اخبار بورس

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۱۲

تصویب سود نقدی 21.4هزار میلیارد تومانی ناشران

از ابتدای سال تا پایان آذر95، تعداد 180میلیارد انواع اوراق بهادار به ارزش 47میلیارد و 177میلیون تومان مبادله شد و به ترتیب 55درصد و 85درصد افزایش یافت. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس تهران، طی 19روز کاری آذر 95، ارزش معاملات در مقایسه با آبان سال جاری 34درصد کاهش یافت و از 6میلیارد و 152میلیون تومان به 4میلیارد و 69میلیون تومان رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از 21میلیارد سهم به 15.581میلیارد سهم معادل 29درصد کاهش یافت. براساس این گزارش، از ابتدای سال تاکنون متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازار اول و دوم به ترتیب برابر با 992میلیون سهم و 218میلیارد تومان بوده است. در آذر 95، دفعات معاملات برابر با 34درصد افت در مقایسه با آبان 95 کاهش یافت و از یک‌میلیون و 538هزار دفعه به 10میلیون و 90هزار مورد رسید.

شایان ذکر است از ابتدای سال جاری تا پایان آذر 95، تعداد 117088میلیون سهم به ارزش 237052میلیارد ریال از طریق معاملات الکترونیکی مبادله شده که به ترتیب حدود 32.45 و 25.12درصد از کل معاملات را شامل می‌شود. در 9ماهه اول سال جاری، بیشترین ارزش معاملات را بین تالار‌های منطقه‌یی به‌ترتیب، تالار منطقه‌یی کیش با مبادله 2هزار و 399میلیارد ریال، تالار منطقه‌یی اصفهان با مبادله 1500میلیارد تومان، تالار منطقه‌یی مشهد با مبادله 1200میلیارد تومان و تالار منطقه‌یی رشت با مبادله 954میلیارد تومان به نام خود ثبت کردند. براساس معاملات نرمال، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود 1600میلیارد تومان و معادل 50درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 1573میلیارد تومان و در حدود 49درصد از کل فروش‌ها بود. بر این اساس در این ماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان 31.3میلیارد تومان شد. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب 49 و 50 درصد از ارزش خرید و فروش بود. یادآور می‌شود نسبت P / E بازار در آذر برابر با 7.51مرتبه بوده است. لازم به ذکر است که 49شرکت دارای پیش‌بینی سود صفر یا منفی بوده‌اند که در محاسبات لحاظ نشده‌اند. همچنین به‌دلیل عدم الزام ارائه پیش‌بینی سود شرکت‌های واقع در صنعت سرمایه‌گذاری‌ها، 17شرکت فعال در این گروه در گزارش P / E لحاظ نمی‌شود. بنابراین، نسبت قیمت به عایدی (P / E) محاسبه شده برمبنای ارزش بازار 275شرکت معادل 325.7هزار میلیارد تومان و سود پیش‌بینی شده بیش از 43.3هزار میلیارد تومان است. در ضمن میزان سود تقسیم شده شرکت‌ها به تفکیک صنعت از ابتدای سال جاری تا پایان آذر برابر با 21.4هزار میلیارد تومان بوده که 80درصد درآمد (زیان) واقعی شرکت‌ها بوده است. همچنین متوسط سود نقدی برای هر سهم معادل 27.5تومان را نشان می‌دهد. لازم به ذکر است در بازار اوراق بدهی از ابتدای سال جاری تا آذر 95، تعداد 71میلیون برگه به ارزش 7133میلیارد تومان مورد مبادله قرار گرفته است.


آغاز صادرات گندم ایرانی

از طریق بورس کالا از امروز

امسال باتوجه به خودکفایی در تولید گندم، صادرات این محصول از طریق بورس کالای ایران در ستاد تنظیم بازار تصویب شد که بر این اساس رینگ صادراتی بورس کالا از امروز چهارشنبه (8دی) میزبان عرضه‌های این محصول خواهد بود. به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالای ایرانی، باتوجه به شفافیت معاملات تجاری و اقتصادی از طریق بورس، چندی است صادرات انواع محصولات صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی از مسیر بورس کالا مطرح شده که با استقبال نیز مواجه شده است. کارشناسان معتقدند عرضه محصولات مختلف از طریق بورس کالا به بازارهای داخلی و صادراتی، مانع دلالی و انحصار شده و بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف، ارتباط سالم و شفاف‌تری شکل خواهد گرفت. در تازه‌ترین گام برای تسهیل روند صادرات محصولات، قرار است برای نخستین‌بار گندم صادراتی ایران نیز از مسیر بورس کالا به بازارهای جهانی صادر شود. بر این اساس، بورس کالا، میزبان عرضه دو محموله 10هزار تنی «گندم دوروم» است. عرضه 10هزار تنی نخست تولید استان خوزستان و با قیمت پایه 235دلار و به صورت نقدی خواهد بود که موعد و محل تحویل این گندم 15دی در انبار شوش خوزستان اعلام شده است.


نقش‌آفرینی حقوقی‌ها در بازار سرمایه به نیابت از دولت

یک مدیر سرمایه‌گذاری با بیان اینکه حقوقی‌ها به‌عنوان بازیگران اصلی بازار سهام هم‌اکنون از هدف خود در این بازار دور افتاده‌اند، گفت: دولت با سرازیر کردن انواع اوراق بدهی و «اخزا» کمر بازار سهام را شکسته است.

محمد معتضدی مدیرعامل یک شرکت سرمایه‌گذاری در گفت‌وگو با فارس گفت: وضعیت کنونی بازار سهام نشان می‌دهد، مدیران سرمایه‌گذاری یا متولیان شرکت‌های حقوقی و نهادهای عمومی که از آنها به‌عنوان بازیگران اصلی بازار سرمایه یاد می‌شود، دچار دور باطلی شده‌اند که یا نمی‌دانند دلیل حضور آنها در بورس چیست یا دانشی در مدیریت دارایی‌های مالی ندارند و اکنون با هدف واگذاری سهام به قیمت نازل به دولت کمر به نابودی آن با فروش‌های کورکورانه بستند. وی افزود: حضور شرکت‌ها و نهاد‌های حقوقی در بازار سهام و شکل‌گیری آنها با هدف حمایت از بازار سهام بوده و این درحالی است که رویکرد تخصصی بازار سرمایه باعث شده تا کارشناسانی برخوردار از تکنیک بتوانند در این بازار فعالیت کنند. معتضدی ادامه داد: اینکه مدیران شرکت‌ها یا نهاد‌های حقوقی با تبدیل سهام به اوراق خزانه یا سایر اوراق بدهی از عملکرد مثبت خود دم می‌زنند، ناشی از عدم آشنایی با بازار سهام یا اینکه هدف‌گذاری برای فروش سهام و جایگزینی آن با اوراق بدهی دولتی در سبد دارایی‌هاست. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شرکت‌های حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دورنمای میان‌مدت و بلندمدت در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند، افزود: ارزیابی متوسط قیمت بر درآمدی بازار سهام به‌عنوان یک ضریب ارزیابی برای معامله‌گران بازار سهام درحالی هم‌اکنون بیش از 7مرتبه اعلام می‌شود که کمتر از دو ماه دیگر به‌دلیل پیش‌بینی این نسبت و انتشار گزارش‌های عملکردی میان‌دوره‌یی شرکت‌ها به حدود 4 تا 6مرتبه کاهش خواهد یافت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر