی کشور با هدف مقابله با قاچاق مواد مخدر از دیگر نکات مثبت این گزارش و انعکاس اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عرصه جهانی است.» بیات گفت:«این گزارش یادآور می‌شود که گرچه آمار دقیقی از تعداد مصرف‌کنندگان و معتادان مواد مخدر در دسترس نیست ولی حسب گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل (UNODC) نرخ شیوع مصرف مواد مخدر در ایران 2.75درصد برآورد می‌شود که این رقم درخصوص ایالات متحده امریکا 6.8 درصد تخمین زده شده است‌.»


فرهنگ خشونت به مدارس سرایت کرده است

ایلنا| مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در واکنش به تنبیه بدنی تعدادی دانش‌آموز دبیرستانی در سر صف با کمربند در شهرستان شهریار گفت:«خوشبختانه اکثریت قریب به اتفاق مدیران و معلمان ما چنین عملی را مرتکب نمی‌شوند و در فضای مدارس ما تنبیه بدنی جایی ندارد. منتها متاسفانه به ندرت مواردی را شاهد هستیم که البته این اتفاق، مربوط به ضعف قانون و مقررات نیست، بلکه ضعف در رفتار فرد است. ما مشکل قانونی نداریم و در انتخاب و آموزش معلمان دقت و توجه لازم وجود دارد اما گاهی اوقات چنین اتفاقی می‌افتد که تخلف است و از نظر ما محکوم و مورد تایید نظام آموزش و پرورش نیست.» او ادامه داد:«در آیین‌نامه اجرایی مدارس اعلام شده است که تنبیه‌بدنی به هر شکلی در آموزش و پرورش ممنوع است.» دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: «به نظر من تنبیه بدنی به فرهنگ اجتماعی هم بر می‌گردد؛ یعنی اگر جامعه به سمت خشونت برود، این خشونت در مدرسه ما هم متجلی می‌شود؛ بنابراین من ریشه این مشکلات را در خشونت می‌بینم. نکته حائز اهمیت این است که فرهنگ خشونت در جامعه باید مهار شود تا شاهد اینگونه موارد در مدارس نباشیم. در میان آسیب‌های اجتماعی، آسیب خشونت و ضرب و شتم در جامعه تقریبا مقام اول و دوم را دارد.»


ایجاد فرصت‌ عادلانه آموزشی در مناطق فقیر

ایسنا|علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، عصر امروز در سفر به شهرستان خاش در نشست با مسوولان این شهرستان گفت: «ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی و افزایش کیفیت آموزش در مناطق کمتر توسعه یافته از سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است.» او ادامه داد:«معلمان و کادر آموزشی مدارس باید آموزش‌هایی که به فرزندان این مرز و بوم ارائه می‌دهند را به روز کنند و در ارائه آموزش‌ها به نیازهای جامعه توجه داشته باشند.» او افزود:«تقویت خلاقیت و روحیه کارآفرینی دانش‌آموزان در مدارس در کنار ارائه مباحث آموزشی به آنها، از اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است.» او ادامه داد:«ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه آموزشی و افزایش کیفیت آموزش در مناطق کمتر توسعه یافته از سیاست‌های کلان وزارت آموزش و پرورش است.»

محمداکبر چاکرزهی، فرماندار خاش نیز در این جلسه گفت: «استانداردسازی مدارس و کمک به تجهیز فضاهای آموزشی خاش دو اولویت مهم حوزه آموزش و پرورش خاش است که جهت حل آنها از وزارت آموزش و پرورش کمک می‌خواهیم.» او ادامه داد: «مدارس خاش در رشته‌های علوم پایه و ریاضی با کمبود نیروهای مجرب مواجه است و حل این مشکل نیازمند همکاری وزارت آموزش و پرورش است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در ادامه به همراه فرماندار و جمعی از مسوولان آموزش و پرورش خاش از تعدادی هنرستان‌های کار و دانش و مراکز شبانه‌روزی این شهرستان بازدید کرد و از نزدیک مشکلات حوزه آموزش شهرستان خاش را مورد بررسی قرار داد.


تدوین آیین نامه پیش‌گیری از تخلفات نشر علمی

ایرنا| رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از نشست مشترک مسوولان وزارت بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد در وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران گفت: «دستورالعمل و آیین‌نامه جامعی تدوین شده است که چگونگی برخورد و پیشگیری از شیوع تخلفات علمی را در آینده مشخص می‌کند.» او ادامه داد: «در مورد تخلفات مقالات ایرانی در نشریه نیچر نیز با همه این متخلفان که بیش از 200نفر بودند در هر سطحی که بودند به ‌شدت برخورد شد.» او افزود:«در این حوادث تک تک متخلفان به کمیته‌های اخلاق در پژوهش یا کمیته‌های انتظامی اعضای هیات علمی معرفی شدند. کل متخلفان این پرونده حدود 220 نفر و تعداد افرادی که اخراج شدند 6 نفر بودند و بقیه تذکر گرفتند یا ارتقا آنها گرفته شد که از وزارت بهداشت و وزارت علوم و دانشگاه آزاد بودند.»

ملک‌زاده گفت: «تعدادی از این افراد البته به علت آشنا نبودن با روند تولید مقاله علمی به خصوص مهارت نداشتن در ترجمه انگلیسی در دام شرکت‌های بیرون دانشگاه افتادند و نمی‌دانستند که این کارها خلاف است.» او ادامه داد:«برای اینکه در آینده شاهد چنین تخلفاتی در تولید مقاله، پایان‌نامه و کتاب‌های علمی نباشیم، آیین‌نامه مشترکی بین وزارت بهداشت، علوم و دانشگاه آزاد امضا شد که مبنای آن آموزش دانشجویان و اعضای هیات علمی است.» او افزود:«بر این اساس تک تک تولیدات علمی از مرحله تصویب موضوع باید در کمیته‌های اخلاق در پژوهش ثبت شوند. در کشور برای تولید مقالات علمی چارچوب و ضوابط دقیقی وجود دارد با این حال دستورالعمل جدید نیز از دولت به مجلس رفته و در کمیسیون قضایی مجلس نیز تصویب شده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر